31 تأثیر باورنکردنی خوردن پیاز بر سلامتی بدن، پوست و مو

به گزارش مجله اندیشه، پیاز اشک همه را جاری می نماید و از خوردن آن فراری هستیم. حالا اگر بگوییم فواید مصرف پیاز شامل داشتن پوست و موی سالم تر است، حتما می خندید. اما این یک واقعیت عجیب است، مصرف پیاز تأثیر شگفت انگیزی بر سلامت پوست و مو دارد. باور نمی کنید؟

31 تأثیر باورنکردنی خوردن پیاز بر سلامتی بدن، پوست و مو

امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم از تأثیر پیاز بر زیبایی بگوییم تا از این به بعد با هر وعده غذایی پیاز بخورید و از آن لذت ببرید.

پیاز چیست؟

قبل از اینکه درباره خواص پیاز صحبت کنیم باید آن را بیشتر بشناسیم. پیاز یکی از سبزیجاتی است که درواقع ریشه آن را مصرف می کنیم. این گیاه در فارسی پیاز نامیده می شود، هندی ها به آن دونگری می گویند و در هر منطقه ای به یک نام مشهور است.

از دیگر سبزیجات هم خانواده پیاز می توان به سیر، تره فرنگی، پیازچه، موسیر و پیاز چینی اشاره نمود. گیاه پیاز برگ های سبز مایل به آبی دارد، بعد از اینکه برگ ها به اندازه کافی رشد کردند ریشه شروع به رشد می نماید و به شکل پیازی که مصرف می کنیم در می آید.

پیاز در سراسر دنیا و تقریبا در تمام شرایط آب وهوایی کشت می شود. معمولا از آن برای تهیه غذا استفاده نموده یا آن را تبدیل به ترشی می نمایند. همچنین اغلب افراد این ریشه تند و ترد را به صورت خام همراه با غذا می خورند. عطر پیاز بسیار قوی است و با اولین برشی که به آن می زنید می توانید عطر تند آن را استشمام کنید.

پیاز یک گیاه است با ساقه ای کوتاه، برگ های گوشتی و ریشه ای متورم که مواد غذایی را در قسمت ریشه ذخیر می نماید تا بتواند در شرایط آب وهوایی سخت زنده بماند.

  • پیاز بخورید تا از مراجعه به پزشک بی احتیاج شوید

آشنایی با تاریخچه پیاز

منشا باستانی پیاز نواحی غربی و شرقی آسیا است. گونه های مختلف پیاز که در سراسر دنیا یافت می شود به این معنی است که پیاز از آسیا به قاره های دیگر برده شده و کشت آن توسط کشاورزان مختلف شروع شده است. چین از 5000 سال قبل کشت و مصرف پیاز را شروع نموده و آن را صادر می نموده است. پیاز در مصر باستان میوه ای مقدس و قابل احترام بوده است و دلیل آن شکل دایره ای، لایه لایه و متحدالمرکز آن بوده است. این سبزی آن قدر مقدس و محبوب بوده است که همواره چندتایی پیاز همراه با مردگان دفن می کردند.

در اسناد پزشکی Charaka Samhita، مربوط به قرن ششم قبل از میلاد، از پیاز به عنوان یک گیاه دارویی یاد شده است. یک پزشک یونانی به نام دیوسکوریدس در قرن اول میلادی روش ها و مزایای مصرف پیاز را مستند نموده است. همچنین ابن سینا، طبیب ایرانی، هم به خواص دارویی و سلامتی پیاز اشاره نموده است.

آشنایی با انواع پیاز

پیاز تنها گیاهی است که در تمام دنیا برای تهیه بیشتر غذاها از آن استفاده می شود. هر جایی که باشید به ندرت غذایی را پیدا می کنید که در آن پیاز وجود نداشته باشد. پیاز انواع مختلفی دارد و امروز قرار است با رایج ترین انواع آن آشنا شویم.

  • پیاز زرد: این نوع از پیاز بافت سفید عاجی دارد، پوست آن قهوه ای است و عطری قوی، شبیه به گوگرد دارد.
  • پیاز شیرین: این پیاز پپوستی نازک و کمی مات دارد و اندازه آن عظیمتر از پیازهای دیگر است.
  • پیاز قرمز: اگر دوست دارید پیاز شیرین و ملایم بخورید، پیاز قرمز انتخاب مناسبی است. پوست این پیاز سرخابی پررنگ است و می توانید به راحتی آن را به صورت خام بخورید.
  • موسیر: اندازه موسیر خیلی کوچکتر از پیاز است، پوست قهوه ای دارد و گوشت آن بنفش است.
  • پیاز سبز: این نوع از پیاز درواقع نارس است و هنوز شروع به رشد ننموده است.
  • تره فرنگی: شکل ظاهری آن شبیه به پیازچه است، البته در اندازه بسیار عظیمتر. از این سبزی در تهیه سس و سوپ استفاده می شود.

آیا پیاز برای شما خوب است؟

پیاز پر از فایده است؛ فرقی هم ندارد خام خورده شود یا پخته، روز خورده شود یا شب، به هر حال تمام اعضای خانواده پیازها برای سلامتی مفید هستند. پیاز منبعی عالی از ویتامین های C و B6، فولات، آهن و پتاسیم است. سرشار از منگنز است و از شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می نماید.

دو ماده شیمیایی آلیوم و آلیل دی سولفید موجود در پیاز پس از مصرف تبدیل به آلیسین می شوند که بر اساس شواهد برخی از تحقیقات برای مبارزه با سرطان و دیابت مفید است. همچنین سختی رگ ها را کاهش داده و فشار خون را هم پایین می آورد.

در پیاز نوعی آنتی اکسیدان به نام کوئرستین وحود دارد که با انواع التهاب مبارزه می نماید. پس اگر می خواهید سوپی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید حتما در آن پیاز بریزید.

شاید باور نکنید اما اسانس پیاز هم فواید زیادی دارد. این روغن معطر ضدعفونی نماینده و ضد باکتری است و می توانید برای تمیز کردن پوست یا سطوح از آن بهره ببرید. اگر پیاز و سیر را با هم ترکیب کنید خواصشان افزایش پیدا می نماید. این ترکیب را می توانید به عناون داروی ضد افسردگی، مسکن، ضد انعقاد خون و ضد التهاب مصرف کنید.

مصرف پیاز در کاهش وزن هم تأثیر دارد. جایگزین کردن آن ها با غذاهای پرکالری می تواند در طولانی مدت برای کاهش وزن مؤثر باشد.

پیاز خام یا پیاز پخته؟ مسأله این است!

مصرف پیاز در هر دو حالت خام و پخته برای سلامتی بسیار مفید است. با این حال پیاز خام سطح بالاتری از ترکیبات آلی گوگردی را دارد و تأثیر بیشتری از پیاز پخته دارد. در مطالعه ای مشاهده شده است که لایه های بیرونی پیاز دارای غلظت بیشتری از فلانوئیدها است، پس این دفعه که تصمیم داشتید پوست پیاز را جدا کنید سعی کنید یک لایه نازک را جدا نموده و مابقی را بهره ببرید.

پیاز پخته شده هم فواید سلامتی قابل توجهی دارد، منبع خوبی از فیبر و مس است و بر هضم غذا و تقویت ارتباط های مغزی تأثیر مثبتی دارد. حتی پیازهای داخل ترشی هم این مزایا را دارند.

آشنایی با معینات تغذیه ای پیاز

یک پیاز کوچک حاوی 28 کالری و 7 گرم کربوهیدرات است. سرشار از گوگرد، فیبر، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B ،A کمپلکس و ویتامین C است. همچنین منبع آهن، فولات و پتاسیم است؛ در آن مقدار کمی چربی، کلسترول و سدیم هم یافت می شود و منبع خوبی از ترکیبات سولفوریک، فلانوئیدها و مواد شیمیایی و پلی فنولن ها است. در جدول زیر می توانید اطلاعات دقیقی از مواد مغذی پیاز پیدا کنید.

عنصرارزش غذاییدرصد موجود
انرژی40 Kcal2%
کربوهیدرات9.34 g7%
پروتئین1.10 g2%
چربی0.10 g0.5%
کلسترول0 mg0%
فیبر1.7 g4.5%
فولات19 µg5%
نیاسین0.116 mg1%
اسید پانتوتنیک0.123 mg2.5%
پیریدوکسین0.120 mg9%
ریبوفلاوین0.027 mg2%
تیامین0.046 mg4%
ویتامین A2 IU0%
ویتامین C7.4 mg12%
ویتامین E0.02 mg0%
سدیم4 mg0%
پتاسیم146 mg3%
کلسیم23 mg2%
مس0.039 mg4%
آهن0.21 mg3%
منیزیم10 mg2.5%
منگنز0.129 mg5.5%
فسفات29 mg4%
زینک0.17 mg1.5%
بتا کاروتن1 µg-
بتا کریپتوکسانتین0 µg-
لوتئین-زیگزانتین4 µg-

فواید مصرف پیاز بر سلامتی

آلیوم و آلیل دی سولفید دو ترکیب فیتوشیمیایی موجود در پیاز هستند که خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهند، قند خون را تنظیم می نمایند، التهاب ها را کاهش داده و به التیام عفونت یاری می نمایند. در ادامه با تأثیرات باورنکردنی پیاز بر سلامتی آشنا می شویم.

1. مبارزه با سرطان

طبق مطالعات اجرا شده توسط دانشگا گلف، پیاز قرمز در از بین بردن سلول های سرطانی سرطان سینه و روده عظیم تأثیر بسیار زیادی دارد. پیاز قرمز مقدار زیادی کورستین و آنتوسیانین دارد که هر دو خواص ضدسرطانی دارند. روش عملکردی پیاز به این شکل است که محیط را برای ارتباط سلول های سرطانی با یکدیگر نامساعد نموده، از رشد آن ها جلوگیری می نماید و در طولانی مدت آن ها را به سمت خودکشی راهنمایی می نماید. همچنین معین شده است افرادی که به صورت منظم پیاز مصرف می نمایند کمتر از دیگران به سرطان دچار می شوند. پس به عنوان یک اقدام پیشگیرانه می توانید همراه غذاها پیاز قرمز مصرف کنید.

2. تأمین سلامت قلب

فلانوئیدهای موجود در پیاز قرمز می توانند به سلامت قلب یاری نمایند. همچنین پیاز سرشار از گوگردهای ارگانیک است که می توانند از شما در برابر بیماری های قلبی محافظت نمایند. یک مطالعه که در آٰرژانتین اجرا شده نشان داده است مصرف ترکیبات گوگردی ارگانیک موجود در پیاز می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. یکی دیگر از مواد موجود در پیاز تیوسولفینات است که خاصیت رقیق نماینده طبیعی خون عمل می نماید و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

کوئرستین موجود در پیاز با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد با بیماری های قلبی مبارزه نموده، سلامت قلب را تقویت می نماید. پیاز یکی از مواد اصلی غذاهای فرانسوی است و باعث شده است که علی رغم رژیم غذایی پرکالری فرانسوی ها، میزان بیماری های قلبی در بین مردم فرانسه بسیار پایین باشد.

پیاز سطح کلسترول را کنترل نموده، میزان آن را در بدن تنظیم می نماید و با این کار از قلب محافظت می نماید. طبق گزارش انتشارات دانشگاه کمبریج، فلانوئیدهای موجود در پیاز به کاهش سطح LDL یا همان کلسترول بد در افراد چاق یاری می نماید.

همچنین پیاز از چسبیدن پلاکت های خون به یکدیگر و لخته شدن خون جلوگیری نموده، خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. همچنین با جلوگیری از افزایش فشار خون می تواند خطر ابتلا به مسائل قلبی را کاهش دهد. مطالعه ای در این زمینه روی خرگوش ها اجرا شده و نتایج آن نشان داده است که پیاز می تواند با تقویت فیبروینولیتیک از تصلب شرایین جلوگیری کند.

3. کنترل سطح قند خون

در مطالعه ای ثابت شده است که عصاره ی پیاز می تواند در کاهش سطح قند خون مؤثر باشد. این مطالعه بر روی موش های دیابتی اجرا شده و نتایج دلگرم نماینده ای داشته است. یک یاز ترکیبات گوگردی موجود در پیاز، یعنی متیل سیتئین - S، همراه با کوئرستین می تواند تأثیر مثبتی بر قند خون داشته باشد. البته معین شده است که اگر پیاز همراه با داروی ضد دیابت متفورمین مصرف شود اثرات مثبت خود را نمایان می نماید. در مطالعه ای دیگر معین شد که پلی فنول ها، به خصوص آن هایی که در ترکیبات پیاز وجود دارد، در کنترل قند خون نقش مؤثری دارند.

  • رژیم غذایی برای دیابتی ها؛ 11 خوراکی و نوشیدنی مضر برای افراد مبتلا به دیابت

4. هضم سالم تر

وجود فیبر موجود در سبزیجات، یا اینولین، فواید گوارشی بسیار زیادی را در پیاز ایجاد نموده است. اینولین به عنوان یک منبع غذایی مناسب برای باکتری های مفید روده عمل می نماید و مصرف آن، به بدن شما یاری می نماید تا سطح مناسبی از باکتری های مفید را در روده حفظ کند. با این حال، تیوسولفینات های موجود در پیاز با خاصیت ضد باکتریایی که دارند می توانند به این باکتری های مفید روده آسیب برسانند. پس اگر به خواص ضدباکتریایی پیاز حساس هستید، قبل از شروع مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فیبر دیگری که به صورت محلول در پیاز وجود دارد، اولیگوفروکتوز نام دارد. این فیبر از خانواده اینولین بوده و در پیشگیری و درمان انواع اسهال مفید است. همچنین مواد شیمیایی موجود در پیاز می تواند خطر ابتلا به زخم معده را کاهش دهد.

پروبیوتیک های طبیعی موجود در پیاز در درمان یبوست مفید هستند و شدت آن را کاهش می دهند. همچنین برخی از افراد معتقدند خوردن پیاز درد معده و کرم معده را کاهش می دهد. البته هنوز در این زمینه تحقیقات کافی انجام نشده و از نظر علمی ثابت نشده است.

  • 11 خوراکی که برای درمان یبوست مثل آب روی آتش هستند

5. حفظ سلامت استخوان

تحقیقات اولیه نشان میدهد که مصرف پیاز از پوکی استخوان مرتبط با افزایش سن جلوگیری می نماید به گفته محققان سوئیسی ترکیباتی از پیاز سفید، که GPCS نام دارد، می تواند سرعت از بین رفتن بافت استخوانی را تا حد زیادی کاهش دهد. این مطالعات هنوز بر روی موش های صحرایی اجرا شده است اما می تواند برای انسان ها هم امیدوارنماینده باشد.

مطالعه دیگری نشان داده است زنانی که به طور منظم پیاز مصرف می نمایند نسبت به زنانی که مصرف نمی نمایند، 5% بیشتر توده استخوانی دارند. همچنین معین شده است که مصرف پیاز تأثیر مفیدی بر تراکم استخوان زنان بالای 50 سال دارد.

طبق اعلام بنیاد آرتروز، کوئرستین موجود در پیاز می تواند فعالیت لکوترین ها، پروستاگلاندین ها و هیستامین ها را مختل نموده و از ابتلای فرد به آرتروز و آرتریت روماتوئید جلوگیری نمایند. همچنین معین شده است که پیاز به درمان دردهای مفصلی هم یاری می نماید.

6. جلوگیری از التهاب و آلرژی

قبلا دیدیم که کوئرستین و سایر فلانوئیدهای موجود در پیاز در جلوگیری از التهاب مؤثر هستند پیاز با جلوگیری از ترشح هیستامین می تواند آلرژی را درمان کند. پخت وپز با پیاز می تواند به باز شدن و تخلیه سینوس ها یاری کند. همچنین خواص آنتی هیستامینی کوئرستین می تواند گرفتگی بینی را برطرف کند.

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است. طبق مطالعات اجرا شده، عصاره های پیاز علیه باکتری های مسؤول پوسیدنگی دندان و آلرژی ها عمل می نمایند. پیاز دارای اثرات آنتی بیوتیکی است و می تواند در بهبود زخم و تسکین درد آن بسیار مؤثر باشد.

7. بهبود سیستم ایمنی بدن

سلنیوم موجود در پیاز باعث تحریک عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین این ماده معدنی از پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی بدن جلوگیری نموده و می تواند اثرات نامطلوبی هم داشته باشد. سلول های ایمنی در نبود سلنیوم سلول های ناکارآمدی فراوری می نماید، چنین سلول هایی در فراوری پروتئین های مهم و انتقال کلسیم هم مشکل دارند. اینجاست که نقش مؤثر پیاز اهمیت پیدا می نماید.

حالا می خواهیم یک درمان محبوب با پیاز را به شما آموزش دهیم. در این روش چند تکه پیاز را در جورابتان قرار می دهید و می خوابید. شاید بپرسید مزیت این کار چیست؟ منابع خاصی می گویند که این کار عفونت را ریشه کن می نماید و در همان حال، به بدن شما آبرسانی می نماید. همچنین گفته شده که انجام این کار می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. انتهای همه مسیرهای عصبی بدن در پاها واقع شده است و شاید این اتفاق به همین دلیل می افتد. یعنی با قرار دادن پیاز در کف پا، خواص مثبت آن به وسیله مسیرهای عصبی به تمام بدن شما منتقل می شود. البته هنوز تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده و از تأثیرگذاری این روش اطلاعات علمی نداریم.

برای درمان سرماخوردگی می توانید چای پیاز درست کنید. این چای سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده، از ابتلا به بیماری ها جلوگیری می نماید. برای تهیه چای پیاز باید یک تکه از پیاز را در آب جوش ریخته و بگذارید کمی بجوشد، سپس مایع به دست آمده را بنوشید. برای خوش طعم شدن این چای می توانید مواد دیگری، مثل زنجبیل، به آن اضافه کنید.

شربت پیاز و عسل هم در برطرف علائم سرماخوردگی مفید است. یک پیاز را ورقه ورقه کنید و در قابلمه بریزید. روی پیازها نصف فنجان عسل بریزید و به آرامی آن ها را حرارت دهید تا پیازها شفاف و نرم شوند. هر 3 تا 4 ساعت یک قاشق از این شربت بخورید. برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا می توانید روزی 1 تا 2 قاشق از این شربت را بخورید.

8. از بین بردن درد گوش و آلودگی آن

تحقیقات محدودی در ارتباط با تأثیر پیاز بر از بین بردن آلودگی و درد گوش اجرا شده است. والدین زیادی برای درمان بیماری های گوش فرزندانشان از پیاز استفاده می نمایند. آن ها اصرار دارند که آب پیاز می تواند درد گوش را برطرف کند. یکی از راه های انجام این درمان، دریافت عصاره پیاز با گرم کردن آن است. آن ها چند قطره از عصاره به دست آمده را در گوش می ریزند. ریشه این روش درمانی به قرن 19 برمی شود!

برای تهیه عصاره پیاز باید آن را در فر با دمای 220 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا نرم شود. پس از آنکه سرد شد، آن را از وسط نصف کنید و فشار دهید تا عصاره آن بیرون بیاید. عصاره را صاف کنید و با قطره چکان دارویی در گوش آلوده بریزید.

در روشی دیگر برش های کوچکی از پیاز را در گوش قرار می دهند. با اینکه تأثیر این روش هنوز از نظر علمی ثابت نشده است اما برخی ها معتقدند که واقعا تأثیرگذار است.

9. بهبود تنفس

در یک مطالعه در آمریکا معین شد که مصرف پیاز در بهبود علائم بیماران مبتلا به مسائل تنفسی، مانند آسم و رینیت آلرژیک، تأثیر مثبت داشته است. همچنین خواص ضدالتهابی پیاز می تواند بیماری های تنفسی را تا حدودی بهبود بخشد. اگر شما هم با بیماری تنفسی درگیر هستید می توانید مصرف پیاز را در برنامه غذایی خود جای دهید.

10. بهبود خواب

پیاز حاوی پروبیوتیک است و می تواند استرس را کاهش داده، کیفیت خواب را افزایش دهد. وقتی باکتری های مفید روده فیبر پروبیوتیک را هضم نمایند تعدادشان زیاد می شود و سلامت روده را افزایش می دهند، همچنین محصولات فرعی متابولیکی را هم آزاد می نمایند. همه این محصولات می تواند بر عملکرد مغز ما تاثیر گذاشته و خواب خوبی را ایجاد کند.

  • 17 راز جالب برای اینکه شب ها سریع تر خوابتان ببرد

11. تقویت سلامت چشم

گوگرد موجود در پیاز باعث افزایش سلامت چشم بهبود می شود.

این ماده فراوری پروتئینی به نام گلوتاتیون را، که یک آنتی اکسیدان است، تحریک می نماید. هرچه میزان گلوتاتیون بیشتر باشد خطر ابتلا به گلوکوم، تخریب ماکولا و آب مروارید کمتر است.

طبق مطالعاتی که در ایران اجرا شده است، پیاز می تواند رشد فلور طبیعی چشم را مهار کند.

در این مطالعه از آب پیاز به عنوان قطره چشم استفاده و معین شد این احتمال وجود دارد که پیاز می تواند در درمان عفونت های شایع چشم، مانند ورم ملتحمه و بلفاریت، بسیار مؤثر باشد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

12. تأمین سلامت دهان و دندان

پیاز حاوی ترکیبات گوگردی تیوسولفینات و تیوسولفونات است و همین ترکیبات میزان باکتری هایی که در دهان باعث پوسیدگی دندان می شوند را کاهش می دهد. برای استفاده از خواص سلامتی دهان و دندان، توصیه می شود پیاز را به صورت خام بخورید چون ممکن است پپس از پخت این ترکیبات از بین بروند.

این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین C است و دندان ها را سالم نگه می دارند همچنین عده ای معتقدند پیاز می تواند درد دندان را هم تسکین دهد که البته هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.

در کنار تمام مزایای پیاز یک نقطه ضعف وجود دارد و آن هم بوی بدی است که در دهان ایجاد می نماید. پس اگر پیاز می خورید ضروری است که حسابی دهان خود را بشویید.

13. درمان وبا!

در تحقیقات مختلفی معین شده است که پیاز میکروب مسؤول وبا را مهار می نماید و در کنار خواص ضدباکتریایی خود، به درمان وبا یاری می نماید.

14. جلوگیری از لخته شدن خون

در پیاز ترکیباتی به نام روتین وجود دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می نماید. در مطالعات زیادی که روی موش ها اجرا شده معین شده است که روتین قوی ترین ترکیب ضد ترومبوتیک (لخته شدن در عروق و رگ ها) است. لخته ها در رگ های خونی غنی از فیبرین و در عروق غنی از پلاکت هستند. روتین موجود در پیاز انسداد آنزیمی (ایزومراز پروتئین دی سولفید) یاری می نماید. این ترکیب در زمان تشکیل لخته های خونی سریع آزاد می شود و انسداد را از بین می برد.

15. افزایش انرژی

فیبر موجود در پیاز عملیات هضم غذا را کند نموده و سطح انرژی را ثابت نگه می دارد. به طور کلی اینولین موجود در سبزیجات به حفظ سطح استقامت بدن یاری می نمایند.

16. بهبود سلامت جنسی

مردم در غرب اوگاندا از پیاز به عنوان یک دارو برای کنترل ناتوانی های جنسی استفاده می نمایند. علاوه بر این مصرف پیاز خواص دیگری هم برای مردان دارد. مصرف آب پیاز همراه با عسل باعث افزایش قدرت باروری در مردان می شود.

  • بهترین و مغذی ترین خوراکی ها برای تقویت سلامت جسمی مردان

17. تقویت سلامت مغز

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در پیاز به سموم مضر مغز متصل شده و آن ها را از بدن خارج می نمایند. ترکیبات گوگردی پیاز هم می تواند با کاهش سرعت حافظه در اثر افزایش سن مقابله کند. همچنین در عصاره پیاز ترکیباتی مؤثر در حفظ هیپوکامپ (بخشی در مغز) پیدا شده است.

یکی از ترکیبات گوگردی موجود در پیاز به نام دی سولفید دی-پروپیل، اخختلال حافظه را بخبود می بخشد. همچنین عده ای معتقدند که پیاز باعث درمان سرگیجه و صرع می شود. درباره این خاصیت هنوز تحقیقات زیادی صورت نگرفته و از نظر علمی ثابت نشده است.

18. درمان تب

پیاز یک ماده غذایی تب بُر است. همچنین با توجه به بخارات طبیعی که در این سبزی وجود دارد، می تواند جلوی خونریزی بینی را گرفته و آن را درمان کند.

19. کاهش استرس اکسیداتیو

براساس مطالعاتی که در چین اجرا شده است مصرف آب پیاز می تواند در تعدیل استرس اکسیداتیو مؤثر باشد. در مطالعه دیگری معین شده است که پیاز می تواند استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت را هم کاهش دهد. کوئرستین موجود در سبزیجات می تواند از بیماری های مربوط به استرس اکسیداتیو جلوگیری نموده، از DNA شما در برابر آسیب های ناشی از این استرس محافظت کند. در مطالعه ای که در آرژانتین انجام شد معین شد خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پیاز در کاهش استرس اکسیداتیو مؤثر است.

20. تسهیل علائم یائسگی

پیاز با پشتیبانی از کبد و محافظت از آن در برابر هورمون های زائد دوران یائسگی، باعث کاهش علائم این دوران می شود. همچنین مصرف کلسیم کافی در این دوران تأثیر مثبتی بر فرد دارد و پیاز، با منابع غنی کلسیم می تواند در این زمینه هم یاری کند.

تأثیرات مثبت پیاز بر پوست

حالا به سراغ تأثیرات پیاز بر سلامت و زیبایی پوست می رویم. در ادامه از مزایای ماسک صورت پیاز صحبت می کنیم و توصیه هایی برای مراقبت از پوست خواهیم داشت.

21. ایجاد پوستی شفاف

پیاز منبع ویتامین های C ،A و E است که همه آن ها بر سلامت پوست تأثیر مثبت دارند. این ویتامین ها با جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد، از پوست در برابر پیری زودرس محافظت می نمایند. همچنین به دلیل خواص ضدعفونی نماینده ای که دارد می تواند از پوست در برابر باکتری ها محافظت کند. تحقیقات نشان داده است که ویتامین C نقش ویژه در شفافیت و درخشندگی پوست دارد. پس به نظر می رسد که ماسک پیاز یک ماسک معجزه گر برای پوست است.

برای تهیه ماسک پیاز به 2 قاشق غذاخوری آرد نخود، 1ونیم قاشق غذاخوری آب پیاز تازه، نصف قاشق چای خوری شیر و نوک قاشق چای خوری جوز هندی احتیاج دارید.

همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ درست شود. اگر خمیر خیلی سفت شد می توانید کمی شیر به آن اضافه کنید. اگر بوی پیاز شما را اذیت می کرد می توانید چند قطره اسانس اسطخدوس به آن اضافه کنید. صورتتان را تمیز کنید و ماسک را به صورت یک دست روی پوست صورت و گردن بمالید. 20 دقیقه صبر کنید تا کاملا خشک شود، سپس با یاری شیر پوستتان را ماساژ داده و ماسک را جدا کنید.

22. ضد پیری

پیاز خاصیت ضدپیری دارد. ویتامین های A ،E و C موجود در آن از پوست در برابر آسیب های ناشی از تابش اشعه ماورای بنفش محافظت می نمایند و جلوی آسیب رسانی رادیکال های آزاد را می گیرند.

پیاز یکی از غنی ترین منابع کوئرستین و آنتی اکسیدان های قوی است و می تواند پوست شما را بدون چین و چروک نگه دارد. از طرف دیگر، ویتامین ها و ترکیبات گوگردی موجود در پیاز از پوست شما محافظت نموده، آن را نرم و لطیف نگه می دارند. تمام این ویژگی های ضد پیری را می توان به وجود ترکیبات گوگردی در پیاز نسبت داد.

  • 25 خوراکی برای مبارزه با پیری و جلوگیری از چین وچروک پوست

23. درمان آکنه

خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد التهابی پیاز می تواند روی پوست شما معجزه کند. پیاز یک ضدعفونی نماینده قوی است که از پوست شما در برابر باکتری های عامل ایجاد آکنه و سایر عفونت های پوستی محافظت می نماید. پس می توان پیاز را به عنوان یک درمان مؤثر برای آکنه و جوش شناخت.

برای درمان آکنه باید 1 قاشق غذاخوری آب پیاز یا عصاره آن را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط نموده و به صورت و گردن بمالید. اجازه دهید مخلوط 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید. علاوه بر استفاده موضعی، خوردن پیاز می تواند تأثیر بسیار زیادی در از بین بردن آکنه داشته باشد. برخی از افراد معتقدند مالیدن پیاز روی صورت هم می تواند نتایج خوبی داشته باشد.

24. از بین برنده لکه های تیره و رنگدانه ها

آب پیاز یک درمان مؤثر و عالی برای از بین بردن لکه های پوست و رنگدانه ها است. عناصر گیاهی متعدد و آنتی اکسیدان های موجود در پیاز ضمن از بین بردن آلودگی های پوستی، پوست شما را تغذیه هم می نمایند.

برای تهیه ماسک ضد لکه باید مقدار مساوی از آب پیاز و ماست را با هم مخلوط نموده، کمی اسانس دلخواه اتان را بزنید تا خوش عطر شود. ترکیب را به مدت 10 تا 15 دقیقه با حرکات دایره ای روی پوست ماساژ دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

25. درمان نیش و گزش

می توانید از پیاز برای تسکین محل گزیدگی و نیش خوردگی بهره ببرید. فقط باید یک برش پیاز را بر روی محل گزیده شده قرار دهید. خواص ضدالتهابی پیاز به کاهش سوزش، خارش و تورم ناشی از گزش حشرات یاری می نماید.

26. از بین بردن خال ها

برای از بین بردن خال ها هم می توانید از آب پیاز بهره ببرید. اسیدیته موجود در آب پیاز همراه با مواد شیمیایی مختلفی که دارد می تواند خال را از بین ببرد. کمی آب پیاز تازه به خال بمالید و اجازه دهید تا آب را جذب کند. اگر این کار را به صورت روزانه انجام دهید، حدود 1 ماه بعد دیگر اثری از خال نخواهد بود. البته این موضوع به نوع خال هم بستگی دارد. اگر پس از یک ماه هنوز خال از بین نرفته بود با پزشک مشورت کنید.

تأثیرات مثبت پیاز بر مو

حالا نوبت به موها رسیده است. در این بخش از تأثیرات پیاز بر سلامت و زیبایی موها صحبت می کنیم. البته باید بدانید که مصرف پیاز خام هم تأثیر مثبت بسیار زیادی بر سلامت و زیبایی آن دارد. در ادامه نگاهی کلی به خواص باورنکردنی پیاز بر مو می اندازیم.

27. تقویت رشد مو

پیاز حاوی ترکیبات گوگردی و اسیدهای آمینه است و همین موضوع آن را به بهترین تقویت نماینده برای رشد مو تبدیل نموده است. کراتین موجود در پیاز هم سرشار از گوگرد است و باعث تقویت مو می شود. اگر آب پیاز را به پوست سر بمالید، گوگرد به خورد پیاز موها رفته، آن ها را ضخیم و قوی می نماید. گوگرد موجود در پیاز می تواند فراوری کلاژن را تحریک کند و همین موضوع باعث فراوری سلول های سالم پوستی و رشد بهتر موها می شود.

استفاده از آب پباز روی پوست سر می تواند گردش خون را افزایش داده و روی فولیکول های مو و رشد آن تأثیر مثبت داشته باشد. همچنین این کار باعث حجیم شدن موهای شما می شود. در مطالعه ای معین شد موی شرکت نمایندگانی که از آب پیاز برای شست وشوی سر استفاده نموده اند بیشتر از افراد دیگر بوده است.

درست است که این موضوع هنوز از نظر علمی ثابت نشده است اما استفاده از آب پیاز به موهای شما آسیبی نمی رساند. شما می توانید به راحتی آب پیاز تازه را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید و بگذارید حدود 15 دقیقه باقی بماند. سپس تمام سر و موها را با شامپو بشویید.

28. درمان شوره سر

آب پیاز می تواند باکتری های عامل ایجاد شوره سر را از بین برده، درمانی عالی برای آن باشد. برای تهیه ماسک از بین برنده شوره سر به آب پیاز و دانه شنبلیله احتیاج دارید. 3 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را خیس کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح در همان حال باقی بماند. روز بعد آن ها را خمیر نموده و 2 قاشق غذاخوری آب پیاز به آن اضافه کنید. مخلوط را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید 30 دقیقه باقی بماند، سپس با آب ولرم موها و پوست سر را بشویید.

پیاز می تواند در درمان عفونت های پوست سر هم مؤثر باشد. از همین ماسکی که برای درمان شوره سر استفاده کردید برای درمان عفونت های سر هم بهره ببرید. این ترکیب علاوه بر تقویت سلامت پوست سر می تواند به عنوان یک نرم نماینده فوق العاده مو هم عمل کند، پس بد نیست هر چندوقت یک بار از آن بهره ببرید.

شاید باور نکنید اما رب پیاز هم می تواند چنین خاصیتی داشته باشد. نصف یک پیاز درشت را خرد کنید، با آب ترکیب کنید تا یک مایع خمیری شکل ایجاد شود. آن را به سر بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند. سپس پوست سر و موها را با آب بشویید. اگر بوی پیاز را دوست ندارید می توانید سیر را جایگزین کنید. کافی است آب سیر را با روغن نارگیل مخلوط کنید و روی موها ماساژ دهید. بعد از گذشت 20 دقیقه موها را با شامپو بشویید.

  • 14 ماسک موی ضد شوره که شما را از شوره سر نجات می دهند

29. درمان سفیدی مو

هنوز هیچ تحقیق علمی در این زمینه انجام نشده اما عده ای معتقدند مصرف پیاز باعث سیاه شدن موهای سفیدشان شده است. برای استفاده از این خاصیت باید 5 پیاز را با 1 لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. مخلوط را پس از سرد شدن صاف کنید و همراه با شامپو به پوست سر بمالید. پس از 2 ماه مصرف پیاز به طور مداوم موهای شما حسابی براق می شود و بعد از آن روی موهای سفید تأثیر می گذارد.

30. حفظ رنگ مو

مالیدن آب پیاز روی موها باعث ایجاد سایه ای مسی رنگ روی مو شده، موها را براق می نماید. اگر می خواهید رنگ طبیعی موهایتان حفظ شود می توانید یک پیاز را با روغن خردل مخلوط نموده و روی موها بمالید. روغن خردل جلوی اثر روشن نمایندگی رنگ پیاز را می گیرد و شما موهایی براق، بدون سایه مسی خواهید داشت.

31. از بین بردن شپش

گوگرد موجود در پیاز به از بین بردن شپش سر یاری می نماید. برای این کار 4 یا 5 پیاز را خرد کنید و به شکل خمیر در بیاورید. این خمیر را در صافی ریخته و فشار دهید تا آب آن گرفته شود.

موها و پوست سر را با آب پیاز ماساژ دهید و بگذارید 2 ساعت همانجا باقی بماند. می توانید در طول این 2 ساعت موها را در کلاه شنا قرار دهید. سپس موها را با آب ولرم و شامپو بشویید، موها را خشک کنید و با یاری یک شانه نیت، شپش ها را از موها خارج کنید.

انتخاب بهترین پیاز و روش نگهداری از آن

دیدیم که فواید مصرف پیاز چقدر عجیب و باورنکردنی ای هستند و چه تأثیراتی روی زیبایی و سلامت ما می گذارد. حالا نکته مهم اینجاست که چطور پیازی خوب بخریم و از آن به شکل صحیح نگهداری کنیم. در ادامه درباره این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

نحوه انتخاب پیاز

پیاز خشک و پیاز سبز در همه روزهای سال در دسترس نیست. در زمان خرید پیاز آن هایی که تمیز و خوش فرم هستند و قسمت گردنشان باز نشده است را انتخاب کنید. گردن پیازها باید محکم بسته شده باشد و هیچ ساقه مرکزی چوبی ضخیمی نداشته باشد. گردن پیاز باید محکم باشد و پوست بیرونی آن ترد، خشک، روشن و براق باشد.

فسمت میانی پیاز باید حدود 4 تا 6 سانتیمتر باشد. اگر لکه های نرم، مرطوب یا در حال کپک زدن دارد آن ها را انتخاب نکنید چون پیاز بی کیفیتی روبه روی شما هستند. پیازهایی که جوانه زده اند را انتخاب نکنید، جوانه نشان دهنده قدیمی بودن پیاز و نگهداری نامناسب آن است.

اگر پیاز در انبار شما جوانه زده است می توانید از جوانه های آن به جای پیازچه بهره ببرید. روی پیاز نیابد لکه های پودری تیره وجود داشته باشد. این لکه ها نشانه کپک زدن است و ممکن است پیاز از وسط در حال خراب شدن باشد. پیازها باید عطر ملایمی داشته باشند.

نحوه نگهداری پیاز

پیاز خشک را می توانید چند ماه نگه دارید. پیازها را حداقل به مدت 4 هفته در یک مکان خنک، خشک و با تهویه مناسب قرار دهید. پیاز را در یخچال نگهداری نکنید چون زود نرم می شود. پیاز خیلی سریع رطوبت را جذب می نماید، پس در کابینت زیر سینگ از آن ها نگهداری نکنید.

معمولات پس از تهیه غذا مقدار کمی پیاز باقی می ماند. این پیازها را هم می توانید ذخیره کنید. آن ها را در یک پلاستیک ریخته، محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید. از این پیازها باید طی 2 تا 3 روز آینده بهره ببرید.

علاوه بر اینکه باید محل نگهداری پیاز مناسب باشد، محل نگهداری هم باید به صورت منظم بازرسی شود پیازهایی که نرم شده اند یا تغییر رنگ داده اند را دور بریزید. پیازهای جوانه زده را خرد کنید و قسمت های سبز آن را مانند سبزی بخورید. پیازهای بهاری را می توانید تا یک هفته در یخچال نگه دارید.

راه های اضافه کردن پیاز بیشتر به برنامه غذایی

شما می توانید در تهیه همه سوپ ها، خورش ها و سس ها از پیاز بهره ببرید. همچنین می توانید آن را به عنوان یک سبزی خوشمزه در ساندویچ قرار داده یا همراه با غذا بخورید. پیاز یک میان وعده عالی است و می توانید به صورت پخته یا سوخاری آن را مصرف کنید. در ادامه چند غذای خوش طعم که با پیاز تهیه می شود را به شما معرفی می کنیم.

  • 20 روش ساده برای گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی

1. سوپ پیاز فرانسوی

مواد لازم:

  • کره: نصف فنجان
  • پیاز خرد شده: 4 فنجان
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • آب گوشت: 4 لیوان
  • آویشن خشک شده: 1 قاشق چایخوری
  • نان فرانسوی و پنیر پروولون: 4 تکه
  • پنیر سوئیسی خرد شده: 2 برش
  • پنیر پارمزان رنده شده: یک چهارم فنجان
  • نمک و فلفل به میزان دلخواه

طرز تهیه:

  • کره را همراه با روغن زیتون در قابلمه ریخته و پس از ذوب شدن کره، پیازها را اضافه کنید. دائم پیازها را هم بزنید تا نرم و شفاف شوند اما دقت کنید که نباید رنگشان به قهوه ای تغییر کند.
  • آب گوشت و آویشن را اضافه کنید. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه با هم بجوشند.
  • فر را گرم کنید.
  • سوپ را در ظرف های سرو بریزید و روی هر کدام یک تکه نان قرار دهید. می توانید روی نان ها به صورت لایه لایه پنیر پروولون، پنیر سوئیسی و پنیر پارمزان را قرار دهید.
  • کاسه های سوپ را روی سینی فر قرار داده و اجازه دهید پنیر روی نان ها ذوب و کمی برشته شود.

2. پیاز سوخاری حلقه ای

مواد لازم:

  • پیاز عظیم: 1 عدد
  • آرد: 1 و یک چهارم فنجان
  • بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • نمک: 1 قاشق چای خوری
  • شیر: 1 فنجان (در صورت احتیاج)
  • آرد سوخاری: سه چهارم فنجان
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه:

  • روغن را در سرخ کن ریخته و با دمای 185 درجه سانتی گراد گرم کنید. اگر سرخ کن ندارید روغن را در ظرفی عمیق ریخته و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گرم شود.
  • پیاز را به صورت ورقه ای ببرید و حلقه های پیاز را از هم جدا کنید.
  • آرد، بکینگ پودر و نمک را در یک ظرف با هم مخلوط کنید.
  • حلقه های پیاز را در مخلوط آرد قرار دهید و بچرخانید تا سطح آن کاملا پوشیده شود.
  • تخم مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید.
  • پیازهای آغشته به آرد را در مخلوط شیر و تخم مرغ فرو ببرید و سپس روی یک قفسه توری بگذارید.
  • آرد سوخاری را در یک بشقاب پخش کنید.حلقه های پیاز را یکی یکی در آرد سوخاری بچرخانید تا سطح آن را پوشش دهد.
  • مطمئن شوید که تمام قسمت های پیاز به آرد سوخاری آغشته شده است.
  • حلقه های پیاز را در روغن به مدت 2 تا 3 دقیقه سرخ کنید تا رنگ آن ها به قهوه ای و طلایی تغییر کند.
  • حلقه ها را از روغن خارج نموده، روی حوله کاغذی قرار دهید تا رطوبت و روغن آن گرفته شود.
  • پیازهای برشته شده را با سس و هر چاشنی که دوست دارید بخورید.

3. سالاد خیار و پیاز

مواد لازم:

  • نصف پیاز متوسط
  • خیار خرد شده بدون پوست: 2 عدد
  • سرکه سفید: نصف فنجان
  • شکر: 2 قاشق چای خوری
  • نمک: 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه: 1 قاشق چای خوری
  • سیر خرد شده: 1 حبه
  • نصف فنجان آب

طرز تهیه:

  • خیارهای خرد شده را همراه با پیازهایی که به شکل نواری خرد شده است در یک ظرف بریزید.
  • در یک پیاله سرکه، نمک، سیر و آب را مخلوط کنید و روی سبزی ها بریزید.
  • روی کاسه را با یک پلاستیک بپوشانید و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید.
  • سالاد آماده مصرف است.

روش استفاده از پیاز در پخت وپز

پیاز یکی از پرکاربردترین سبزیجاتی است که به صورت خام و پخته مصرف می شود. این سبزی عطر و طعم بی نظیری دارد و با هر دستورالعمل می توان آن را پخت. فرقی ندارد آن را بجوشانید، تفت بدهید، سرخ کنید یا به صورت کاراملی مصرف کنید. بالاخره پیاز در تهیه هر غذایی کاربرد دارد. در ادامه برخی از بهترین روش های استفاده از پیاز را به شما معرفی می کنیم.

  • با مخلوط کردن پیاز خرد شده، گوجه فرنگی، پنیر موزارلا و روغن زیتون یک سالاد کلاسیک ایتالیایی تهیه کنید.
  • پیاز را سرخ کنید و به عنوان ماده پایه برای تهیه سس ماکارونی، خورش و سوپ بهره ببرید. می توانید پیازها را 3 دقیقه در کره سرخ کنید تا ترد و قهوه ای شوند. سپس با انبر از روغن خارج نموده و روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن آن خارج شده و حسابی ترد شود.
  • پیاز خرد شده را با گوجه فرنگی، آووکادو و فلفل هالوپینو مخلوط کنید و یک سس مناسب برای گوشت تهیه کنید. حتی می توانید برنج ساده را با پیاز سبز و دانه های کنجد بپپوشانید تا خوشمزه تر شود.
  • پیاز سوخاری می تواند طعم هر نوع غذای گیاهی را بهتر کند. سوتر کردن پیاز می تواند باعث افزایش بافت و طعم آن شود. در این روش باید رنگ پیاز کاملا قهوه ای شود. پیاز سوتر شده را می توانید به مخلوط سبزیجات، سوپ و انواع ماکارونی اضافه کنید.
  • پیاز پخته شده: در این روش پیاز به آرامی پخته می شود تا جایی که ترکیبات گوگردی آن خارج شده، کاملا نرم و شیرین شود. طعم پیاز با این روش پخت بسیار ملایم می شود. این پیاز را می توانید برای پخت پلوهای رنگی و گوشت های سرخ شده بهره ببرید تا طعم شیرین طبیعی به غذاها منتقل شود.

چطور در زمان خرد کردن پیاز اشک نریزیم؟

برای جلوگیری از سوزش چشم ها و اشک ریختن در زمان خرد کردن پیاز از یکی از روش های زیر بهره ببرید؛

  • پیاز را 5 دقیقه قبل از مصرف در فریزر قرار دهید.
  • یک شمع در کنار دستتان روشن کنید.
  • در زمان خرد کردن پیاز آدامس بجوید.
  • پیازها را قبل از خرد کردن به مدت 10 دقیقه در آب سرد قرار دهید.

چند واقعیت بامزه درباره پیاز

  • از پیاز در قرون وسطی به عنوان پول استفاده می شده است.
  • پیازهای خرد شده از خود اسید سولفوریک آزاد می نمایند. این اسید با رطوبت چشم ما واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد پارگی در سطح چشم می شود. به همین دلیل در زمان خرد کردن پیاز اشک می ریزیم. این یک واکنش دفاعی است.
  • عظیمترین پیاز دنیا حدود 8 کیلوگرم وزن داشت و یک کشاورز انگلیسی به نام پیتر گلازبروک آن را کاشته بود.
  • طبق روایات قدیمی، ضخامت پوست پیاز می تواند شدت سرمای زمستان بعدی را پیش بینی کند. هرچه پوست پیاز نازک تر باشد، زمستان معتدل تری پیش رو داریم.
  • در یک بازه زمانی شهر نیویورک به پیاز معروف بود چون از آن دسته از شهرها بود که می توانستید لایه لایه از آن کم کنید اما به مرکز نرسید.

عوارض جانبی مصرف پیاز

تا اینجا فقط از فواید مصرف پیاز صحبت کردیم اما مصرف این ماده خوراکی هم مانند هر ماده دیگر، با خود عوارضی به همراه دارد. در ادامه با عوارض جانبی و احتمالی پیاز بیشتر آشنا می شویم.

1. کاهش شدید قند خون

پیاز سطح قند خون را کاهش می دهد، به همین دلیل ضروری است بیماران دیابتی قبل از مصرف پیاز سطح قند خون خود را آنالیز نمایند چون ممکن است سطح قند خون آن ها بیش از حد کاهش پیدا کند.

2. ایجاد اختلال در معده

درست است که پیاز در درمان چندین اختلال دستگاه گوارش مؤثر است اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث تحریک معده، استفراغ، حالت تهوع و ایجاد سوزش شود. اگر پس از مصرف پیاز این عوارض را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

3. تحریکات پوستی

ممکن است پوست برخی از افراد نسبت به مصرف آب پیاز واکنش نشان داده و تحریک شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف، آن را روی بخش کوچکی از پوست آزمایش کنید.

4. مشکل ساز برای خانم های باردار و شیرده

مصرف پیاز در خانم های باردار و شیرده باعث ایجاد دل درد می شود، پس توصیه می شود که تا حد امکان مصرف آن را کم نموده یا به صورت کلی قطع کنید.

5. سوزش معده

مصرف بیش از حد پیاز می تواند منجر به ایجاد سوزش در معده شود و افراد مبتلا به بیماری های قلبی را با مشکل جدی روبه رو کند. در صورت مشاهده چنین عارضه ای بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

6. بوی بد دهان

پیاز به دلیل جود ترکیبات گوگردی، در دهان بوی بدی ایجاد می نماید. پس بهتر است پس از مصرف حتما دهان خود را بشویید. اگر در محل پرترددی قرار دارید پس از شست وشوی دهان حتما آدامس مصرف کنید.

7. فشار خون

پیاز می تواند فشار خون سیستولیک و دیاسیستوریک را کاهش دهد. پس اگر از داروهای مربوط به فشار خون استفاده می کنید، برای مصرف پیاز احتیاط کنید.

8. خاصیت ضد انعقادی

پیاز خاصیت ضد انعقادی دارد و مصرف آن می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند. به همین دلیل مصرف هم زمان آن با داروهای ضد انعقاد خون ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد. در صورت مصرف این دسته از داروها، برای مصرف پیاز با پزشک مشورت کنید.

9. افزایش تحریک پذیری

بهتر است افرادی که با مصرف پیاز تحریک پذیر می شوند هم زمان با مصرف آسپرین، پیاز نخورند چون آسپرین میزان حساسیت به پیاز را افزایش می دهد.

10. افزایش لیتیوم

گاهی ممکن است پیاز در فرآیند از بین بردن لیتیوم در بدن اختلال ایجاد کند. توصیه می شود قبل از مصرف هم زمان هر نوع داروی حاوی لیتیو و پیاز، با پزشک خود مشورت کنید.

چند سؤال و جواب

در این قسمت به چند سوال رایج درباره پیاز پاسخ می دهیم؛

آیا خورد سیر و پیاز خام همراه با هم خطرناک است؟

اگر می توانید طعم قوی آن ها را تحمل کنید، خیر خطرناک نیست.

از چه قسمتی از پیازهای سبز استفاده کنیم؟

شما می توانید شاخه ها، ساقه و حتی گل و ریشه های پیاز سبز را بخورید. در واقع تمام قسمت های آن قابل استفاده است.

مصرف پیاز خشک شده چه فایده هایی دارد؟

پیاز خشک شده احتیاجی به خرد کردن و تحمل سوزش چشم ندارد. همچنین از نظر قیمتی ارزان تر از پیاز تازه است.

آب پیاز چه مزایایی دارد؟

آب پیاز باعث بهبود هضم غذا می شود، مسائل تنفسی را بهبود می بخشد و برای پوست و مو هم مفید است.

آیا پوست پیاز مصرف تغذیه ای دارد؟

بله، پوست پیاز حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان است و اگر بتوانید از آن بهره ببرید، به یک منبع تغذیه ای عالی رسیده اید.

آیا پیاز و پیازچه از یک خانواده هستند؟

نه، هر کدام از آن ها یک گیاه مختلف هستند اما در کل در یک خانواده جای می گیرند. پیازچه کوچکتر و لطیف تر است و برعکس پیاز، معمولا فقط به صورت خام مصرف می شود.

آیا مصرف پیاز های برش خورده که مدتی روی میز مانده اند خطرناک است؟

خیر خطرناک نیست اما اگر مدت زمان زیادی مانده باشد تازگی و مقدار زیادی از خواص خود را از دست داده است.

پیازچه چیست؟

پیازچه یک نوع پیاز ریز و لطیف است که علاوه بر طعم عالی، بسیار مقوی است. فواید پیازچه بسیار به پیاز شبیه است.

مصرف چند پیاز در روز مناسب است؟

به طور کلی نمی توان تعداد خاصی را معین کرد اما مصرف خیلی زیاد از این سبزی اصلا خوب نیست. به صورت معمولی مصرف 1 تا 2 عدد پیاز در روز مناسب است. بهتر است بخشی از پیاز مصرفی در روز را به صورت خام بخورید تا خواص سلامتی بیشتری به بدنتان برسانید.

سخن آخر

پیاز یک سبزی بسیار فروتن است. در عین حال که عالی و سرشار از خاصیت است، کمتر کسی از فواید مصرف پیاز اطلاع دارد. اما حالا که با خواص پیاز آشنا شدید باید حتما جایی مخصوص برای او در رژیم غذایی تان باز کنید. مصرف پیاز همراه با غذا یا به شکل ماسک برای پوست و مو آن قدر خواص سلامتی دارد که ارزش تحمل چند دقیقه بوی بد و احساس سوزش در دهان را دارد.

نظر شما درباره پیاز چیست؟ از آن چه استفاده هایی می کنید؟ برای ما در قسمت کامنت ها بنویسید.

منبع: stylecraze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1611

به "31 تأثیر باورنکردنی خوردن پیاز بر سلامتی بدن، پوست و مو" امتیاز دهید

1 کاربر به "31 تأثیر باورنکردنی خوردن پیاز بر سلامتی بدن، پوست و مو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "31 تأثیر باورنکردنی خوردن پیاز بر سلامتی بدن، پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید