110 کارخانه فولاد خصوصی در آستانه تعطیلی ، 100 هزار نفر بیکار می شوند

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و گذشت چند ماه از فعالیت آن، تغییراتی در شیوه عرضه و قیمت گذاری فولاد به وجود آمد که با رویه پیشین متفاوت بود.

110 کارخانه فولاد خصوصی در آستانه تعطیلی ، 100 هزار نفر بیکار می شوند

به نقل از روزنامه شرق، اوایل مهر 1400 روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اطلاع داد که بر اساس جلسات برگزار شده میان وزیر صمت و کمیسیون صنایع مجلس، همه فولاد فراوریی کشور به منظور ایجاد شفافیت در مبادلات و تنظیم بهینه بازار به دور از شیوه های دستوری در بورس کالا عرضه می گردد.

نتایج این کار به گفته فعالان خصوصی صنعت چندان جالب نبوده و اکنون سخن از تعطیلی بخش درخور توجهی از واحدهای فراوریی فولاد در میان است و به گفته فعالان با ادامه رویه کنونی ممکن است کل این صنعت به ویژه در بخش خصوصی زمین گیر گردد.

در تاریخ چهاردهم دی ماه انجمن فراورینمایندگان فولاد اعتراض شدید خود به نحوه قیمت گذاری در بورس را به رسانه ها کشاند و نوشت این سازمان یکی از تاریک ترین دوره های خود را سپری می نماید.

دو بخش نامه صادرشده در سه ماه پیش به گفته فعالان عامل اصلی واردآمدن این شوک به صنعت فولاد کشور بوده که صنعت فولاد را در بخش خصوصی به منطقه ضرردهی رسانده است و واحدهای فراوریی یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده می شوند.

بیش از 100 هزار نفر در آستانه بی کاری!

به گفته یک فعال حوزه صنعت فولاد تا قبل از بحران دو ماهه اخیر، در کشور سالانه بالغ بر 0 میلیون تُن فولاد خام (مشتمل بر 10 میلیون تُن تختال (اسلب) فولادی و 20 میلیون تُن شمش (بیلت) فولادی فراوری می شد که این سطح از فراوری، افتخاری ملی بود و کشور را در رتبه دهم فراورینمایندگان فولاد دنیا قرار داده بود.

شمش فولادی محصولی است که در کارخانجات نورد تبدیل به میلگرد، تیرآهن، نبشی و سایر فولادهای طویل ساختمانی می گردد. از مجموع این 20 میلیون تُن شمش فولادی، 13 میلیون تُن آن در کارخانجات دولتی، خصولتی و مقیاس بزرگ فراوری می گردد و حدود هفت میلیون تُن دیگر هم در 110 کارخانه فراوری شمش فولادی بخش خصوصی به روش کوره های الکتریسیته القایی فراوری می گردد که در تغییرات بخش نامه ای و تغییر ساختار ناگهانی از دو ماه پیش در وزارت صمت و بورس کالا، همه این 110 کارخانه یکباره به تعطیلی کشانده شده اند و بیش از صد هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانجات که با خانواده های شان 200 تا 300 هزار نفر از مردم کشور را تشکیل می دهند، در معرض بی کاری قرار گرفته اند.

به گفته این فعال صنعتی حتی فراوری شمش در کارخانجات دولتی و خصولتی هم از این آسیب مصون نمانده و در واقع این کارخانجات چون سه حلقه قبل از فراوری شمش در زنجیره فولاد، یعنی کنسانتره، گندله و آهن اسنفجی را هم دارند، با یاری سود حلقه های قبلی، زیان حاصل از بخش فولاد سازی (فراوری شمش) را جبران می نمایند و به حیات خود ادامه می دهند؛ وگرنه مانند فولادسازان بخش خصوصی که دارای تنها یک حلقه (حلقه فولاد سازی یا همان فراوری شمش) هستند، آنها هم باید دچار توقف فراوری می شدند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2032

به "110 کارخانه فولاد خصوصی در آستانه تعطیلی ، 100 هزار نفر بیکار می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "110 کارخانه فولاد خصوصی در آستانه تعطیلی ، 100 هزار نفر بیکار می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید