چه خبر از دنیای آینده چاپ فلکسو !؟

به گزارش مجله اندیشه، بازار چاپ فلکسو، بسته به کاربرد آن در بسته بندی (جعبه های کارتنی، جعبه های مقوایی، بسته بندی انعطاف پذیر، لیبل و…) و محل جغرافیایی به انواع مختلفی تقسیم می گردد.

چه خبر از دنیای آینده چاپ فلکسو !؟

با ما همراه باشید و درباره جاذبه های چارگون بیشتر بدانید.

نگاهی به شرایط بازار بازار چاپ فلکسو در سال 2020 معادل 107.42 میلیون دلار ارزش گذاری شد و تخمین زده شد که این بازار با رشد 2.44 درصدی تا سال 2026 به 124.61 میلیون دلار هم برسد.

بیشتر بخوانید : لیبل IML چیست و چه مزایا و کاربردهایی در صنعت بسته بندی ظروف دارد ؟

آسیا پاسیفیک بزرگترین منطقه کاربرد فلکسو و برخوردار از بالاترین اندازه رشد این فرآیند چاپ تا سال 2026 خواهد بود فرآیند چاپی فلکسو به اسم یکی از پرسودترین و دارای بالاترین نرخ رشد در میان تمام فرآیندهای چاپی به تعداد می رود. از آنجایی که چاپ فلکسو امکان چاپ بر طیف گسترده ای از بسترهای چاپی را فراهم می نماید، برای چاپ انواع گوناگونی از محصولات و کاربردهای مختلف به کار گرفته می گردد.

بیشتر بخوانید : 50 ایده خلاقانه و مجذوب نماینده بسته بندی 2020

یکی از زمینه هایی که چاپ فلکسو در آن بسیار فعال است، زمینه چاپ بسته بندی خصوصا بسته بندی مواد غذایی است؛ چاپ فلکسو می تواند بر روی بسترهای غیرمتخلخل - که در بسته بندی مواد غذایی کاربرد وسیعی دارد به راحتی کار چاپ را انجام دهد.

بیشتر بخوانید : برترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

همین ویژگی، چاپ فلکسو را برای چاپ روی نایلون پلاستیکی هم مناسب می نماید. چاپ فلکسو علاوه بر فیلم بسته بندی، برای چاپ کاغذ دیواری، چاپ سررسید و تقویم، چاپ کتاب و بسته بندی تتراپک هم استفاده می گردد. بستر چاپ این فرآیند هرچیزی می تواند باشد: از فیلم های پلاستیکی و پلی استری گرفته تا پارچه و حتى فیلمهای متالایز (فیلم های پلیمری با لایه نازکی از آلومینیوم).

بیشتر بخوانید : برترین فراوری نماینده فیلم بسته بندی Bopp و Bopet و CPP کدام شرکت است ؟

در آینده مزایای فلکسوگرافی چگونه باعث پیشرفت آن می گردد؟

  • چاپ فلکسوگرافی هم از روش های دیگر مقرون به صرفه تر است و هم طی چند سال اخیر، نوآوری های بسیاری در زمینه مرکب، پیش از چاپ و طراحی ماشین چاپ داشته است.
  • چاپ فلکسو یکی از پر رشدترین فناوری های چاپ محسوب می گردد که به خاطر ویژگی ها و حد بالای سازگاری آن با شرایط مختلف، برای طیف بزرگی از محصولات کاربرد دارد. یکی از زمینه های مهم فعالیت چاپ فلکسو، بسته بندی مواد غذایی ست
  • از چاپ فلکسو می توان برای چاپ انواع چاپ ساک دستی کاغذی، ساک دستی آماده، ساک دستی پارچه ای، تقویم و چاپ ست اداری، کتاب ها، کاغذ دیواری و… و برای انواع بسترهای پلاستیک، پلیمر، پارچه، فلزات هم استفاده کرد.
  • پیشرفت هایی که در نرم افزارها، پیش از چاپ وفناوری کلیشه چاپ فلکسو انجام شده، چاپ فلکسو را در رقابتی تنگاتنگ با چاپ دیجیتال قرار داده است و در بعضی جنبه ها مثل مالی بودن فرآیند، از آن پیشی هم گرفته است.
  • فلکسوگرافی دارای مزیت های زیادی مثل استفاده از رنگ های اسپات، و عملیات تکمیلی مانند فویل کوبی، پرفراژ، امباسینگ و لمینت است که آنها را با هزینه به صرفه تری نسبت به بیشتر فرآیندهای دیگر انجام می دهد
  • شیوع ویروس کرونا، باعث افزایش رشد صنعت تجارت الکترونیک شده است. با در خانه ماندن مردم، بسیاری از بسته های سفارشی، به شکل بسته بندی های پستی فراوری می گردد.

بیشتر بخوانید : برترین فروشگاه برتر چاپ آنلاین در ایران کجاست ؟

فلکسوگرافی، مهم ترین فرآیند چاپ در صنعت بسته بندی

چاپ فلکسوگرافی این قابلیت را دارد که از مرکب های غیر سمی استفاده کند. بعلاوه این مرکب ها به سرعت خشک می شوند. همین ویژگی باعث می گردد که این فرآیند در چاپ بسته بندی محصولات غذایی بسیار محبوب باشد.

از چاپ فلکسو برای چاپ کارتن شیر، انواع غذاهای سرد و گرم، بطری نوشیدنی و لیوان های یکبار مصرف استفاده می گردد.

از آنجایی که از چاپ فلکسو به خاطر امنیت مرکب آن، برای محصولات غذایی استفاده می گردد، از آن می توان برای بسته بندی بیشتر محصولات دارویی هم استفاده کرد. از این فرآیند می توان برای چاپ کیف ها و کیسه های بهداشتی، بسته بندی های پلاستیکی، کاغذ پیج های از جنس فویل و بسته بندی های مقوایی هم استفاده کرد.

قابلیت چاپ فلکسوبر انواع بسترهای همواریا ناهموار، پوشش دار یا بدون پوشش، متخلخل یاغیر متخلخل، باعث می گردد که این فرآیند برای چاپ بسته بندی هایی که قرار است برای مدت زیادی در انبارها بمانند و یا به نقاط دورتر منتقل شوند، هم بسیار کاربرد دارد.

هیچ شکی نیست که همه محصولاتی که در خرده فروشی ها دیده می شوند، احتیاج به لیبل دارند. حالا چه این لیبل در کارخانه و به وسیله ماشین بر روی بسته بندی قرار بگیرد و چه به شکل دستی و به وسیله فروشنده برای حل این مشکل معمولا از لیبل های پشت چسبدار استفاده می گردد.

چاپ فلکسو برترین فرآیند برای چاپ لیبل های پشت چسبدار است

بازار چاپ فلکسو در انگلستان

در انگلستان، صنعت چاپ و صنعت بسته بندی هرد و تاثیر عمده ای بر بازار چاپ فلکسو دارند: دوران دیجیتال سازی باعث شده که تقاضا برای رسانه های چاپی کمتر از گذشته گردد و همین بر بازار صنعت فلکسو تاثیر گذاشته است.

طبق گزارش شرکت Print Business، با شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمدهای مردم در خیابان ها و معابر عمومی، فروش حتی مهمترین روزنامه انگلیس فقط در سال 2020، 39 درصد کاهش داشته است

بیشتر بخوانید : چرا تتراپک پاکت های خود را با چاپ دیجیتال چاپ کرد ؟

بسته بندی در دوران کرونا

در چند سال اخیر، از آنجایی که آگاهی مردم هرروز نسبت به خطرات محیط زیست بیشتر شده، حرکت به سمت روش های فراوری پایدار و محصولات سبز هم جدی تر شده است حتی در بسیاری از زمینه ها، مردم کوشش کردند که حجم بسته بندی مصرفی خود را کاهش دهند.

اما با شیوع ناگهانی ویروس کرونا به نظر می رسد که همه چیز تغییر نموده است. حالا تمام بسته بندی هایی که قبل از کرونا، اضافه به نظر می آمدند، برای امنیت محصول از کرونا، ضروری شده اند.

حالا مردم برای خرید میوه هم از خود می پرسند: قبل از من چه کسی به این ها دست زده و ترجیح می دهند که هرچیزی که خریداری می نمایند، در بسته بندی مناسب و امن به آنها تحویل داده گردد.

یکی از شرکت هایی که استراتژی پایداری خود را به حالت تعلیق درآورده، شرکت زنجیره ای قهوه استارباکس است. این شرکت در ماه مارس گفت که فراوری فنجان های چندبار مصرف خود را متوقف می نماید تا از احتمال شیوع کرونا از این راه جلوگیری کند.

استارباکس قبلا با معرفی فنجان های چند بار مصرف خود، به مشتریانی که با فنجان های قبلی خود دوباره برای قهوه خوردن به استارباکس مراجعه می کردند، تخفیف می داد.

با اعلام این خبر که ویروس کرونا تا حداقل 72 ساعت بر روی سطوح پلاستیکی باقی می ماند اما عمر آن بر روی کاغذ 24 ساعت است، به نظر می آید که تقاضا برای بسته بندی های کارتنی و مقوایی که انتقال میکروب و ویروس در آنها کمتر است، رشد چشم گیری داشته باشد.

جدیت این قضیه تا جایی است که احتمالا به زودی این مورد به یکی از قوانین سلامت و بهداشت بسته بندی کالا تبدیل گردد و فراوری نمایندگان مجبور به رعایت قوانین مربوط به آن باشند. این موضوع می تواند برای فراورینمایندگان بسته بندی کاغدی و مقوایی و چاپخانه های فلکسومربوطه، خبر خوبی باشد. .

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1754

به "چه خبر از دنیای آینده چاپ فلکسو !؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه خبر از دنیای آینده چاپ فلکسو !؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید