دوره کودکی و بالای سن 60 سال؛ زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی

به گزارش مجله اندیشه، به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور دوره کودکی و بالای سن 60 سال که دیابت و آب مروارید فرد را تهدید می نماید زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی است.

دوره کودکی و بالای سن 60 سال؛ زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی

به گزارش خبرنگاران، دکترمحمد نفریه صبح امروز و همزمان با روز دنیای نابینایان ، دربرنامه زنده شبکه خبرحضور یافت و درخصوص قانون عصای سفید گفت: سازمان ملل در سال 1364 مصوبه ای به نام قانون عصای سفید برای برطرف تبعیض ازمعلولین به خصوص نابینایان ومطالبات آنها تصویب کرد تا براساس آن ، سیاستگذاران و دست اندرکاران کشورها هر سال 15 اکتبر مصادف با 23 مهرماه را روز عصای سفید یا روز دنیای نابینایان اعلام نمایند.

وی اضافه نمود: پس از تصویب این قانون،سازمان ملل مصوبات دیگری از جمله کنوانسیون حقوق معلولان داشت که کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به این کنوانسیون پیوست البته قبل از آن قانون جامع حمایت از معلولان در ایران وجود داشت که سال 96 دوباره بازبینی شد.

وی درادامه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره نمود و گفت: این قانون در 34 ماده و 29 تبصره قانون گذاری شده که براساس آن برای دستگاه های مختلف تکالیفی برای دسترس پذیری معلولان به تحصیلات اشتغال، بهداشت و درمان و غیره معین شده که امیدواریم مسئولان دستگاه های مختلف وظایف شان را انجام دهند.

نفریه در ادامه به آمار نابینایان اشاره نمود و گفت : در دنیا بیش از 250 میلیون نابینا و کم بینای شدید وجود دارد که از این تعداد36 میلیون نابینای مطلق هستند. در کشور ما نیز آنچه که در ثبت سامانه های سازمان بهزیستی کشور وجود دارد 189 هزار نابینا و کم بینای شدید است که از این تعداد 36 درصد زن و مابقی مرد هستند.

معاون توانبخشی درادامه اضافه نمود: خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم و آنتی بیوتیک های جدیدی که آمده مشکل نابینایی قابل پیشگیریاست البته در حال حاضر نابینایی دراثر نابینا ییمادرزادی و بیماری ژنتیک که بیشتر آنها بیماری انکساری و آب مروارید هستند ایجاد می گردد.

وی 20 درصد از علتهای نابینایی را مادرزادی ذکر کرد و اضافه نمود: در اثر اختلالات انکساری آب مروارید و بیماری دیابت نابینایی به وجود می آید. بد نیست بدانید ازهر پنج معلول نابینا ،چهار نابینایی قابل پیشگیری است از این رو آنالیز مشکل افراد نابینا ضرورت دارد.

وی به این نکته نیز اشاره نمود که با مشاوره پیش از ازدواج و بعد از ازدواج و پیش از فرزندآوری زوج هایی که در خانواده نابینا دارند می توانند به مراکز مشاوره مراجعه نمایند تا پس از مشاوره معین گردد که چند درصد احتمال نابینایی برای فرزندان آنها وجود دارد.

وی آمبلوپی را شایعترین نابینایی یک طرفه چشم دانست که به تدریج چشم را بصورت کامل درگیر میکند.

نفریه ادامه داد: بیش از 15 سال است که غربالگری بینایی از سوی سازمان بهزیستی کشور انجام می گردد.

به گفته وی، بعد از دو سالگی و قبل از رفتن به مدرسه برای بچه ها فراخوان داده می گردد بطوریکه سال گذشته بیش از 85 درصد یعنی بیش از سه و نیم میلیون کودک مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد 190هزار اختلالات انکساری و بیش از 3 هزار بچه استرابیسم داشتند.

وی ادامه داد: دوره کودکی و بالای سن 60 سال که دیابت و آب مروارید فرد را تهدید میکند زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی است که افراد باید مرتب چک شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بهزیستی،معاون توانبخشی یادآور شد: اختلال آمبلوپی از روی ظاهر چشم قابل شناسایی نیست و چشم کودک از نظر والدین کاملاً سالم است ولی مغز به صورت اتوماتیک یک چشم را از رده خارج می نماید و بعد از مدتی چشم مقابل ضعیف و به سمت نابینایی می رود.

وی در مورد خدمات سازمان بهزیستی به افراد نابینا گفت: از 16 هزار معلول که در کشور در حال حاضر تحت پوشش ما هستند بیش از 5هزار نابینا وجود دارد که هزینه معیشت ومستمری آموزش های مختلف با یاری سازمان فنی و حرفه ای برای این عزیزان پیش بینی شده است.همچنین هزینه تحصیل 16 هزار معلول که تحت پوشش ما هستند، پرداخت می گردد که 5هزار نفرشان نابینا هستند حتی اگر کودکی نابینا زیر 6 سال باشد مراکزی داریم که به آن مراجعه می نمایند که پس از آموزشهای لازم به مدارس استثنایی می روند و آنجا تحصیل می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 479

به "دوره کودکی و بالای سن 60 سال؛ زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره کودکی و بالای سن 60 سال؛ زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید