توجه به صادرات غیرنفتی؛ اولویت امسال دولت

به گزارش مجله اندیشه، معاون اول رئیس جمهور گفت: امسال به صادرات غیرنفتی بیشتر از هر زمانی نیاز داریم و اولویت اصلی دولت نیز توجه به صادرات غیرنفتی است.

توجه به صادرات غیرنفتی؛ اولویت امسال دولت

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، اسحاق دنیاگیری در نشست وزیر، معاونان و مدیران وزارت صمت با بیان اینکه تکیه اصلی ما به صادرات غیرنفتی است، اضافه نمود: باید صادرات غیرنفتی به عنوان موضوع جدی و معین کننده در دستور کار قرار گیرد و اگرچه محدودیت های بودجه ای داریم، اما حمایت های دولت در این باره انجام خواهد شد.

وی اضافه نمود: هدف اصلی ما صادرات به کشورهای همسایه است و همان طور که در برنامه ریزی وزارت صمت آمده، باید تا سال 1400، صادرات 48 میلیارد دلاری به 15 کشور همسایه انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در دوران رکود پس از کرونا باید این آمادگی را داشته باشیم که اگر کاهشی در صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات ما رخ داد، با انجام کار بیشتر در صادرات غیرنفتی، کاستی ها را جبران و منابع ارزی مورد نیاز را تأمین کنیم.

دنیاگیری اضافه نمود: اگرچه از این که کرونا به جنگ سلامت مردم آمده نگرانیم، اما تلاش جدی ما این است که این ویروس منحوس هر چه زودتر و به نحوی از کشور و دنیا دور شود که با کمترین خسارت از آن عبور کنیم.

وی گفت: البته در کنار آسیب هایی که کرونا داشت اتفاقات مهمی هم افتاد که دو اتفاق در حیطه اختیارات وزارت صمت است یکی تأمین نیازها و کالاهای مردم بود که در این شرایط کار بسیار بزرگی انجام شد آن هم در کشوری که درگیر جنگ اقتصادی با آمریکایی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در کشور ما که ویروس کرونا به سرعت شیوع پیدا کرد بر خلاف برخی کشورها، هیچ اتفاق عجیبی در فروشگاه ها نیفتاد حتی زمانی که حجم تقاضاها پنج برابر شده بود کمترین اتفاقی که نشان دهد فروشگاه ها و قفسه ها خالی شده نیفتاد که این موفقیت مرهون زحمات مجموعه وزارت صمت است.

دنیاگیری اضافه نمود: کار بزرگ دیگر مجموعه وزارت صمت، تأمین نیازهای کرونایی بود، زیرا این طور نیست که امروز اراده کنید یک ماه دیگر کسب و کاری را شروع کنید بلکه حتی برای راه اندازی یک واحد کوچک ده ها کار و اقدام لازم است بنابراین این که تولید روزانه ماسک از 200 هزار عدد در اوایل اسفند به چهار میلیون در این هفته رسیده یعنی کار بسیار بزرگی اجرا شده است. این توفیق در حوزه تأمین اقلام و تجهیزات مورد نیاز کادر درمانی نیز که سرمایه اصلی ما در مبارزه با کرونا هستند انجام شده است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا پدیده نوظهور و عالم گیری است که شناخت کمی از آن وجود دارد گفت: این ویروس از بزرگترین قدرت های صنعتی، علمی و اقتصادی دنیا تا ضعیف ترین کشورها را درگیر کرده، بنابراین در این شرایط باید بدانیم مسائل پیش روی صنعت، مردم و کشور چیست تجربیات دنیای را در مقابله با آن بدانیم و به کار ببندیم.

دنیاگیری گفت: همچنان که این ویروس به سمت افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای بیشتر حرکت می کند در صنعت و اقتصاد نیز آن جا که زیرساخت های الکترونیکی فراهم نشده آسیب ها بیشتر است و باید مردم و کارمندان خود را حضوری فرا بخوانند، اما آنجا که زیرساخت های الکترونیکی فراهم شده آسیب ها کمتر است.

وی با اشاره به اینکه باید جامعه و اقتصاد را در مقابله با کرونا تاب آورتر کنیم اضافه نمود: یکی از اولویت ها و ضرورت ها در مقابله با کرونا رسیدگی فوری به جاهایی است که در آن آسیب پذیری بیشتر است به طور نمونه اقشاری که بیشترین آسیب را از کرونا می بینند باید اولویت داشته باشند یعنی از اقشار ضعیف، روزمزدها و طبقات ضعیف که در سیاست های محدودیت زای کرونا بیشترین آسیب را می بینند باید با سیاست های جبرانی حمایت کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اینکه فکر کنیم کرونا یک ماه دیگر تمام می شود معلوم نیست از این رو علاوه بر سلامت مردم باید ببینیم بخش های تولیدی و اقتصادی کشور چگونه در این شرایط می توانند به تولید ادامه دهند.

دنیاگیری اضافه نمود: باید روش هایی را برای اقتصاد، تولید و بازرگانی کشور طراحی کنیم که با شرایط کرونا انطباق داشته باشد که در این بین باید از دیدگاه صاحب نظران و دانشگاهیان استفاده کنیم ضمن اینکه می توان از نوآوری جوانان که این روزها خیلی جاها به ما کمک کرده استفاده کرد، در کنار آن می توان از بخش خصوصی که بار سنگینی در این باره به دوش می کشد کمک خواست.

وی گفت: بدون کمترین تردید باید از بخش خصوصی و فعالان تولید و تجارت و فعالان صادرات و واردات کشور به عنوان افسران خط مقدم تحریم و شرایط کرونایی حمایت کرد.

دنیاگیری اضافه نمود: همان طور که مجموعه های وزارت صمت نیازهای شب عید و کرونا را به خوبی تأمین کرد باید نیازهای مردم را در ماه رمضان نیز تأمین کند، اگرچه خوشبختانه اقلام مورد نیاز مردم در ماه رمضان تأمین و در فروشگاه ها توزیع شده است اثربخشی این اقدام زمانی خواهد بود که به مردم درباره تأمین کافی این نیازها اطمینان داده شود.

وی با بیان اینکه با پیش بینی صندوق بین المللی پول، دنیا با پدیده رکود دنیای پس از کرونا روبروست گفت: باید با اولویت به اقتصاد مقاومتی که اقتصاد ما را در برابر تکانه ها مقاوم می کند ترتیبی اتخاذ کنیم که از این رکود کمترین آسیب را ببینیم، اقتصاد ما در قبال تحریم ها خوب مقاومت کرد اگرچه آسیب دید، اما از هم نپاشید و روی پای خود ایستاد حتی در سال 98 رشد اقتصادی مثبت و تورم کاهنده شد که به طور مصداقی صنعت رشد هفت درصدی، کشاورزی رشد هشت و چهار دهم درصدی و کل اقتصاد بدون نفت رشد سه و سه دهم درصدی داشت این یعنی اقتصاد کشور از جای خود برخاسته است که جای تقدیر دارد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه نمود: نفت که در همین دوران مسئولیت ما تا بشکه ای 100 و 110 دلار به فروش می رفت اکنون به حدود بشکه ای 17 دلار رسیده و حتی توافق اوپک پلاس برای کاهش ده میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت نیز نتوانسته این فرایند را تغییر دهد. این شرایط رکود روی قیمت های فلزات، پتروشیمی و صادرات غیرنفتی تأثیر می گذارد بنابراین باید در این بین به صادرات غیرنفتی بهای بیشتری داد همان طور که در سال 98 با وجود تحریم ها 135 میلیون تن کالا با ارزش بیش از 41 میلیارد دلار صادر شد.

دنیاگیری گفت: اختیاراتی به ستاد تنظیم بازار و وزیر صمت داده شد که در موارد وجود تولید داخل محدودیت و ممنوعیت وارداتی اعمال کند که تا کنون برای 1500 کالا این کار اجرا شده است. البته باید توجه کرد که در شرایط رکود دنیای، کشورهایی هم هستند که جلوی صادرات کالاهای اساسی را می گیرند یا برای آن محدودیت ایجاد می کنند ضمن اینکه برای واردات آن تسهیلاتی در نظر می گیرند، بنابراین ما هم در جاهایی که به واردات نیاز داریم باید تسهیل لازم صورت گیرد و از وارد کنندگان با اعتبار استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: یکی از مواردی که باید مد نظر ما قرار گیرد این است که در شرایط رکود ممکن است با دمپینگ کالا در کشور روبرو شویم و کشورهایی نیز کالاهای خود را با قیمت های پایین تر روانه دیگر کشورها کنند بنابراین این موضوعات را باید با حساسیت دنبال کنیم.

دنیاگیری با بیان اینکه از نظر تعدادی واحدهای کوچک و متوسط 95 درصد واحدهای تولیدی کشور را تشکیل می دهند گفت: البته همین واحدها بیشترین آسیب را از رکود دنیای می بینند بنابراین حفاظت از آن ها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت باید توجه کند تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی را که دولت با نرخ 12 درصد تزریق کرده به واحدهایی برسد که شرط حفظ اشتغال را رعایت کرده باشند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط شرایط سختی است گفت: وقتی به مردم می گوییم که در خانه بمانید، آن ها نگرانی هایی درباره خود، خانواده و کار خود دارند، بنابراین پمپاژ مسائل منفی که بر روی مردم ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر است تا مردم را ناامید کنند حداقل از سوی داخلی ها نباید انجام شود چرا که انتظار نداریم کاری کنیم که امید مردم گرفته شود. چه لزومی دارد پاس گل به رسانه های دشمن بدهیم که سوء استفاده کنند؟

دنیاگیری اضافه نمود: اگر چه می توانیم مطالب دیوان محاسبات از چنین مسائلی نبوده، اما آن ها از مطالب درست ما برداشت خود را می کنند، باید بدانیم که بانک مرکزی مسئول تأمین ارز است بنابراین حتی یک دلار را هر کسی گرفته باشد و کالا وارد نکرده باشد خیانت ملی مرتکب شده و باید در دستگاه قضایی محاکمه شود.

وی گفت: برای حفاظت از مردم در تأمین کالاهای اساسی، ارز 4200 تومانی اختصاص می دهیم که فقط برای چند رقم کالاست برخی می گویند روش های دیگری هم وجود دارد که باید بگوییم آن روش ها به این سادگی نیست و عملکرد ما در اقتصاد گویای این است که به دنبال این هستیم تا محدودیت ها و دخالت ها را به حداقل برسانیم، اما در مواردی باید وضع مردم را در نظر گرفت، به طور نمونه؛ گندم را کیلویی 2500 تومان در مزرعه از کشاورز می خریم و با هزینه هایی که تا مرحله آرد انجام می شود در نهایت آن را با مبلغ کیلویی 665 تومان به نانوایی می دهیم که خیلی ها می گویند با عقل جور در نمی آید، اما ما می خواهیم مردم نان داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در چند موضوع باید جدیت خود را نشان دهیم گفت: مردم باید بدانند و باور داشته باشند که با فساد مخالفیم فکر نکنند این کار را که می کنیم و فساد پیش می آید موافق فساد هستیم و فکر نکنند که یک عده با فساد زندگی های آن چنانی درست می کنند، بنابراین مدیری که بداند در زیرمجموعه اش فساد اتفاق افتاده و برخورد نکند در خوش بینانه ترین حالت بی عرضه و در بدبینانه ترین حالت خود با فساد همراه است.

دنیاگیری اضافه نمود: در تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی که دولت در نظر گرفته، چون نرخ آن مناسبتر است اعلام کردیم که دریافت کنندگان این تسهیلات در سامانه اعلام شوند تا مردم بدانند چه کسانی این تسهیلات را دریافت کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 979

به "توجه به صادرات غیرنفتی؛ اولویت امسال دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به صادرات غیرنفتی؛ اولویت امسال دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید