توافق کشورهای دنیا بر سر پیمانی برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی در گلاسکو

به گزارش مجله اندیشه، خبرگزاری خبرنگاران-کشورهای دنیا بر سر پیمانی برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی به توافق رسیدند.

توافق کشورهای دنیا بر سر پیمانی برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی در گلاسکو

به گزارش خبرنگاران و به نقل از رویترز، اجلاس دنیای مبارزه با تغییرات اقلیمی موسوم به کاپ 26 در گلاسکو اسکاتلند با توافقی بر سر پیمانی برای محدود کردن مقدار افزایش دمای زمین به کار خود انتها داد.

این توافق زمینه را برای زنده نگهداشتن آخرین امیدها برای کاهش فرایند گرم شدن کره زمین تا حداکثر 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از مقدار پیش از دوره صنعتی شدن زمین حفظ می نماید.

آلوک شارما که ریاست این اجلاس بین المللی با حضور نزدیک به 200 کشور را به عهده داشت، انتها این کنفرانس را اعلام نمود.

اجلاس دو هفته ای دنیای مبارزه با تغییرات اقلیمی در گلاسکو، بیست و ششمین کنفرانس از نوع خود بود. اما این نخستین اجلاسی بود که خواهان کاهش سوخت های فسیلی در دنیا شد. سوخت های فسیلی نه تنها بخش عمده ای از اقتصاد دنیا را تامین می نمایند، بلکه عامل اصلی گرمایش زمین به وسیله انسان هستند.

این کنفرانس به علت اختلافات بر سر پیش نویس، یک روز بیشتر از برنامه اعلام شده به کار خود ادامه داد.

در آخرین روز از این کنفرانس هند با پیش نویس قطعنامه انتهای این اجلاس در مورد حذف استفاده زغال سنگ و بعلاوه یارانه های سوخت های فسیلی مخالفت کرد. اقتصاد هند برای تامین انرژی خود به طور قابل ملاحظه ای به استفاده از این سوخت فسیلی متکی است.

وزیر محیط زیست هند در مخالفت با بند 36 پیش نویس توافق مبارزه با تغییرات اقلیمی اجلاس گلاسکو، به لزوم ارائه یارانه برای تامین گاز مایع (کپسول های گاز پروپان و بوتان) به مردم فقیر کشور اشاره نمود و گفت که مبارزه با تغییرات اقلیمی باید کوشش دولت های در حال پیشرفت برای بالا بردن استانداردهای زندگی مردم فقیر را نیز در نظر بگیرد.

هند بعد از ایران و چین بیشترین یارانه انرژی های فسیلی را در دنیا ارائه می نماید. سال گذشته این کشور 23.7 میلیارد دلار یارانه سوخت های فسیلی پرداخت کرد که 17.1 میلیارد دلار آن مربوط به محصولات نفتی، از جمله گاز مایع بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1955

به "توافق کشورهای دنیا بر سر پیمانی برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی در گلاسکو" امتیاز دهید

1 کاربر به "توافق کشورهای دنیا بر سر پیمانی برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی در گلاسکو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق کشورهای دنیا بر سر پیمانی برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی در گلاسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید