سرما خوردگی معمولا چند روز طول می کشد و دلیل طولانی شدن سرماخوردگی چیست

به گزارش مجله اندیشه، علایم سرماخوردگی بلافاصله بعد از تماس شخص با ویروس خود را نشان نخواهد داد. این مدت زمان در اصطلاح دوره نهفتگی ویروس است. دوران نهفتگی ویروس سرماخوردگی معمولی بین یک تا سه روز است. در طول این مدت زمان حتی اگر فرد علایم سرماخوردگی را خود نشان ندهد، ویروس می تواند به فرد دیگری منتقل گردد.

سرما خوردگی معمولا چند روز طول می کشد و دلیل طولانی شدن سرماخوردگی چیست

سرماخوردگی در بزرگسالان چه مدت طول می کشد؟

به طور میانه یک سرماخوردگی معمولی در بزرگسالان بین 7 الی 10 روز به طول می انجامد. با این همه این مدت زمان از فردی تا فرد دیگر متغییر است.

نشانه های بیماری در برخی از افراد تنها چند روز دیده می گردد، در حالی که برخی دیگر از افراد تا دو هفته این علایم را تجربه می نمایند. توجه داشته باشید که سیستم ایمنی بدن افراد با هم فرق دارد و همین دلیلی برای این تفاوت ها است.

سبک زندگی افراد، مصرف یا عدم مصرف سیگار به کاهش و یا افزایش سرعت بهبود و ریکاوری می انجامد. حتی زمانی که ویروس از بدن خارج می گردد، برخی از علایم سرماخوردگی در بدن باقی هستند. برای مثال خلط گلو و سرفه و عطسه حتی گاهی بعد از بهبود عفونت در بدن فرد باقی می مانند.

سرماخوردگی در بچه ها چه مدت طول می کشد؟

علایم سرماخوردگی در برخی از بچه ها بیش تر طول خواهد کشید. در بیش تر موارد اما این علایم 7 الی 10 روز در بدن باقی می مانند. از آنجایی که بچه ها توانایی ابراز مشکل خود را به راحتی ندارند، احتمالا کنار آمدن با مسائل سرماخوردگی هم برای آن ها سخت تر از افراد بالغ خواهد بود.

بچه ها بیش تر به سرماخوردگی مبتلا می شوند. سیستم ایمنی بدن بچه ها به اندازه بزرگسالان در برابر برخی از ویروس ها ایمن نیست و همین مسئله باعث ابتلای بیش تر بچه ها به سرماخوردگی خواهد شد.

بچه ها بیش تر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند. چرا که با روش های پیشگیری چندان آشنا نیستند. باید به بچه ها آموخت که در هنگام سرفه و عطسه کردن جلوی دهان خود را بگیرند و یا به طور مرتب دست های خود را بشویند.

بچه ها خصوصاً در سنین پیش دبستان بیش تر در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند، چرا که در این محیط ها افراد در تماس نزدیک با هم بوده و بنابراین شانس ابتلا به سرماخوردگی در آن ها زیادتر خواهد بود.

تا چه مدت سرماخوردگی واگیردار خواهد بود؟

علایم سرماخوردگی بلافاصله بعد از تماس شخص با ویروس خود را نشان نخواهد داد. این مدت زمان در اصطلاح دوره نهفتگی ویروس است. دوران نهفتگی ویروس سرماخوردگی معمولی بین یک تا سه روز است. در طول این مدت زمان حتی اگر فرد علایم سرماخوردگی را خود نشان ندهد، ویروس می تواند به فرد دیگری منتقل گردد.

بنابراین هر زمان که فرد علایم سرماخوردگی را نشان دهد، بدون شک آن را به فرد دیگر منتقل خواهد نمود. ولی با این همه یک روز قبل از نشان دادن علایم تا 5 روز ابتدایی ابتلا به سرماخوردگی این بیماری به شدت واگیردار خواهد بود.

ویروس سرماخوردگی به سرعت از طریق بخارهای تنفسی و قطرات ناشی از عطسه، سرفه و آب بینی پخش می گردد. خلط و بزاق می توانند از راه های تنفسی هوایی وارد بدن شده و ایجاد عفونت نمایند.

ویروس سرماخوردگی تا چند ساعت خارج از بدن انسان زنده می ماند. پس فرد با اشتراک گذاری وسایل شخصی مانند دستمال، بشقاب ها وقاشق و چنگال هم می تواند باعث انتشار سرماخوردگی گردد.

چند بار به سرما خوردگی مبتلا می شویم؟

معمولا بزرگسالان دو یا سه بار در سال به سرماخوردگی مبتلا می شوند و بچه ها زیر دوسال 6 بار در سال به این بیماری مبتلا می شوند.با این حال ممکن است تعداد بیشتری از موارد سرماخوردگی را در سال تجربه کرد زیرا انواع مختلفی از ویروس ها وجود دارند که هر کدام از ان ها می توانند سبب ایجاد سرماخوردگی شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

سرماخوردگی یکی از عوامل اصلی غیبت در مدرسه و یا محل کار است. اگر علایم سرماخوردگی بعد از گذشت ده روز بهبود پیدا نکند و یا بدتر گردد، بهتر است که به پزشک مراجعه گردد. پزشک به بهبود سرماخوردگی وخیم که دارای علایم نامعمول است، یاری خواهد نمود.

برخی از افراد مانند نوزادان، افراد تحت درمان برای سرطان، افراد مبتلا به ویروس HIV و افراد بالای 65 سال بیش تر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرماخوردگی و بیماری آنفولانزا قرار دارند.

هر کدام از این افراد که علایم سرماخوردگی و یا آنفلوانزا همانند تب و لرز و کوفتگی را داشته باشند، باید به پزشک مراجعه نمایند.

در واقع سرماخوردگی برخی ها به آبریزش بینی و کمی بدن درد خلاصه شده و بیشتر از دو سه روز طول نمی کشد، اما کم نیستند افرادی که در طول بیماری با علائم شدیدتری مثل تب و لرز، گلودرد، سرفه های آزاردهنده و... دست و پنجه نرم می نمایند و بیش از دو هفته با این مشکل مواجهند. حالا سوال اینجاست که چرا دوره سرماخوردگی در برخی افراد طولانی می گردد و چطور می توانیم از شر آن خلاص شویم؟

اگر جزو افرادی هستید که در صورت ابتلا به سرماخوردگی به پزشک مراجعه نمی کنید و معتقدید بیماری بعد از اتمام دوره و خود به خود درمان می گردد، سخت در اشتباهید، چون در صورتی که علائم سرماخوردگی بیشتر از چهار هفته ادامه پیدا کند زمینه سینوزیت مزمن فراهم خواهد شد. از طرفی ممکن است عوامل آلرژی زا، آسم، عفونت های باکتریایی، پولیپ بینی و اختلال ساختمانی بینی باعث عود سینوزیت مزمن گردد.

آلرژی فصلی یا سرماخوردگی؟

دکتر ابراهیم رزم پا، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: برخی از گیاهان که گل های زیبا و معطری دارند، حشرات را جذب می نمایند و همین حشرات باعث انتقال گرده های گیاهان به یکدیگر می گردد، اما گیاهانی که گل های بدون بو دارند، مورد توجه حشرات نیستند، بنابراین گرده های خود را رها می نمایند تا از طریق وزش باد به گیاه منتقل گردد.

با پراکنده شدن گرده های گیاهان در هوا احتمال تنفس آنها از طریق انسان و حیوانات و ایجاد اختلالات عمده در بدن بویژه حساسیت های فصلی وجود دارد. به طور کلی گرده افشانی درختان در اوایل بهار صورت می گیرد، اما ممکن است در پاییز همزمان با گرده افشانی برخی از گیاهان باز هم علائم آلرژی بروز کند. البته افراد قبل از درمان باید مطمئن شوند که علائم شاخص مربوط به آلرژی فصلی است یا این که به واسطه سرماخوردگی یا عود سینوزیت ایجاد شده است. در واقع عطسه، آبریزش بینی، سوزش و خارش گلو، ریزش اشک از چشم ها و برخی علائم سرماخوردگی مثل سردرد از نشانه های بروز آلرژی است. بنابراین اگر علائم بیماری درست مشابه این علائم هستند ـ هر سال در یک زمان تعیین بروز می نمایند و پس از مدتی به سرماخوردگی عفونی منجر می شوند ـ می توان گفت فرد به آلرژی فصلی مبتلاست.

در عین حال، دوره سرماخوردگی بین سه تا هفت روز است و بندرت به ده روز می رسد، ولی آلرژی به طور معمول بعد از دو تا سه هفته جدی می گردد و بیمار به دلیل علائم شدیدتر از یک سرماخوردگی ساده مجبور است به پزشک مراجعه کند. بعلاوه علامت های سرماخوردگی در تمام شبانه روز، یکسان بوده ولی آلرژی حالت حمله ای دارد و در اوایل صبح و غروب بیشتر می گردد.

از طرفی سرماخوردگی یک بیماری مسری است و معمولا بعد از ابتلای یک نفر بقیه اعضای خانواده هم به آن مبتلا می شوند، ولی آلرژی مسری نیست و جنبه ژنتیک و محیطی دارد. حتی سرماخوردگی با استراحت خوب می گردد، اما استراحت در درمان آلرژی نقشی ندارد و با درمان های خانگی هم رفع نمی گردد.

اصلاح یک باور نادرست

دکتر رزم پا با بیان این که برخلاف باور عموم، اصطلاحاتی مانند سرماخوردگی مزمن یا سرماخوردگی مکرر معنی ندارند، می افزاید: در صورتی که دوره سرماخوردگی طولانی گردد بیمار باید از لحاظ ابتلا به آلرژی فصلی یا سینوزیت مورد آنالیز قرار بگیرد. البته درمان سرماخوردگی تا حد زیادی می تواند جلوی عود بیماری های گفته شده را بگیرد، اما درمان نکردن آن ممکن است زمینه بروزشان را فراهم کند.

به گفته دکتر رزم پا، سینوزیت معمولا در پی سرماخوردگی و آنفلوآنزا بروز می نماید و اگر علائم سرماخوردگی بیشتر از یک هفته باقی بماند، ممکن است به سینوزیت تبدیل گردد. در واقع عفونت اولیه، مخاط سینوس ها را ملتهب می نماید و بدن هم ترشحات سینوس را افزایش می دهد. از طرفی زیاد شدن این ترشحات باعث می گردد که دهانه سینوس ها تنگ شده و با جمع شدن ترشحات و میکروب ها درون حفره سینوس محیطی برای رشد و تکثیر میکروب ها و حتی عفونت قارچی فراهم گردد. پس اگر مبتلا به سینوزیت هستید باید بیشتر مراقب خودتان باشید، چون ابتلا به سرماخوردگی می تواند همه برنامه ریزی های نوروزی تان را به هم بریزد و شما را خانه نشین کند.

از سرماخوردگی پیشگیری کنید

شست وشوی مداوم دست ها، برنامه غذایی مناسب و مصرف همه گروه های غذایی، تماس نداشتن با بیماران سرماخورده، تقویت سیستم ایمنی با مصرف خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان و ویتامینC، ورزش روزانه، خواب کافی، پوشش مناسب در هوای سرد و... تا حد زیادی در پیشگیری از بروز سرماخوردگی موثرند.

بر اساس توصیه های حکمای طب سنتی در سه روز اول سرماخوردگی باید اجازه دهیم که ترشحات و مواد زائد از مجاری بینی خارج گردد. بعلاوه مصرف سوپ جو رقیق و پرهیز از مصرف گوشت و سبک نگه داشتن معده برترین روش برای بهبود علائم زکام است. در مرحله بعدی مصرف حریره (ترکیبی از آب، سبوس گندم، نشاسته، کتیرا، روغن بادام و عسل) توصیه می گردد.

در صورتی که اندازه ترشحات و غلظت آن زیاد باشد باید سبوس گندم را در سرکه خیس نموده و دود خشک شده آن را استنشاق کنید. برای جلوگیری از ورود ترشحات به پشت حلق نیز باید به جای طاق باز به پهلو بخوابید و زیر سر خود را هم بالا نبرید تا ترشحات از بینی دفع گردد، اما در صورت ورود ترشحات باید سراغ غرغره کردن آب انار ملس (نه ترش و نه شیرین) یا آب عدس (آبی که عدس در آن پخته شده) بروید.

آویشن علیه سرماخوردگی

مدتی است بسیاری از پزشکان مصرف شربت آویشن را برای تسکین سرفه و التهاب گلو برای بیماران سرماخورده تجویز می نمایند. از نظر طب سنتی آویشن خلط آور، ضدسرفه، ضددرد، ضد تب و گرفتگی بینی و کاهنده ترشحات بزاقی است که هم می توان به صورت شربت یا جوشانده و هم بخور آن را مصرف کرد. عرق آویشن نیز می تواند در درمان و کاهش علائم زکام و نزله موثر باشد؛ به شرطی که دو بار در روز یک استکان از این عرق گیاهی بنوشید.

بعلاوه متخصصان طب سنتی براین باورند دارچین از جمله ادویه هایی است که هزار و یک خاصیت دارد؛ از کاهش قند خون گرفته تا درمان آرتروز و سرماخوردگی. فقط کافی است اندازهی دارچین (چوب دارچین بهتر از پودر آن است) را با دو لیوان آب جوش و اندازهی نبات به مدت 20دقیقه دم کنید و صبح و شب هنگام خواب یک فنجان چای دارچین بنوشید.

روش درمان و درمان های خانگی

درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، بدن بدون احتیاج به درمان خاصی می تواند بر عفونت غلبه کند. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است و بنابراین آنتی بیوتیک ها اثری در درمان آن ندارند.

بر اساس اعلام سازمان جلوگیری و کنترل بیماری ها، آنتی بیوتیک نه تنها اثری در درمان عفونت های ویروسی ندارد، بلکه باعث افزایش مقاومت در برابر عفونت های باکتریایی در بزرگسالان و بچه ها خواهد شد.

با این همه سرماخوردگی بسیار بیماری آزار دهنده ای است و خبر خوب این است که با انجام اقداماتی ساده به راحتی می توان آن را مدیریت کرد. اقدامات زیر را می توان برای مقابله با عفونت انجام داد:

نوشیدن مایعات به اندازه کافی:

نوشیدن آب و سایر مایعات به اندازه کافی علاوه بر یاری به حفظ سلامتی سلول ها به خروج مواد سمی از بدن هم یاری می نماید

استراحت:

اگر در هنگام ابتلا به سرماخوردگی فرد به اندازه کافی استراحت کند، بدن فرصت خواهد داشت تا بر روی مشاخصه با عفونت تمرکز کند.

مصرف داروهای سرماخوردگی بدون احتیاج به نسخه پزشک:

بسیاری از داروهای سرماخوردگی موجود در داروخانه ها مانند کلد استاپ ها باعث بهبود علایم سرماخوردگی همانند آب ریزش بینی خواهد شد. برای مصرف این داروها هم باید با پزشک مشورت کرد.

مصرف داروهای مسکن

مصرف داروهای مسکن همانند ایبوپروفن (ibuprofen) و استامینوفن (acetaminophen) هم به کاهش درد و کوفتگی بدن یاری خواهد نمود.

نوشیدن مایعات گرم

خوردن مایعات گرم، مانند چای گیاهی و یا سوپ به بهبود گلو درد یاری می نماید. مایعات گرم علاوه بر این مانع از تجمع خلط گلو خواهد شد و خروج آن ها را آسان تر خواهد نمود.

قرقره کردن آب نمک

یکی از علایم آزاردهنده سرماخوردگی احساس خارش و درد در گلو است، با یاری قرقره کردن آب نمک به راحتی می توان این مشکل را رفع کرد. از بچه ها نخواهید که این کار را انجام دهند، چرا که آن ها نمی توانند این کار را به درستی انجام دهند.

استفاده از دستگاه بخور

دستگاه بخور فضا را مرطوب نگه می دارد و در نتیجه عطسه کردن و خروج خلط گلو آسان تر خواهد شد.

سرماخوردگی طولانی مدت نشانه چیست؟

اگر علائم سرماخوردگی تان رهایتان نمی نمایند ممکن است مسئله جدی تری در میان باشد که توجه به آنها می تواند فرایند درمان را تسریع کند.

دوباره سرما خورده اید

ممکن است مبتلا به ویروسی شوید، با آن بجنگید و شکستش دهید و سپس دوباره در معرض ویروس کاملا تازه دیگری قرار بگیرید. این ویروس تازه و علائم تازهش می توانند با علائمی که تازه بر آنها غلبه نموده اید تداخل پیدا نموده و اینطور به نظر برسد که یک سرماخوردگی طولانی دارید. صدها ویروس وجود دارند که می توانند موجب سرماخوردگی شوند، بنابراین غیرعادی نیست که در طول یک سال، چند بار سرما بخورید.

ممکن است عوارض جانبی داروهایتان باشد

اگر سرفه های مزمن دارید دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد، که یکی از آنها عوارض جانبی داروست. سرفه های مزمن خشک، یکی از عوارض جانبی شایع داروهای مهارنماینده آنزیم تبدیل نماینده آنژیوتانسین باشند، مانند لیزینوپریل، بنزاپریل و رامی پریل که نوعی داروی فشار خون هستند. اگر دچار علائمی چون گرفتگی بینی، گلو درد و یا فشار سینوسی شدید و یکی از این داروها را مصرف می کنید با پزشکتان درمیان بگذارید.

ترشحات مزمن پشت حلق دارید

اگر سرفه هایی مزمن با خلطی سفید دارید دلیلش می تواند ترشحات مزمن پشت حلقتان باشد که شبها وقتی دراز می کشید بدتر می گردد. خیلی از افراد از این شاکی اند که مدام گرفتگی بینی دارند پیوسته باید سرفه نمایند تا گلویشان صاف گردد. دلیل ترشحات پشت حلق، آلرژی هم می تواند باشد که با تغییرات آب و هوا شدت می گیرد.

ممکن است آلرژی داشته باشید

یکی از دلایل شایع آبریزش بینی و سرفه که شبیه یک بیماری ویروسی به نظر می رسند می تواند آلرژی باشد. علائم آلرژیک بسته به فصل می تواند بیشتر طول بکشد و اغلب همراه با خارش و آبریزی چشم ها نیز همراه است. گرده های درختن معمولاً در زمستان زیادند، بنابراین علائم آلرژی می تواند همزمان با فصل شیوع سرماخوردگی بروز کند.

شاید سینوزیت باکتریایی دارید

گاهی با ناپدید شدن بیماری ویروسی، علائم تازهی مانند فشار در سینوسها، سر درد و گاهی تب ممکن است بروز کند. این اتفاق زمانی می افتد که خلط های ناشی از یک سرماخوردگی، محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می نمایند و معمولاً بین 10 تا 14 روز بعد از آغاز سرماخوردگی روی داده و احتیاج به تحویز دارو از طریق پزشک دارد.

ممکن است آسم یا بیماری انسدادی ریه داشته باشید

اگر سرفه هایتان همراه با خس خس سینه است و رفع هم نمی گردد ممکن است دچار آسم یا بیماری انسدادی ریه باشید. معمولاً آسم در سالهای اولیه زندگی خودش را نشان می دهد اما بیماری انسدادی ریه ممکن است در سال های بعدی و با روی آوردن به سیگار بروز کند. پزشک برای تشخیص دقیق از تست ریه استفاده می نماید و درمان می تواند با انواع اسپری ها آغاز گردد.

شاید سینه پهلو دارید

اگر علائمتان سرفه های مداوم همراه با ترشحات سبز یا قهوه ای رنگ، تب و تنگی نفس هستند می توانند نشان دهنده عفونتی مانند سینه پهلو باشند. بیشتر افرادی که دچار بیماری مزمن ریوی مانند آسم یا سینه پهلو هستند هستند به طور کلی احساس بدی می نمایند و از ناراحتی ریه ها شاکی اند، اما این بیماری ها می تواند افراد کاملاً سالم را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اگر هر گونه از این علائم را دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید زیرا سینه پهلو یک بیماری کاملاً جدی و کُشنده است که احتیاج به درمان فوری دارد.

ممکن است ریفلاکس اسید داشته باشید

اگر دهانتان بد مزه است و این حالت را همراه با سرفه های خشک و خش دار شدن صدا دارید ممکن است دچار مشکل گوارشی به نام ریفلاکس اسید معده شده باشید. این بیماری نسبتاً شایع است و آمار مبتلایان به آن در حال افزایش نیز هست. علائم ریفلاکس شامل سوزش سردل، تهوع، آروغ زدن و واپس زنی غذا شده و معمولاً این علائم بعد از خوردن غذای سنگین یا تند و در حالت دراز کشیده تشدید می شوند. بعلاوه اگر به طور مرتب داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن مصرف کنید احتمالاً این علائم را خواهید داشت. درمان با داروهای آنتی اسید می تواند مفید باشد اما اگر علائم بیش از یکی دو هفته طول کشیدند، ضروری است پزشک ارزیابی دقیق تری انجام دهد.

شاید چیزی در بدنتان گیر نموده است

عجیب به نظر می رسد اما خیلی از افراد چیزی در راه های هوایی شان (مثلاً بینی) گیر می نماید. مخصوصاً در خصوص بچه ها این مورد بسیار شایع است. این اتفاق می تواند موجب آبریزش بینی گردد و تا هفته ها و یا تا زمانی که شی ء خارجی بیرون آورده گردد طول بکشد، که معمولاً با بوی بد همراه است. تنها راه، خارج کردن شی ء از طریق پزشک از بدن است.

ممکن است سل داشته باشید

این بیماری باکتریایی خطرناک موجب سرفه های غیر قابل کنترل و ادامه دار شده و ممکن است با سرفه خون بالا بیاورید و تب و لرز و عرق شبانه هم داشته باشید. هرچند این روزها به دلیل واکسیناسیون، سل به ندرت پیدا می گردد اما هنوز مواردی وجود دارد. این عفونت به شدت واگیر دارد، پس اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید باید بیشتر از خود مراقبت کنید.

نقص ایمنی دارید

سرماخوردگی های طولانی مدت می توانند علامت این باشند که سیستم دفاعی بدنتان ضعف دارد. یعنی توانایی شما برای مشاخصه با عفونت کم است. کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی، کسر خواب، دهیدراسیون، استرس و عفونت های ویروسی سیتمیک مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می توانند توانایی بدن برای درمان سرماخوردگی را کاهش دهند. این نوع بیماری ها احتیاجمند اقدامات درمانی مانند مکمل های غذایی، استراحت، مدیریت استرس و درمان ضد میکروبی هستند.

و یا شاید سرطان؟!

در نهایت اگر سرفه ها با وجود استفاده از داروهای موجود روی پیشخوان داروخانه یا داروهای تجویزی پزشک تداوم داشتند و اهل سیگار هم هستید (یا بوده اید) یا در معرض آزبست هستید ممکن است با علائم سرطان روبرو باشید. سرفه های ناشی از سرطان می توانند هفته ها تا ماه ها طول بکشند و هیچ علامت دیگری وجود نداشته باشد. اما خیلی از افراد با ضعف عمومی، کاهش اشتها، تنگی نفس و کاهش وزن نیز روبرو می شوند. پس اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید حتما و فورا برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

سرماخوردگی بیماری شایعی است، ولی با این حال پیشگیری از آن سخت و سخت است. این بیماری زیاد طول نمی کشد. بسیاری از انواع سرماخوردگی 7 تا 10 روز طول کشیده و تا چند روز بعد هم علایم بیماری وجود خواهد داشت.

برترین راه برای غلبه بر سرماخوردگی این است که به بدن یاری کنیم که با بیماری مشاخصه کند. مصرف داروهای سرماخوردگی و برخی درمان های خانگی تا حدود زیادی یاری نماینده است. اگر علایم سرماخوردگی شدید، وخیم و مدت دار گردد، بهتر است فرد به پزشک مراجعه کند .

منبع: سایت دکتردکتر

سایت تسنیم

سایت آنا

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1899

به "سرما خوردگی معمولا چند روز طول می کشد و دلیل طولانی شدن سرماخوردگی چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرما خوردگی معمولا چند روز طول می کشد و دلیل طولانی شدن سرماخوردگی چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید