24 ماده غذایی سرشار از پورین که ممکن است برای شما مضر باشند

به گزارش مجله اندیشه، پورین یک ترکیب ارگانیک است که در تمام سلول های بدن انسان ها و بعلاوه در بسیاری از مواد غذایی گیاهی و محصولات حیوانی وجود دارد. پورین موجود در مواد غذایی طی فرآیند هضم به اسید اوریک تبدیل می گردد. علاوه بر این نقش مهمی در سنتز DNA و RNA دارد، اما زیاد بودن آن در بدن می تواند منجر به نقرس و مسائل دیگر گردد. اگر از نقرس رنج می برید، حتما می دانید که این عارضه چقدر دردناک است. نقرس منجر به درد و متورم شدن مفاصل می گردد.

24 ماده غذایی سرشار از پورین که ممکن است برای شما مضر باشند

در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید، باید از مصرف مواد غذایی غنی از پورین پرهیز کنید. در مقاله ای که امروز در خبرنگاران مگ برایتان آماده نموده ایم، قرار است شما را با 24 ماده غذایی سرشار از پورین آشنا کنیم که بیماران مبتلا به نقرس باید از آن ها دوری نمایند. علاوه بر این پورین را معرفی می کنیم و در انتها هم به طور مختصر بایدها و نبایدهای غذایی نقرس را در اختیارتان قرار می دهیم. تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

پورین چیست و چطور روی بدن اثر می گذارد؟

اول از همه این را بدانید که پورین به تنهایی برای سلامتی بدن مشکل ایجاد نمی نماید. این ترکیب به طور طبیعی در بدن فراوری می گردد و می توان آن را در غذاهای مختلف هم پیدا کرد. فرآیند هضم منجر به تجزیه پورین به اسید اوریک می گردد که میزان زیاد آن می تواند شکل گیری کریستال ها را در پی داشته باشد که در مفاصل جمع شده و منجر درد و التهاب می شوند. به این عارضه نقرس گفته می گردد.

زیاد بودن اسید اوریک در بدن باعث نقرس و بیماری های کلیوی می گردد. بنابراین اگر به یکی از این عارضه ها مبتلا هستید، بهتر است از مصرف مواد غذایی حاوی پورین زیاد خودداری کنید. منظور ما از مواد غذایی غنی از پورین فقط میوه و سبزیجات نیست.

مطالعات به این نتیجه رسیده اند که میوه و سبزیجات سرشار از پورین خطر ابتلا به نقرس را بالا نمی برند و منجر به بدتر شدن آن نمی شوند، بلکه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و اسیدهایی مانند سیتریک اسید و مالیک اسید (که در لیموترش و سیب وجود دارد) به بهبود علائم این عارضه و مبارزه با التهاب یاری می نمایند.

مواد غذایی سرشار از پورین کدامند؟

در ادامه به معرفی منابع غذایی پورین می پردازیم.

1. کشمش

100 گرم کشمش حاوی 107 میلی گرم پورین است.

کشمش همان انگور خشک شده است که میزان بیشتری ویتامین های B، پتاسیم و آهن دارد. کشمش نه تنها منبع خوبی از کربوهیدرات های سالم و کالری است، بلکه میزان زیادی پورین دارد.

2. کلم بروکلی

100 گرم کلم بروکلی حاوی 81 میلی گرم پورین است.

کلم بروکلی غنی از ویتامین های C و K است. ویتامین C به شکل گیری کلاژن و ویتامین K هم به ساخت استخوان ها و دندان های مستحکم و سالم یاری می نماید. کلم بروکلی که در دسته سبزیجات صلیبی قرار می گیرد، حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات دیگر است که التهاب را کاهش می دهند و از سرطان پیشگیری می نمایند.

3. کنگرفرنگی

100 گرم کنگرفرنگی حاوی 78 میلی گرم پورین است.

کنگرفرنگی غنی از ویتامین A، لوتئین و زیگزانتین است که همگی برای سلامت چشم ها مفید هستند . ویتامین A بعلاوه به ایجاد سلول های خونی سالم و غشای مخاطی در بدن یاری می نماید و در انتقال سریع تر اکسیژن اثرگذار است.

4. زردآلو

100 گرم زردآلو حاوی 73 میلی گرم پورین است.

زردآلو میوه ای تابستانی است که میزان زیادی پتاسیم دارد. پتاسیم یک ماده معدنی مهم است که تمام سلول های موجود در بدن برای عملکرد بهینه به آن احتیاج دارند. پتاسیم برای عملکرد قلب و انقباض عضلانی مهم است و بعلاوه به کاهش سطح فشار خون یاری می نماید.

5. کلم بروکسل

100 گرم کلم بروکسل حاوی 69 میلی گرم پورین است.

کلم بروکسل غنی از فیبر و فولات است . فیبر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و به لاغری یاری می نماید. علاوه بر این سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. فولات نقش مهمی در سلامت مغز دارد و بعلاوه به پیشگیری از نواقص مادرزادی در نوزاد یاری می نماید.

6. آلوی خشک شده

100 گرم آلوی خشک شده حاوی 64 میلی گرم پورین است.

آلوی خشک شده منبع خوبی از مس و منیزیم به تعداد می رود. مس برای شکل گیری گلبول های قرمز ضروری است و منگنز هم نقش مهی در سلامت استخوان ها دارد. آلو بعلاوه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد و التهاب مبارزه می نمایند.

7. قارچ

100 گرم قارچ حاوی 58 میلی گرم پورین است.

قارچ منبع خوبی از بتاگلوکان محسوب می گردد. بتاگلوکان نوعی فیبر است که برای سلامت روده فوایدی دارد. قارچ بعلاوه حاوی سلنیوم است که سلامت تیروئید را افزایش می دهد. قارچ منبع خوبی از ویتامین D به تعداد می رود و به جذب کلسیم یاری می نماید.

8. موز

100 گرم موز حاوی 57 میلی گرم پورین است.

موز سطح انرژی بدن را افزایش می دهد و به همین دلیل یک گزینه عالی به اسم میان وعده قبل و بعد از ورزش محسوب می گردد. فیبر موجود در موز سلامت دستگاه گوارش را افزایش می دهد و پتاسیم آن هم فشار خون را تنظیم می نماید.

9. اسفناج

100 گرم اسفناج حاوی 57 میلی گرم پورین است.

اسفناج که بخورید، میزان زیادی آهن دریافت می کنید. آهن یک ماده معدنی بوده که برای فراوری هموگلوبین ضروری است و به بدن انرژی و قدرت می دهد. اسفناج می تواند سطح قند خون را بهبود ببخشد و حتی احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

10. مرغ

100 گرم مرغ حاوی 175 میلی گرم پورین است.

مرغ یکی از منابع خیلی خوب پروتئین به تعداد می رود و حاوی تمام اسید آمینه های ضروری است. این نوع گوشت غنی از ویتامین B3 یا همان نیاسین است که مسؤولیت تبدیل کربوهیدرات به انرژی را به عهده دارد. سلنیوم موجود در مرغ از بیماری های قلبی و عروقی و التهابی پیشگیری می نماید.

11. ماهی سالمون

100 گرم ماهی سالمون حاوی 170 میلی گرم پورین است.

ماهی سالمون به دارا بودن میزان زیادی اسیدهای چرب امگا 3 شناخته می گردد . این چربی ها جزء سالم ترین چربی های موجود در طبیعت محسوب می شوند. اسیدهای چرب امگا 3 سلامت قلب و مغز را بهبود می بخشند، سطح کلسترول خون را پایین می آورند، با التهاب مبارزه می نمایند، سلامت بینایی را افزایش می دهند و حتی برای پوست و مو هم فوایدی دارند.

12. گوشت بوقلمون

100 گرم گوشت بوقلمون حاوی 150 میلی گرم پورین است.

گوشت بوقلمون به غیر از پروتئین غنی از تریپتوفان است. ترپیتوفان نوعی اسید آمینه است که خواب را تنظیم می نماید. گوشت بوقلمون مانند سایر انواع گوشت ها غنی از سلنیوم است که سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از بیماری ها پیشگیری می نماید.

13. میگو

100 گرم میگو حاوی 147 میلی گرم پورین است.

میگو منبع باکیفیت پروتئین کم چرب به تعداد می رود که این یعنی تمام اسید آمینه های ضروری را دارد. میگو زینک و سلنیوم دارد که هر دو فراوری انرژی در بدن را افزایش می دهند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند.

14. گوشت اردک

100 گرم گوشت اردک حاوی 138 میلی گرم پورین است.

با مصرف گوشت اردک میزان زیادی پروتئین دریافت می کنید. این نوع گوشت حاوی تمام اسید آمینه های ضروری است. گوشت اردک به غیر از اینکه زینک (روی) و سلنیوم دارد، حاوی ویتامین B5 و ویتامین B12 هم است که هر دو به بهبود سلامت سیستم عصبی یاری می نمایند.

15. گوشت گاو

100 گرم گوشت گاو حاوی 133 میلی گرم پورین است.

گوشت گاو مواد مغذی مختلفی دارد. این نوع گوشت به غیر از پروتئین، زینک، سلنیوم، آهن و ویتامین B6 دارد. یکی دیگر از مواد معدنی مهم موجود در گوشت قرمز فسفر است که نقش مهمی در رشد دارد.

16. صدف خوراکی

100 گرم صدف خوراکی حاوی 90 میلی گرم پورین است.

صدف خوراکی غنی از پروتئین و مواد معدنی ضروری دیگر مانند آهن، سلنیوم و زینک است. علاوه بر این منبع خوبی از ویتامین C به تعداد می رود که سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و به فراوری کلاژن یاری می نماید.

17. ماش

100 گرم ماش حاوی 122 میلی گرم پورین است.

ماش سرشار از فیبر است. فیبر یک ماده مغذی است که شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می دارد و از پرخوری پیشگیری می نماید. علاوه بر این حاوی مواد مغذی دیگر مانند پتاسیم، سلنیوم، منیزیم و ویتامین های B است که به مبارزه با بیماری های قلبی، دیابت و اضافه وزن یاری می نمایند.

18. دانه سویا

100 گرم دانه سویا حاوی 190 میلی گرم پورین است.

دانه سویا یکی از برترین منابع گیاهی پروتئین به تعداد می رود. این ماده غذایی حاوی میزان خوبی از فیبر محلول و غیرمحلول است. علاوه بر این ساپونن دارد که به خواص خود در کاهش سطح کلسترول خون شناخته می گردد.

19. لوبیا سفید

100 گرم لوبیا سفید حاوی 128 میلی گرم پورین است.

آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا سفید می توانند از سرطان و سایر بیماری های التهابی پیشگیری نمایند. لوبیاها سرشار از فولات هستند که سلامت مغز را افزایش می دهد و از بروز نواقص مادرزادی در نوزاد جلوگیری می نماید.

20. عدس

100 گرم عدس حاوی 170 میلی گرم پورین است.

عدس را در رژیم غذایی خود جای دهید تا میزان زیادی پروتئین دریافت کنید. علاوه بر این عدس حاوی فولات و منیزیم هم است که هر دو برای سلامت قلب ضروری هستند.

21. نخود

100 گرم نخود حاوی 109 میلی گرم پورین است.

نخود به دارا بودن فوایدی برای کاهش سطح کلسترول خون شناخته می گردد. علاوه بر این حاوی فیبر است که به فرآیند هضم یاری می نماید و شما را برای مدت زمان بیشتر سیر نگه می دارد.

22. جوانه لوبیا

100 گرم جوانه لوبیا حاوی 80 میلی گرم پورین است.

جوانه لوبیا پروتئین بسیار زیادی دارد و حاوی تمام اسید آمینه های ضروری است. علاوه بر این فولات و ویتامین C دارد. دریافت فولات کافی برای زنان باردار اهمیت زیادی دارد.

23. بادام زمینی

100 گرم بادام زمینی حاوی 170 میلی گرم پورین است.

بادام زمینی غنی از پروتئین است و یکی از غنی ترین منابع بیوتین به تعداد می رود. بیوتین یک ترکیب مهم در دوران بارداری به تعداد می رود. این ماده غذایی غنی از ویتامین E هم بوده که یک آنتی اکسیدان قوی است و برای سلامتی بدن، پوست و مو فواید متعددی دارد.

24. توفو

100 گرم توفو حاوی 68 میلی گرم پورین است.

توفو به غیر از اینکه پروتئین زیادی دارد، غنی از کلسیم است. توفو با دانه سویا درست می گردد و به طور طبیعی گلوتن ندارد و حاوی کالری کمی است. نشان داده شده که مصرف توفو احتمال ابتلا به اضافه وزن و دیابت را کاهش می دهد.

بایدها و نبایدهای غذایی نقرس

در رژیم غذایی حاوی پورین کم افراد به جای گوشت های پرچرب، میزان زیادی میوه و سبزیجات می خورند. یک مطالعه روی تقریبا 4500 فردی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کردند نشان داد که بین دنبال کردن رژیم غذایی ذکر شده و کاهش احتمال فراوری اسید اوریک بالا در بدن ارتباط وجود دارد.

دلیل این موضوع ممکن است وجود مواد غذایی در رژیم مدیترانه ای باشد که خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند. اگر به بیماری نقرس مبتلا هستید، ضروری است بدانید آنچه که می خورید، به طور مستقیم روی علائم بیماری شما اثر می گذارد.

افراد مبتلا به این بیماری باید برخی مواد غذایی را در رژیم غذایی خود جای دهند و برخی دیگر را حذف نمایند. در ادامه بایدها و نبایدهای غذایی بیماری نقرس را در اختیارتان قرار داده ایم.

بایدهای غذایی

مواد غذایی و نوشیدنی های زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • میوه ها و سبزیجات ضدالتهابی مانند آلبالو و توت های تازه، سیب زمینی شیرین، پیاز، سیر و غلات غنی شده
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین C
  • ماست کم چرب
  • شیر کم چرب
  • قهوه (به میزان متعادل)
  • مغزها و دانه ها

نبایدهای غذایی

برخی از مواد غذایی باید از رژیم غذایی نقرس حذف شوند که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم.

  • جگر
  • غذاهای دریایی
  • الکل
  • بیکن
  • جو دوسر
  • نخود و لوبیا

کلام آخر

نقرس یک بیماری دردناک است که درد و متورم شدن مفاصل را در پی دارد. بر اساس گزارش های بنیاد آرتریت، محدود کردن مصرف مواد غذایی غنی از پورین می تواند به مبارزه و پیشگیری از علائم نقرس یاری کند. افراد مبتلا به نقرس باید رژیم غذایی خاصی را دنبال نموده و برخی مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف نمایند و برخی دیگر را مصرف نمایند.

در این مقاله از خبرنگاران مگ 24 ماده غذایی سرشار از پورین را نام بردیم که مصرف آن ها برای افراد مبتلا به نقرس ممنوع است. برای اینکه بتوانید از بسیاری از بیماری ها از جمله نقرس پیشگیری کنید، باید حواستان به رژیم غذاییتان باشد و میزان زیادی میوه و سبزیجات ارگانیک مصرف کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1797

به "24 ماده غذایی سرشار از پورین که ممکن است برای شما مضر باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 ماده غذایی سرشار از پورین که ممکن است برای شما مضر باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید