طرز تهیه شیر زردچوبه؛ و خواص آن

به گزارش مجله اندیشه، شیر زردچوبه از نوشیدنی های اصیل هندی است که قدمت آن به هزاران سال می رسد. این ترکیب با نام شیر طلایی یا (Golden Milk) نیز شناخته می شود. شاید در نظر خیلی ها شیر زردچوبه طعم جالبی نداشته باشد. اما جالب این است که این نوشیدنی طعم مطلوب و ملایمی دارد. مخصوصاً اگر آن را با شیرین کننده های طبیعی مثل عسل یا شیرۀ خرما نیز طعم بیشتری دهید. شیر طلایی در ساده ترین حالت ممکن، ترکیب شیر و زردچوبه است. اما بنا به نیاز یا ذائقه می توان ادویه جات دیگر مثل هل یا فلفل سیاه و زنجبیل را نیز به آن افزود. همچنین افزودن روغن نارگیل نیز می تواند قوای آن را چند برابر کند.

طرز تهیه شیر زردچوبه؛ و خواص آن

بهترین زمان مصرف شیر زردچوبه در فصل زمستان است. این نوشیدنی می تواند یک خواب آرام را برایتان فراهم کند. روش تهیه شیر زردچوبه نیز بسیار ساده است. بسکمک از افراد از شیر زردچوبه پیش از رفتن به رختخواب استفاده می کنند. با این حال می توان آن را در ساعات دیگری از روز نیز استفاده کرد. خواص ضد ویروس و آنتی باکتریال شیر زردچوبه، تأثیرات قابل توجهی در بهبود سیستم ایمنی دارد. در این مقاله از خبرنگاران به انواع خواص شیر زردچوبه، موارد احتیاط مصرف و طرز تهیۀ آن می پردازیم.

خواص شیر زردچوبه

نوشیدنی شیر زردچوبه قدمتی چند هزار ساله دارد. خاستگاه آن هندوستان و جایگاه آن در طب سنتی شرق قابل توجه است. خواص بی شمار آن منجر به استقبال زیاد از شیر زردچوبه در رژیم های تغذیه ای مختلف شده است. این ترکیب، منبع خوبی از ویتامین هاست که نقش بسزایی در بهبود بیماری های مختلف دارد. در ادامه به معرفی برخی از خواص شیر زردچوبه می پردازیم. احتمالاً با در نظر داشتن خواص شگفت انگیز آن، تصمیم جدیدی برای گماشتن آن در برنامۀ غذایی خود خواهید گرفت.

شیر زردچوبه، ضد سرطان است

شیر و زردچوبه در ترکیب با عسل می توانند یک مکمل عالی برای مقابله با سرطان باشند. در این ترکیب، آنتی اکسیدان فراوان وجود دارد که مسئولیت مقابله با رادیکال های آزاد را به عهده دارند. رادیکال های آزاد به مولکول هایی گفته می شود که امکان واکنش با سلول های بدن و به وجود آوردن انواع سرطان را دارند. مصرف زردچوبه می تواند با تقویت آپوپتوز سلولی به پیشگیری از بروز سرطان کمک کند. آپوپتوز سلولی به گونه ای از مرگ سلولی گفته می شود که از طریق خود سلول ها برنامه ریزی شده است. این فرآیند در جانداران پرسلول به وقوع می پیوندد.

منجر به دفع سموم بدن می شود

زردچوبه حاوی کورکومین است که به آن خاصیت ضد التهابی می بخشد. اگر در ترکیب شیر زردچوبه از عسل استفاده کنید، شاهد افزایش اثرات سم زدایی آن خواهید بود. مصرف شیر زردچوبه می تواند به دفع سموم و باکتری ها از بدن کمک کند. طبع این نوشیدنی گرم است که می تواند در باز کردن گرفتگی های ریه مؤثر واقع شود. خاصیت آنتی باکتریال و ضد ویروسی آن نیز به افزایش مقاومت بدن در برابر سموم کمک می کند. زمان مصرف شیر زردچوبه به منظور سم زدایی، شب قبل از خوابیدن است. نوشیدن شیر زردچوبه در این زمان به ترمیم سلول های آسیب دیدۀ بدن نیز کمک خواهد کرد.

اثرات شیمی درمانی را کاهش می دهد

کورکومین موجود در زردچوبه به کاهش اثرات شیمی درمانی کمک می کند. این مکانیزم با افزایش اثرات سیس پلاتین صورت می گیرد. سیس پلاتین یک نوع داروست که به درمان سرطان در ناحیۀ سر و گردن کمک می کند. بر اساس مطالعات اجرا شده در دانشگاه کالیفرنیا، نوشیدن شیر زردچوبه می تواند منجر به تسریع در ترمیم بدن بعد از شیمی درمانی شود.

احتمال ابتلا به آلزامیر را کاهش می دهد

آلزامیر یکی از بیماری های رایج دوران پیری است که بر اثر مرگ سلول های مغزی و کاهش آن ها بروز می کند. نوشیدن شیر زردچوبه می تواند کاهش علائم ناشی از این بیماری را در پی داشته باشد. در اینجا نیز مجدداً با اثرات درمانی کورکومین موجود در زردچوبه روبرو هستیم. آنتی اکسیدان های موجود در این ماده به عنوان یک داروی ضد التهاب عمل می کند. این ویژگی باعث می شود تا سلول های مغزی از خطر مرگ و کمبود تراکم در امان باشند. همچنین که شیر نیز به تولید مجدد سلول های مغزی کمک می کند.

منجر به تسکین درد عضلات می شود

مصرف زردچوبه می تواند باعث کاهش دردهای ناشی از فعالیت های ورزشی شدید شود. در پژوهشی که در مجلۀ انجمن بین المللی پزشکی ورزشی منتشر شد، از کورکومین به عنوان ماده ای با این خواص یاد شد. پروتئین موجود در شیر نیز به بازسازی عضلات و ترمیم آن ها کمک می کند. در صورتی که شیر زردچوبه را همراه با عسل مصرف کنید از خواص آن برای سفتی عضلات نیز بهره مند خواهید شد. علاوه بر این، شیر به آرامش عضلات نیز کمک می کند.

التیام زخم ها را در پی دارد

زردچوبه یکی از داروهای عالی برای تسریع در فرایند التیام زخم هاست. این ماده به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، تأثیرات قابل توجهی در بهبود زخم ها می گذارد. زخم های مختلف نظیر بریدگی ها، جوش، نیش حشرات و سوختگی ها می توانند تا حدی با مصرف زردچوبه درمان شوند. نوشیدن شیر زردچوبه به همراه عسل، اثرات آن برای بهبود زخم ها را افزایش می دهد.

به تقویت گوارش کمک می کند

شیر به عنوان یک مادۀ پروبیوتیک، خواص و فواید زیادی در حفظ باکتری های مفید در روده و سیستم گوارش دارد. زردچوبه و عسل نیز هر یک به عنوان موادی که عملکرد اندام های بدن را بهبود می بخشند معروفیت دارند. مصرف شیر و زردچوبه به همراه عسل، ارگان هایی نظیر دستگاه گوارش را در برابر ابتلا به اختلالات مختلف حفظ می کند. همچنین که مصرف آن به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند. مصرف این ترکیب در درمان زخم معده نیز بسیار مؤثر است. زردچوبه با از بین بردن باکتری های پاتوژن منجر به بهبود عملکرد گوارشی می شود. مصرف شیر در حفظ جدارۀ معده در مقابل ترشحات بیش از حد اسید معده نیز کمک می کند.

بدن را ایمن تر می کند

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، تأثیرات بسزایی در عملکرد سیستم ایمنی می گذارد. تقویت سیستم ایمنی منجر به از بین رفتن بسکمک از بیماری ها و ناراحتی ها می شود. شیر و زردچوبه با پاک سازی خون از سموم و مواد شیمیایی، سیستم گردش خون را نیز بهبود می دهد. این اتفاق نیز تا حد زیادی در ارتقای شرایط ایمنی بدن تأثیرگذار است. نوشیدن شیر زردچوبه به همراه یک قاشق عسل پیش از خواب، بدنتان را در برابر بیماری های مختلف ایمن خواهد کرد.

سرفه و گلودرد را درمان می کند

شیر زردچوبه با برطرف التهابات گلو، منجر به درمان سرفه و گلودرد می شود. هر زمان که احساس گلودرد و سرفه کردید، از ترکیب شیر و زردچوبه به همراه عسل استفاده کنید. این ترکیب می تواند جایگزین بهتری برای انواع داروهای ضد سرفه باشد. شیر و زردچوبه با آرام کردن عضلات مجرای تنفسی، ناراحتی های مرتبط با این بخش از بدن را برطرف می کند.

منجر به کاهش وزن می شود

مصرف زردچوبه تأثیرات قابل توجهی در افزایش متابولیسم و سوخت وساز بدن دارد. مصرف همزمان آن با عسل منجر به ارتقای این اثرات و در نتیجه کاهش وزن می شود. زردچوبه قادر است چربی های بدن را تجزیه کرده و با افزایش میزان تولید صفرا، آن ها را از بدن دفع نماید. نوشیدن زردچوبه همراه با شیر و عسل منجر به تأمین انرژی برای مدت طولانی می شود. این فرایند به پایداری بیشتر حس سیری و کاهش میزان اشتها نیز کمک می کند.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزاست

یکی از بهترین داروها برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، ترکیب شیر زردچوبه با عسل است. زردچوبه حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این ویژگی منجر به محافظت از بدن در برابر انواع ویروس ها می شود. مصرف همزمان شیر نیز قادر به ارتقای قوای جسمی و توان آن است. در نتیجۀ مصرف شیر زردچوبه می توان انتظار داشت که استقامت بدن در برابر عوامل سرماخوردگی افزایش یابد. همانطور که می دانید عوامل بروز سرماخوردگی فراوان اند. به همین دلیل درمان قطعی آن وجود ندارد. مصرف شیر و زردچوبه به پایداری بیشتر بدن در برابر این عوامل کمک می کند.

خواص شیر زردچوبه محدود به آنچه تا کنون گفتیم نیستند. خواص متعدد دیگری برای آن وجود دارند که ذکر همۀ آن ها از حد و حدود این مقاله خارج است. با این حال می توان خواص زیر را نیز به عنوان برخی دیگر از فواید شیر زردچوبه اعلام کرد:

  • به درمان بیماری های کبد کمک می کند.
  • درمان التهابات چشم را در پی دارد.
  • به درمان آسم و تنگی نفس کمک می کند.
  • اثرات و عوامل بی خوابی را از بین می برد.
  • درمان کنندۀ مسائل پوستی است.
  • کاهش علائم آرتروز را در پی دارد.
  • به تقویت بنیۀ بدن کمک می کند.

ریسک ها و عوارض احتمالی

مصرف هر چیز در حد اعتدال و میانه می تواند مفید باشد. این مسئله در مورد زردچوبه نیز مصداق دارد. زردچوبه به دلیل طبع گرمی که دارد ممکن است برای برخی افراد ریسک هایی در پی داشته باشد. هرچند که مصرف به اندازۀ آن خطری را در پی ندارد. اما بهتر است پیش از مصرف با پزشک یا فرد متخصص در تغذیه مشورت کنید. مصرف زردچوبه می تواند منجر به بروز اختلالاتی در فرآیند لخته شدن خون شود.

اثرات ضد پلاکتی آن نیز ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد زردچوبه می تواند منجر به اختلالت معده، کم آبی بدن و یبوست شود. افرادی که نسبت به لاکتور عدم تحمل دارند نیز باید در مصرف این ترکیب دقت کنند. از دادن شیر و زردچوبه به بچه ها خردسال خودداری کنید.

روش تهیه شیر زردچوبه یا شیر طلایی چیست؟

به منظور تهیۀ شیر زردچوبه می توانید به دو روش متفاوت عمل کنید. در روش اول که ساده تر است نیاز به مواد اولیۀ زیر خواهید داشت. میزان ذکر شده به منظور تهیۀ شیر زردچوبه برای یک نفر است.

روش اول

مواد لازم برای تهیۀ شیر و زردچوبه:

  • شیر تازه: یک لیوان
  • پودر زردچوبه: یک قاشق چای خوری
  • عسل: یک قاشق مرباخوری

به منظور تهیه ترکیب شیر و زردچوبه، ابتدا یک قاشق چای خوری زردچوبه را داخل شیرجوش ریخته و یک لیوان شیر به آن بیفزایید. سپس ترکیب را روی حرارت گاز بگذارید و مرتب آن را هم بزنید. پس از به جوش آمدن شیر، ترکیب را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا از حرارت آن کاسته شود. پس از ولرم شدن، یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید. اضافه کردن عسل به شیر زردچوبه اختکمک است. می توانید به جای عسل از دیگر شیرین کننده های طبیعی نیز استفاده کنید.

روش دوم

در این روش لازم است زردچوبۀ تازه و با کیفیت تهیه کنید. ابتدا زردچوبه را شسته و پوست آن را بگیرید. یک قطعۀ کوچک مکعبی به ابعاد 2.5 سانتی متر برش داده و آن را داخل یک لیوان شیر بیندازید. شیر و زردچوبه را روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه و آرام آرام گرم شود تا به جوش آید. ترکیب را از روی حرارت برداشته و آن را داخل یک لیوان بریزید. میزانی عسل به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. بهترین زمان مصرف شیر زردچوبه قبل از خواب است.

کلام آخر

مصرف شیر به همراه زردچوبه، خواص و فواید بی شماری برای بدن دارد. اما باید در نظر داشت که مصرف هر مادۀ خوراکی را باید با تحقیق، تشخیص و تجویز مناسب صورت داد. مصرف خودسرانه و بیش از اندازۀ زردچوبه می تواند منجر به بروز برخی عوارض احتمالی شود. با این حال، مصرف شیر زردچوبه خواصی دارد که در کمتر ترکیب دیگر یافت می شود. مصرف این ترکیب را در برنامۀ روزانۀ خود گنجانده و از اثرات بی نظیر آن بهره مند شوید. همچنین اگر فکر می کنید که طعم و عطر این ترکیب جالب نیست بهتر است یک بار آن را امتحان کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2091

به "طرز تهیه شیر زردچوبه؛ و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر زردچوبه؛ و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید