خبرنگاران مدرس کارآفرینی: مصرف محصولات کشاورزی بسته بندی شده در روزهای کرونایی ترویج گردد

به گزارش مجله اندیشه، شهرکرد-خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا باعث شد، بعضی از صنوف با کاهش مشتری و بازارپسندی همراه شوند که ایده های نو برای خرید آنلاین و بسته بندی های جدید به ویژه در بخش محصولات کشاورزی می تواند به مشتری پسند بازار یاری کند.

خبرنگاران مدرس کارآفرینی: مصرف محصولات کشاورزی بسته بندی شده در روزهای کرونایی ترویج گردد

با شیوع کرونا، بعضی از افراد برای خرید مایحتاج زندگی خود از میان مواد غذایی، محصولات بسته بندی شده را به فله ترجیح می دهند و خطر ابتلا به این ویروس را با انتخاب محصولات بسته بندی شده برای خود و خانواده به حداقل می رسانند.

اما در این میان محصولات کشاورزی که به صورت فله توزیع می گردد و کمتر به شکل بسته بندی شده در بازار وجود دارند، که همین امر از جمله دغدغه های بعضی از خانواده ها شده است.

اما بسته بندی این محصولات نیز هزینه هایی هم برای توزیع کننده و هم مصرف کننده دارد و سبد خرید مصرف کننده باید تاب هزینه های اضافی را داشته باشد.

امین شاه محمدی مدرس کارآفرینی و دبیر برگزاری رویدادهای استارتاپی حوزه کارآفرینی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگاران به آنالیز ضرورت بسته بندی محصولات کشاورزی در زمان کرونا و پساکرونایی پرداخته است.

خبرنگاران: آیا بسته بندی محصولات کشاورزی در زمان کرونا ضرورت دارد؟

شاه محمدی: بی شک تهدید کرونا می تواند فرصتی در جهت افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان باشد. بسته بندی مناسب از مبدا می تواند ارزش زنجیره تامین( scm) محصولات کشاورزی را بالاتر ببرد و محصول بهتری را بدست مصرف کننده برساند.

طبق آمار الگوی خرید و مصرف در زمان کرونا از حالت فله ای به بسته بندی تغییر نموده است.

آمارها نشان می دهد که در شرایط زمان حاضر محصولات کشاورزی و غذایی بسته بندی شده امن ترین و مطمئن ترین منبع برای تأمین سبد غذایی مطمئن مورد احتیاج مردم هستند.

نباید این نکته را از یاد برد که بسته بندی مناسب و عرضه محصول در جلب مشتری و فروش بهتر محصول در بازار نیز تاثیر فراوانی دارد و هم اینکه با این کار، علاوه بر ارزش افزوده بیشتر می توان درآمد بیشتری نصیب کشاورزان و دامداران نموده و فرصت های جدید شغلی نیز ایجاد کرد.

در استان چهارمحال و بختیاری محصولات متنوع و با کیفیت زیادی وجود دارد اما شیوه و نحوه عرضه آنها مطلوب نیست حال آنکه می توان با بسته بندی مناسب و برندسازی در شهرستان ها، محصولات فراوریی خود را به همه ایران معرفی کرد.

خبرنگاران: بسته بندی این محصولات چه تاثیری در بحث عرضه و تقاضا می تواند داشته باشد؟

شاه محمدی: به طور حتم هم عرضه کننده سود خواهد برد و هم مصرف کننده ،پس به نفع هر2 حالت خواهد بود و مشتری محصول شناسنامه دار و با کیفیت خرید می نماید و هم عرضه کننده می تواند با بسته بندی مناسب در حوزه برندینگ و اعتمادسازی و تغییر الگوی مصرف نقش بازی کند.

باید به این نکته اشاره نمود که با بسته بندی کردن انواع کالا با استفاده از روش های مختلف می توان از آن کالا از زمان فراوری تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی محافظت کرد.

اما بسته بندی علاوه بر حفاظت از کالا با اهداف دیگری نیز انجام می گردد، به عنوان مثال با بسته بندی بسیار جذاب یک محصول می توان میزان فروش آن محصول را تا حد زیادی افزایش داد.

خبرنگاران: آیا می توان امیدوار بود با این کار الگوی مصرفی،ذائقه خرید جامعه هم اصلاح گردد؟

شاه محمدی: بی شک این مساله تغییر خواهد نمود، زیرا بسته بندی مزایای بسیاری برای مصرف کننده دارد که به مرور مشتری متوجه این موضوع خواهد شد از جمله حفظ کیفیت محصول، نگهداری راحت تر و اطمینان از بهداشتی بودن کالا را در پی دارد.

البته عامل قیمت همواره برای مشتری مهم است که به طور طبیعی در محصول بسته بندی شده، قیمت بالاتر از عرصه محصول فله ای است که این موضوع را می توان با تکنیک های صحیح عرضه مثل تنوع در سایز و وزن بسته بندی ها ، تخفیف به مشتریان وفادار، توجه به سلایق مختلف مشتریان مدیریت کرد.

سالانه درصد بسیار زیادی از محصولات کشاورزی در مراحل مختلف فراوری و حمل و نقل به دلایل مختلف هدر و ضایع می گردد که با بسته بندی مناسب ، می توان از هدر رفتن میزان زیادی از فراوریات کشاورزی جلوگیری کرد. در واقع با بسته بندی کردن این اقلام به شیوه های جدید می توان عمر مفید آنها را تا حدودی افزایش داد.

با بسته بندی کردن فراوریات کشاورزی، حمل و نقل آنها نیز راحت تر و با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.اگر این محصولات با روش های مناسب به صورت اصولی بسته بندی شده باشند، در طی زمان حمل و نقل به خاطر ضربات و عوامل مختلف ، سلامت خود را حفظ نموده و بدون هیچ آسیبی به دست مصرف کننده می رسند.

خبرنگاران:آیا می توان این اقدام را نوعی حمایت از کسب وکارهای کشاورزی دانست؟

شاه محمدی: بله این گونه است، طبق آخرین آمار فائو 25تا 30درصد محصولات کشاورزی در ایران تبدیل به ضایعات می گردد و ایران با این درصد در رتبه های نخست قرار گرفته است پس می توان با بسته بندی مناسب ،ضایعات را کاهش داد تا حمایت از کسب و کارها با فراوری کمتر ضایعات به طور علنی درک گردد.

همچنین با بسته بندی مناسب می توان با جلب مشتریان وفادار در عمل سود حاصل از فروش های مجدد را کسب کرد و همچنین با داشتن نگاه صادرات محور در نوع بسته بندی ها بازارهای خارجی را نیز تامین کرد و با ارزآوری به اسکلت مالی کشور نیز یاری کرد.

با توجه به اینکه ایران جزو یکی از فراوریکنندگان اصلی اقلام کشاورزی است ، می تواند با بسته بندی کردن مناسب محصولات کشاورزی و صادرات آنها به سایر کشورها، سود زیادی در این زمینه کسب کند و این گونه به اقتصاد کشور یاری زیادی می گردد.

هدف از بسته بندی کردن مواد غذایی این است که هم زمان نگهداری آنها افزایش یافته و هم مواد غذایی به طور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی حفظ شده و ضمناًً موجب کاهش هزینه و راحت تر شدن حمل و نقل موادغذایی می گردد.

پس به نظر می رسد که برای جلوگیری از ضایعات موادغذایی، نگهداری و عرضه آنها به صورت سالم به مصرف کننده، بسته بندی مناسب لازم و حتی واجب است.

فراوریکنندگانی که هنوز به دنبال تامین احتیاج مشتریان هستند شاید در این فضای رقابتی خیلی سود بالایی نبرند و بهترین نسخه برای این فراوریکنندگان تغییر الگوی مصرف با استفاده از تئوری احتیاج سازی است.

امروز دیگر باید احتیاج جدید را برای مشتری ساخت و با تامین به موقع آن احتیاج الگوی مصرف را تغییر داد، وجود کرونا و استفاده از این فرصت در جهت ایجاد احتیاج مصرف محصولات کشاورزی بهداشتی بهترین فرصت تغییر الگوی عرضه از حالت فله ای به بسته بندی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1260

به "خبرنگاران مدرس کارآفرینی: مصرف محصولات کشاورزی بسته بندی شده در روزهای کرونایی ترویج گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدرس کارآفرینی: مصرف محصولات کشاورزی بسته بندی شده در روزهای کرونایی ترویج گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید