بورتون روز، نفرولوژیستی که دنیا پزشکی مدیون اوست

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران چند روز پیش یعنی در بیست وچهارم ماه آوریل میلادی برابر با پنجم اردیبهشت، خبر درگذشت پزشکی بر اثر ابتلا به کرونا در اغلب رسانه های علمی و تخصصی دنیا منتشر شد که می توان گفت امروزه پیشرفت علم و اطلاعات پزشکی مدیون اوست.

بورتون روز، نفرولوژیستی که دنیا پزشکی مدیون اوست

بر اساس گزارشی که سایت legacy منتشر کرد دکتر بورتون روز، پزشک و نفرولوژیست و بنیان گذار مرجع علمی و پزشکی UpToDate که به روزترین یافته های پزشکی را در اختیار دانشمندان قرار می دهد؛ در سن 77 سالگی علاوه بر اینکه از بیماری شدید آلزایمر رنج می برد بر اثر ابتلا به کووید 19 از جهان رفت.

در بخش دیگر این گزارش آمده است؛ این پزشک که متخصص کلیه هم بود در نگارش کتاب های پزشکی همیشه کوشش می کرد موضوعات پیچیده را با روشی ساده بیان کند همچنین وی یک کارآفرین فروتن بود که مرجع نرم افزاری و بعد شرکتی با عنوان UpToDate را در جهانی پزشکی بنیان گذاشت که همین امر باعث شد تا این علم در سراسر جهان تغییر شکل اساسی دهد.

لازم به ذکر است بورتن در بروکلین نیویورک در نوزدهم ماه نوامبر سال 1942 به جهان آمد. وی در جوانی به پرینستون برای تحصیل در رشته تاریخ رفت و پس از مدتی برای شرکت در رشته پزشکی به نیویورک بازگشت. این پزشک به مدت دو سال به همراه همسرش گلوریا در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان نفرولوژیست (فوق تخصص طب داخلی)، ماند و در وزلی فرزندان خود را عظیم کرد.

کتابی برای همه پزشکان

یکی از مهمترین آثار وی فیزیولوژی بالینی اسید-باز و اختلالات الکترولیت است که سایت علمی- تحلیل jamanetwork درباره این اثر نوشته است؛ این اثر دارای توضیحات گسترده و کامل درباره پیشرفت ها در فیزیولوژی کلیه است اما اصول کلی کتاب به گونه ای است که برای طیف گسترده ای از پزشکان مفید باشد.

لازم به ذکر است سه بخش اول کتاب به آنالیز فیزیولوژی مایعات بدن ، عملکرد طبیعی کلیه و اثر متقابل فاکتورهای کلیوی خارج از بدن می پردازد که بر روی مایعات، الکترولیت ها (ماده حل شده در محلول) و تعادل اسید و باز تأثیر می گذارد. بخش چهارم و آخر این اثر به اختلالات بالینی اختصاص دارد که بیش از نیمی از کتاب را شامل می گردد.

این بخش شامل مباحث جامع در خصوص مکانیسم های درگیر در اختلال حجم مایعات خارج سلول، الکترولیت ها و تعادل اسید و باز است. یک فصل جداگانه هم به هر اختلال بالینی قابل توجهی اختصاص داده شده است.

این اثر در سال 1984 از سوی این پزشک و دانشمند نوشته شده بود.

UpToDate چیست

همانگونه که گفته شد یکی از مهمترین مراجع پزشکی در جهان است که از سوی روز بورتون راه اندازی شده است که جوئل تاپف، نفرولویست درباره آن نوشته است؛ وقتی من دوران دستیاری پزشکی خود را می گذراندم UpToDate هنوز به طور کامل راه اندازی نشده بود اما بسیاری از دوستانم به من می گفتند این مرجع جهانی پزشکی را تغییر خواهد داد و روز بورتون شایسته دریافت جایزه نوبل است؛ چراکه بهترین راه برای انتقال اطلاات پزشکی است و گسترش مرزهای این شاخه از علم است. به اعتقاد من UpToDate یک در ابتدای کارش تنها یک کتاب الکترونیکی پیروز بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1010

به "بورتون روز، نفرولوژیستی که دنیا پزشکی مدیون اوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورتون روز، نفرولوژیستی که دنیا پزشکی مدیون اوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید