2 طرز تهیه موچی کره ای و ژاپنی به در 6 مرحله ساده

به گزارش مجله اندیشه، اگر اولین بار است که نام موچی به گوش تان می خورد، باید بگوییم موچی یک خوراکی محبوب است که به صورت هم درست می گردد. انواع مختلفی از موچی وجود دارند که وجه اشتراک آن ها، خمیری است که با آرد گندم یا آرد برنج یا آرد به دست آمده از غلات درست می گردد. این و ژاپنی که حکم یک دسر خوشمزه را هم دارد را می توانید بدون فر و در قابلمه درست کنید و نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده و حتی مواد گران قیمت ندارد. ما در این مقاله از در به شما خواهیم گفت که موچی چیست، تاریخچه موچی چیست، انواع مختلف موچی شامل چه مواردی می گردد و طرز تهیه شیرینی موچی ژاپنی و کره ای و موچی با بستنی را هم به شما یاد خواهیم داد.

2 طرز تهیه موچی کره ای و ژاپنی به در 6 مرحله ساده

مواد لازم برای تهیه موچی کره ای و ژاپنی بدون فر

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
آرد برنج گلوتینوس2 پیمانه
نشاسته ذرت1 پیمانه
روغن مایعنصف پیمانه
شیریک و نیم پیمانه
نمک1/2 قاشق چای خوری
پنیر ماسکارپونه200 گرم
شکر10 قاشق غذاخوری
خامه صبحانه3 قاشق غذاخوری
شکلات تخته ایبه میزان دلخواه (سلیقه ای)
رنگ خوراکیچند قطره (سلیقه ای)

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان پخت مواد و آماده شدن موچی در یخچال: 120 دقیقه

مراحل طرز تهیه موچی خامه ای ژاپنی و کره ای

موچی خامه ای بدون احتیاج به پخت در قابلمه یا فر درست می گردد و طعم بسیار خوشمزه و بافت لطیفی دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه موچی ساده کره ای را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مایه میانی موچی را درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی ابتدا مایه مواد میانی موچی را درست کنید. برای این کار پنیر ماسکارپونه، خامه و 5 قاشق غذاخوری شکر را با هم مخلوط کنید و آنقدر با همزن دستی یا برقی هم بزنید تا یک مایه یکدست و صاف درست گردد. مایه به دست آمده را در یخچال بگذارید تا خنک گردد.

انواع پنیر صبحانه، خامه و شکر را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش های و اینترنتی بخرید.

مرحله دوم: مواد خشک موچی را با شیر مخلوط کنید

در این مرحله آرد برنج، بقیه شکر، نمک و نشاسته ذرت (تمام این مواد باید الک شده باشند، میزان مواد نوشته شده در این رسپی بعد از الک شدن آنهاست) را در یک کاسه پیرکس بریزید و شیر را کم کم به آن ها اضافه کنید.

در حین اضافه کردن شیر مدام مواد با همزن دستی هم بزنید تا خمیر گوله گوله نگردد و یک خمیر یکدست داشته باشیم. در این مرحله به دلخواه می توانید چند قطره رنگ خوراکی به رنگ دلخواه به این مواد اضافه کنید.

نمک، نشاسته و شیر را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش های حضوری و اینترنتی بخرید. آرد برنج گلوتینوس یا آرد موچی را هم می توانید از مغازه های لوازم قنادی تهیه کنید.

مرحله سوم: خمیر موچی را بن ماری کنید تا کش دار گردد

در یک قابلمه یا کتری میزانی آب بریزید و روی حرارت شعله قرار دهید تا آب بجوشد. سپس کاسه حاوی خمیر موچی را روی بخار آب قرار دهید تا گردد. بعد از گذشت 3 دقیقه مواد را از روی بخار آب برداشته و به مدت 1 دقیقه هم بزنید. این کار را تا سه بار تکرار کنید تا یک خمیر موچی کشدار درست گردد، سپس روغن مایع را به خمیر اضافه کنید و هم بزنید.

روغن مایع را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش های حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله چهارم: خمیر موچی را در سینی بگذارید

در یک سینی میزانی نشاسته ذرت بریزید و خمیر موچی را روی آن قرار دهید. روی خمیر هم میزانی نشاسته ذرت بپاشید.

مرحله پنجم: خمیر موچی را پهن کنید و برش بزنید

خمیر را با وردنه در سینی پهن کنید. قطر خمیر شیرینی موچی باید یک سانتی متر باشد. سپس خمیر را با لبه یک لیوان بزرگ یا هر وسیله ای که برای این کار دارید به صورت دایره ای نسبتا بزرگ برش بزنید.

مرحله ششم: خمیر موچی را با مواد میانی پر و سرو کنید

روی هر عدد خمیر دایره ای شکل میزان از مایه خامه ای که در مرحله اول درست نموده بودیم بریزید، روی مایه میانی به دلخواه شکلات رنده شده بپاشید (تا اگر دوست دارید موچی شکلاتی داشته باشید) و خمیر را به شکل توپ جمع کنید. موچی شما آماده است. موچی ها را برای 1 الی 2 ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی خودش را بگیرد و سپس آن را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی موچی با بستنی

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
آرد برنج گلوتینوس200 گرم
نشاسته ذرت1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
بستنی50 گرم
آب180 میلی لیتر
پودر قند1/4 لیوان فرانسوی دسته دار
رنگ خوراکیچند قطره (اختیاری)
سس شکلاتبه میزان دلخواه

مدت زمان آماده سازی موچی بستنی: 120 دقیقه

مراحل طرز تهیه موچی با بستنی

یکی از خوشمزه ترین روش های درست کردن موچی ترکیب کردن آن با بستنی است. موچی های پیج ما (موچی که داخل آن بستنی است) هم نوعی موچی بستنی است. این موچی از ترکیب بافت خمیری و چسبناک به عنوان روکش درست می گردد و در آن قرار می گیرد. در ادامه می توانید با روش تهیه شیرینی موچی با بستنی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد موچی

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی با آرد گلوتینوس، ابتدا بستنی را در فریزر بگذارید تا حسابی سفت گردد. در این فاصله باید در یک ظرف آرد برنج گلوتینوس را با پودر قند و آب مخلوط کنید و با قاشق خوب هم بزنید. در صورت تمایل میزانی رنگ خوراکی به مواد اضافه کنید و خوب ورز دهید. افزودن رنگ خوراکی به موچی بستنی کاملا اختیاری است و ظاهر مجذوب نماینده تری به آن می بخشد.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر موچی

در این مرحله یک مخلوط کاملاً چسبنده و یکدست داریم که نباید گلوله گلوله باشد. خمیر را در یک ظرف پیرکس بگذارید. روی ظرف خمیر را با یک سلفون بپوشانید و به مدت یک دقیقه در ماکروویو بگذارید. (مراقب باشید که از سلفون مخصوص مایکروویو بهره ببرید).

مرحله سوم؛ خمیر موچی را در مایکروویو بگذارید

ظرف خمیر موچی را از ماکروویو خارج کنید و خمیر را میزانی دیگر ورز بدهید. خمیر که یکدست شد دوباره حدود یک دقیقه آن را در داخل ماکروویو قرار دهید. تا زمانی که این مخلوط به یک خمیر بسیار چسبناک تبدیل گردد، باید این مرحله را تکرار کنید. حتی گاهی ممکن است تا شش بار این فرآیند قرار دادن خمیر در مایکروویو و ورز دادن آن تکرار گردد.

مرحله چهارم؛ خمیر موچی را در سینی پهن کنید و برش بزنید

یک سینی را انتخاب کنید و کمی آرد برنج روی آن بریزید. خمیر چسبناک موچی را بردارید و مجدداً آن را ورز دهید تا کاملاً یکدست گردد. باید خمیر را در اشکال دایره ای بزرگ برش بزنید. این خمیرهای دایره شکل باید در داخل فریزر قرار بگیرند تا سریعاً خنک شوند.

خمیر باید مرطوب باشد چرا که خشک شدن خمیر باعث شنمایندگی آن می گردد که در این حالت موچی به خوبی شکل نخواهد گرفت. اگر متوجه شدید که خمیر کاملاً خشک شده برای مرطوب کردن آن می توانید کمی آب روی خمیر بپاشید.

مرحله پنجم؛ ریختن بستنی در خمیر موچی

در این مرحله از طرز تهیه موچی با بستنی باید خمیرها را از فریزر خارج کنید و سپس داخل هر خمیر یک اسکوپ بستنی سفت و سرد قرار دهید. در صورت تمایل می توانید برای داخل موچی از تکه های میوه تازه یا خشک نیز بهره ببرید. سپس خمیر را به شکل یک توپ جمع کنید تا بستنی کاملاً درون خمیر قرار بگیرد. موچی های بستنی را با یک کیسه فریزر بپوشانید و به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار دهید.

در صورت تمایل بستنی و قند را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش های حضوری و اینترنتی بخرید.

مرحله ششم؛ سرو کردن موچی با بستنی

بعد از نیم ساعت موچی بستنی را از فریزر بیرون بیاورید و سرو کنید. در صورت تمایل می توانید میزانی سس شکلات روی موچی ها بریزید و هر کدام را به شکلی متفاوت تزیین کنید. برای تزیین موچی می توانید از پودر نارگیل، ترافل های رنگی و یا شکلات رنده شده بهره ببرید.

سس شکلات را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش های حضوری و اینترنتی بخرید.

بیشتر بخوانید:

روش تهیه موچی شکلاتی

برای درست کردن موچی شکلاتی، باید خمیر موچی را مثل روش بالا درست کنید. سپس خمیر را به شکل دایره ای در آورید و بین خمیر میزانی شکلات آب شده بریزید و آن را بپیچید و به شکل گرد فرم دهید. می توانید از شکلات هایی که خودشان شکل گرد دارند، بهره ببرید و داخل هر خمیر موچی، یک شکلات گرد بگذارید و خمیر را ببندید.

در خصوص موچی شکلاتی، می توانید خمیر موچی را هم شکلاتی درست کنید یا موچی را بعد از تهیه در شکلات ذوب شده بغلتانید و روی آن را با دراژه ها و ترافل های رنگی، پودر نارگیل و … تزیین کنید.

روش تهیه موچی میوه ای

اگر می خواهید موچی با میوه تازه درست کنید، خمیر موچی را مانند روش دوم درست کنید و داخل موچی ها را توت فرنگی برش خورده بگذارید و بپیچید. می توانید توت فرنگی ها را در شکلات ذوب شده، بغلتانید و بعد که کمی خودش را گرفت، داخل خمیر موچی بگذارید و آن را بپیچید.

اگر می خواهید با میوه های غیر گرد موچی درست کنید، آنها را پوره کنید و در قالب های به شکل گرد بریزید تا یخ بزنند. سپس مثل روش طرز تهیه موچی بستنی، قالب های پوره میوه را در خمیر موچی بگذارید و بپیچید.

روش تهیه موچی مغزدار یا موچی مغزیجات

برای تهیه موچی مغزدار بعد از تهیه خمیر موچی باید داخل آن را با انواع مغزها پر کنید. می توانید مغزها را هم پودر کنید و با عسل یا کره بادام زمینی ترکیب کنید تا حالت خمیری بگیرد. سپس مغزها را به شکل گلوله ای فرم دهید و در موچی ها بگذارید. بعد خمیر را بپیچید.

انواع، و را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

روش تهیه موچی مربایی

در این موچی هم به عنوان مغز، از استفاده می گردد. انواع مربا مثل مربای آلبالو، مربای هویج، مربای به و … می توانید بهره ببرید. کافی است خمیرهای موچی را بعد از آماده کردن به شکل گرد در آورید و داخل آنها، مربا بریزید و کاملا بپیچید.

شما می توانید را به روش خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

موچی چیست؟

موچی (mochi) نوعی کیک برنجی است که البته فقط با آرد برنج گلوتینوس تهیه نمی گردد و می توان با آرد گندم و غلات هم آن را درست کرد. اما نوع اصلی آن با نوعی برنج دانه کوتاه مخصوص به نام موشیگوما یا موچی گومه درست می گردد.

برای تهیه این خوراکی، برنج را می کوبند، می پزند و خمیر می نمایند. علاوه بر موچی گومه، به این برنج، برنج چسبناک، برنج شیرین و برنج مرواریدی هم می گویند. از موچی به عنوان هدیه هم بهره ببرید و آن را به رنگ قرمز و با تزیین ولنتاینی، هدیه بدهید.

تاریخچه موچی

این که موچی را اولین بار چه کسانی ساختند، تعیین نیست. در یک کلام اصالت این نامعلوم است. البته بعضی می گویند که موچی ابتدا در چین، تهیه و سپس به ژاپن آورده شد. ژاپنی ها هم آن را توسعه دادند. به همین دلیل به آن موچی ژاپنی هم می گویند. هر چند بعید نیست نام موچی کره ای یا موچی چینی را هم شنیده باشید. به هر حال این محبوب در همه این کشورها، پخته می گردد و هواداران زیادی هم دارد.

این شیرینی در دوره پادشاهی هی آن در سال های 749 تا 1185 میلادی به عنوان شیرینی سال نو میلادی شناخته شد. در قرن دهم، انواع مختلفی از موچی برای خدایان مذهبی در مرنام دینی شینیتو به عنوان پیشکش به این خدایان، استفاده می شد.

این هدیه به ظاهر ساده، نماد خوش یمنی و تقدس است و تا سال های زیادی، به عنوان یک غذای درباری و متعلق به طبقه مرفه ژاپن به حساب می آمده است. از طرفی موچی از فعل موتسو گرفته شده است که به معنای داشتن یا گرفتن است. این غذا به خوراکی اشاره دارد که از سمت خدایان به انسان داده شده است.

علاوه بر این، موچی انرژی زا است (البته بسته به موادی که در تهیه آن به کار می رود) و به همین دلیل بین سامورایی ها هم محبوب بوده است. میزان کوچک و در عین حال مقوی بودن، آن را به غذایی مناسب تبدیل می نموده است. تا جایی که صدای کوبیدن برنج در هاون ها در زمان های قدیم، نشان از عزیمت جنگجویان به میدان های جنگ داشته است.

غذا با موچی

از آن جایی که موچی قدمت طولانی دارد، به مرور هم دستور تهیه آن، پیشرفت و تکامل پیدا نموده است. موچی در بسیاری از غذاها و به عنوان دسر هم به کار می رود. در ژاپن انواع بسیاری از موچی وجود دارد. از انواع موچی می توان به واگاشی (خمیر موچی گرد شده و در مغز آن خمیر لوبیا قرمز وجود دارد)، موچی گاشی، موچی دایفوکو، دانگو، وارابی موچی، مافل و … اشاره نمود.

شاید جالب باشد بدانید که در تهیه بعضی غذاها از موچی استفاده می گردد. یک سوپ لوبیا به نام اوشی روکو یا اوزن زای از تکه های خمیر موچی غوطه ور شده در سوپ درست می گردد. این خمیرها باید به روش سنتی درست شوند تا بعد از اضافه شدن به مواد داغ سوپ، از هم وا نروند و تکه تکه نشوند.

فوت و فن های خوشمزه شدن موچی

داخل موچی را با چه موادی پر کنیم؟

در طرز تهیه موچی ژاپنی برای مواد داخلی می توانید از بستنی با طعم دلخواه (به صورت اسکوپ)، انواع مغزها و آجیل، شکلات خرد شده یا دایره ای، مربا، بستنی خامه ای و … پر کنید.

روی موچی را با چه موادی تزیین کنیم؟

برای جلوه بهتر موچی می توانید داخل خمیر موچی رنگ خوراکی دلخواه بریزید تا موچی های رنگی داشته باشید. در نهایت هم روی موچی ها را با سس شکلات، پودر نارگیل، ترافل های رنگی و … تزیین و سرو کنید.

چرا خمیر موچی کش نمیاد؟

علت کش نیامدن خمیر موچی، مرطوب نبودن آن است. خمیر موچی کاملا باید مرطوب باشد تا به راحتی کش بیاید. در غیر این صورت خمیر خشک خواهد شد و فرم نمی گیرد.

چرا خمیر موچی به دست می چسبد؟

اگر آرد خمیر کم باشد، خمیر موچی به دست می چسبد. از قلم نیاندازید که باید به صورت کنترل شده آرد را اضافه کنید تا خمیر سفت یا چسبناک نگردد.

چرا خمیر موچی سفت می گردد؟

علت سفت شدن خمیر موچی، این است که خمیر روی بخار، به خوبی ورز داده نشده است. اگر خمیر را به خوبی هم بزنید، کاملا کشدار می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 3 خرداد 1403 بروزرسانی: 3 خرداد 1403 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2337

به "2 طرز تهیه موچی کره ای و ژاپنی به در 6 مرحله ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه موچی کره ای و ژاپنی به در 6 مرحله ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید