ماهی غذای افسانه یی

به گزارش مجله اندیشه، ماهی یک غذای افسانه یی است که تنوع زیادی در طعم، بافت گوشتی و نحوه ی پخت دارد و اندازه اسیدهای چرب و اشباع شده ی آن بسیار کم است. ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. ماهی اندازه کالری ناچیزی دارد و یک غذای کامل برای یک رژیم غذایی مناسب به تعداد میرود.

ماهی غذای افسانه یی

ماهی غذای افسانه یی

ماهی یک غذای افسانه یی است که تنوع زیادی در طعم، بافت گوشتی و نحوه ی پخت دارد و اندازه اسیدهای چرب و اشباع شده ی آن بسیار کم است. ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. ماهی اندازه کالری ناچیزی دارد و یک غذای کامل برای یک رژیم غذایی مناسب به تعداد میرود. غذاهای دریایی از نظر مواد مصرفی مانند آهن، مس و سلنیوم بسیار غنی هستند. ماهی منبع خوبی از ویتامین ها است که باعث سلامت بافت های عصبی بدن می شود و استخوان ها و دندان ها را قوی و محکم و پوست را براق و زیبا می کند.

ماهی غذای مغز

ماهی به نام غذای مغز شناخته شده است. افراد قدیمی و داستان های کهن از ماهی به نام عاملی برای افزایش هوش یاد می کنند. مطالعات و تحقیقاتی که روی هشتصد مرد و زن 94 تا 65 ساله به منظور ارتباط بین مصرف ماهی و کاهش بروز آلزایمر اجرا شده است، نشان می دهد در افرادی که هفته یی حداقل یک بار ماهی مصرف می کنند نسبت به آنهایی که ماهی نمی خورند درصد بروز آلزایمر بطور چشمگیری کاهش می یابد. این مطالعه اثرات مثبت اسیدچرب امگا3 در مغز را تایید می کند. اسید چرب امگا 3 (D.H.A) در حفظ سلامت غشای سلول های مغزی و ارتباط آنها مؤثر است. شما می توانید لیست غذای روزانه ی خود را بهبود ببخشید و مغز، فکر و قلب خود را سلامت نگه دارید: در صورتی که اندازه بیشتری ماهی روغنی مانند تن، سالمون، مکول و ساردین به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید.

تاثیر شیوه ی پخت ماهی در بیماری های قلبی و عروقی

به گفته ی محققان، مصرف تن ماهی و ماهی پخته خطر بروز سکته مغزی را در دوران کهنسالی کاهش می دهد. بر اساس همین پژوهش ها خوردن ماهی سرخ شده یا ساندویچ ماهی خطر این عارضه را افزایش می دهد. همچنین خوب است بدانید که تاثیر ماهی بر روی بیماری های قلبی و عروقی هم به نوع پختن این ماده ی خوراکی ومصرف آن در شیوه های مختلف پخت بستگی دارد.

تاثیر ماهی در بهبود آرتروز

مصرف ماهی های روغنی در بهبود بیماری های التهابی چون آرتروز مفاصل مؤثر است. در همین رابطه بررسی پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می دهد گروهی از اسیدهای چرب که از اسید چرب امگا 3 تولید می شود، با جلوگیری از مهاجرت سلول های ایمنی از بروز واکنش های شدید التهابی در بیماری های خود ایمن و آسیب رساندن سلول های ایمنی و بدن به بافت های بدن مانند، بافت غضروفی مفاصل جلوگیری می کند. از آنجا که ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد و قزل آلا اصلی ترین منابع چربی امگا 3 در طبیعتند، پژوهشگران مصرف مقادیر کافی ماهی را در رژیم غذایی برای بهبود آرتروز توصیه می کنند.

تاثیرات روغن ماهی

پژوهشگران آمریکایی دریافته اند که اسید چرب موجود در روغن ماهی فرایند پیشرفت بیماری و از دست دادن بینایی را در بیماران مبتلا به التهاب شبکیه کند می کند. دانشمندان می گویند که اسید DHF برای تقویت بینایی ضروری است و این اسید به وفور در روغن یافت می شود. همچنین مصرف اندازه کافی روغن ماهی می تواند به اندازه پنجاه درصد از تکرار سکته های بعدی بکاهد. پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب به همراه مصرف روغن ماهی اثر چشمگیری در این زمینه دارد. این رژیم غذایی به ویژه برای جلوگیری از انسداد مجدد رگ ها بسیار مؤثر است. اثراتی که روغن ماهی بر روی سیستم قلبی عروقی دارد. عبارت است از: مخالفت از چسبندگی پلاکت ها و انعقاد خون در رگ ها، کاهش تنگی رگ ها، افزایش جریان خون، کاهش فیبرینوژن، کمک به باز شدن لخته های تشکیل دهنده، کاهش آسیب های وارده به سلول ها از طریق رادیکال های آزاد، افزایش کلسترول مفید خون یعنی افزایش انعطاف پذیری سلول ها، فشار خون سرخرگی و ...

ماهی منبع خوب کلسیم

گوشت ماهی و آبزیان حاوی ویتامین (A.K.B.D) و املاحی نظیر فسفر، ید و روی است و از خواص و فواید بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل خانواده ها باید حداقل هفته یی دو تا سه بار ماهی مصرف کنند و الگوی تغذیه یی خود را به سمت استفاده ی همیشگی از آبزیان تغییر دهند. سایر محصولات دریایی نظیر میگو و ماهی ساردین و کیلکا هم از خواص زیادی برخوردارند و ماهی هایی چون ساردین و کیلکا چون با استخوان خورده می شوند و منبع خوبی برای کلسیم هستند. مصرف ماهی در تمام دوران زندگی بخصوص در دوران بارداری و شیردهی ضروری است و مصرف آن دو تا سه بار در هفته به اندازه سیصد تا چهار صد گرم توصیه می شود.منبع:نشریه 7 روز زندگی، تعداده 97.منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1844

به "ماهی غذای افسانه یی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی غذای افسانه یی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید