گرانی 100درصدی اینترنت از کجا آب می خورد؟

به گزارش مجله اندیشه، قیمت بسته های اینترنت در سایت مخابرات از ابتدای سال 90 تا 100 درصد افزایش یافته است. اگرچه موضوع ابتدا با تکذیب مسئولین وزارت ارتباطات روبرو شد اما انتها محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات، افزایش تعرفه بسته های اینترنت ثابت را تایید کرد و گفت: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در سال 96 کف و سقف تعرفه را برای شرکت مخابرات مشخص نموده و تغییرات اخیر در تعرفه بسته های اینترنت طبق همین کف و سقف تعرفه انجام شده است.

گرانی 100درصدی اینترنت از کجا آب می خورد؟

بعلاوه صادق عباسی شاهکوه اخیرا معاون وزیر ارتباطات هم درباره تغییرات گسترده در تعرفه های اغلب شرکت های اینترنتی، گفت: آخرین مصوبات تعرفه اینترنت مربوط به سال 95 و سال 96 است و بعد از این تاریخ، مصوبه جدیدی درباره تعرفه اینترنت نیست. اگر اپراتورها بین کف و سقف قیمت بفروشند تخلف ننموده اند.

به گفته او اپراتور ها به علت گرانی دلار ، سالانه حدود 300 تا 400 میلیون دلار برای شبکه ها هزینه می نمایند ولی حجم تجهیزات قابل تامین بسیار کمتر بوده و با توجه به عایدی ریالی اپراتورها ، شبکه با کیفیتی باقی ن خواهد ماند تا در خصوص ارزانی یا گرانی صحبت گردد.

گام اول گرانی اینترنت را مجلس در قانون بودجه برداشت

آنطور که عباسی شاهکوه گفته است سال گذشته با توجه به منع قانون بودجه، امکان افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات کمیسیون نبود درحالی که اپراتورها دائما با طرح مسائل در پی افزایش بودند اما سال جاری این منع قانونی حذف شد و تغییراتی در حد مصوبات سال های 95 و 96 بصورت حداقلی در تعرفه ها اعمال شد.

اشاره عباسی شاهکوه به بندی از قانون بودجه 1401 است که بر مبنای آن دولت سهم خود از عایدی اپراتورهای تلفن همراه برای هزینه در توسعه زیرساخت ها را 10 درصد افزایش داده است. افزایش پرداختی اپراتورها به دولت به معنای افزایش هزینه خدمات آن ها به کاربران از جمله بسته های اینترنتی است.

شاهکوه سقف فروش یک گیگا بایت اینترنت سیم کارت دائمی و اعتباری را حدود 40 و 60 هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت را 2 هزار تومان اعلام نمود.

اما گرانی بسته های اینترنت در حالی است که داده های سایت سنجش سرعت اینترنت اسپیدتست، نشان می دهد در این مدت سرعت اینترنت موبایل در ایران در میان کشورها، هفت رتبه کاهش یافته و به ردیف 79 سقوط نموده است؛ در این میان کاربران شبکه خانگی هم از شرایط اینترنت رضایت ندارند.

وزارت ارتباطات گران فروشی می نماید

در این میان لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت شفاف سازی وزارت ارتباطات و فناوری درباره گرانی تعرفه اینترنت، گفته است: مردم هزینه خدمات دریافتی را پرداخت می نمایند اما اگر وزارت ارتباطات در پی افزایش قیمت تعرفه اینترنت است، باید خدمات جدیدی نیز تعریف کند یا کیفیت ارتقا یابد در غیر این صورت نوعی گرانفروشی و کم فروشی اتفاق افتاده است.

نکته جالب اینکه اگرچه مجلس مجوز گرانی اینترنت در جاری را به وزارت ارتباطات در قانون بودجه اعطا نموده اما سیاهکلی این تصمیم را غیرقانونی دانسته و با بیان اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به موضوع افزایش قیمت اینترنت ورود کند، گفته است: این وزارتخانه باید درباره قراردادها با اپراتورها اطلاع رسانی کند تا معین گردد که تصمیم اپراتورها درباره افزایش اینترنت قانونی یا غیرقانونی است که به نظر می رسد این تصمیم در چارچوب قوانین صورت نگرفته باشد.

او با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید درباره فرایند افزایش قیمت اینترنت شفاف سازی کند، افزود: مردم از گرانی اینترنت و کاهش سرعت آن برداشت های مختلفی مانند فیلترینگ و کاهش پهنای باند دارند درحالیکه گرانی اینترنت ارتباطی با فیلترینگ و کاهش پهنای باند ندارد و مربوط به عملکرد اپراتورها است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2104

به "گرانی 100درصدی اینترنت از کجا آب می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی 100درصدی اینترنت از کجا آب می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید