حدود 40 درصد سرطان ها با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند

به گزارش مجله اندیشه، ایرنا/مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: حدود 40 درصد سرطان ها با اصلاح سبک زندگی و داشتن تغذیه سالم قابل پیشگیری است.

حدود 40 درصد سرطان ها با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند

راضیه سادات میرمعینی پرهیز از مصرف دخانیات شامل سیگار، پیپ و قلیان، داشتن فعالیت بدنی منظم حداقل نیم ساعت در پنج روز از هفته و کنترل وزن و پرهیز از اضافه وزن و چاقی را از راهکارهای موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان دانست.

وی همچنین بر ضرورت داشتن تغذیه سالم، محافظت از پوست در برابر آفتاب، رعایت اصول ایمنی حین مواجهه با مواد شیمیایی در محیط کار و محافظت در برابر عفونت ها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان تاکید نمود.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سرطان به گروه عظیمی از بیماریها اطلاق می گردد که در آن رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول ها وجود دارد و هر عضوی از بدن می تواند به سرطان مبتلا گردد.

میرمعینی با بیان اینکه بروز سرطان در حال افزایش است اضافه نمود: مهمترین علل افزایش ابتلا به سرطان افزایش سن، مصرف سیگار، رواج زندگی کم تحرک، چاقی و داشتن تغذیه ناصحیح است.

وی یادآوری کرد: طبق آخرین آنالیز اجرا شده در سال 96 تعداد 2 هزار و 611 مورد جدید ابتلا به سرطان در استان همدان ثبت شد که 56 درصد موارد در مردان و 44 درصد در زنان بوده است.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شایعترین سرطان ها در استان همدان در هر دو جنس مرد و زن به ترتیب سرطان پستان، پوست، معده، روده عظیم و پروستات است.

میرمعینی اضافه نمود: البته شایعترین سرطانها در مردان ابتدا سرطان معده سپس پوست، پروستات، روده عظیم و مثانه بوده و در بانوان به ترتیب سرطان پستان، روده عظیم، پوست، تیروئید و معده است.

وی با بیان اینکه میزان متوفیان ناشی از سرطان رو به کاهش است گفت: متوسط عمر افراد مبتلای به سرطان نسبت به 30 سال گذشته 2 برابر افزایش یافته است با این شرح که فرد مبتلا به سرطان روده عظیم چنانچه در سه دهه گذشته 20 سال عمر می کرد هم اینک این رقم به 40 سال افزایش داشته است.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مهمترین دلیل افزایش طول عمر بیماران سرطانی را علاوه بر پیشرفت روش های درمانی و درمان های موثر، افزایش آگاهی مردم، ارتقای روش های تشخیص زودهنگام و انجام غربالگری مطرح نمود.

میرمعینی گفت: در صورت ابتلای به سرطان در بستگان درجه یک، تغییر در خال های پوستی، زخم های بدون بهبودی در 2 هفته، توده در هرجای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، واژن و نوک پستان و بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل، باید افراد را به فکر آنالیز های بیشتر بیاندازد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1484

به "حدود 40 درصد سرطان ها با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدود 40 درصد سرطان ها با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید