کسینجر از تهدید روز قیامت چین و آمریکا پرده برداشت

به گزارش مجله اندیشه، ایسنا نوشت: هنری کیسینجر، دیپلمات سابق آمریکایی گفته است که تنش های آمریکا - چین تهدیدی برای درگیر کردن کل دنیا است و ممکن است به یک درگیری شبیه آرماگدون میان این دو غول نظامی و فناوری منجر گردد.

کسینجر از تهدید روز قیامت چین و آمریکا پرده برداشت

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

هنری کیسینجر 97 ساله، وزیر خارجه سابق آمریکا که مشاور ریچارد نیکسون در طرح 1971 برای بهبود روابط میان واشنگتن و پکن بود، گفت ترکیب قدرت مالی، نظامی و فناوری این دو ابرقدرت خطرات بیشتری به نسبت جنگ سرد با شوروی به همراه دارد.

کیسینجر در گفت وگو با انجمن سدونای موسسه مک کین در مسائل دنیای گفت، تنش ها با چین بزرگترین مشکل برای آمریکا و بزرگترین مشکل برای دنیا است. او ادامه داد: به این دلیل که اگر آن را حل نکنیم، بعد این خطر وجود دارد که در سراسر دنیای نوعی جنگ سرد میان چین و ایالات متحده ایجاد گردد.

این اظهارات در شرایطی مطرح می گردد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اولین سخنرانی سیاستگذاری مهم خود هشدار داد که روشی که ما در جنگ بزرگ بعدی می جنگیم، بسیار متفاوت از روشی است که ما در جنگ آخر به کار بردیم.

>>> بیشتر بخوانید:

رئیس پنتاگون:آمریکا باید برای جنگ هایی متفاوت آماده گردد

کیسینجر گفت، در حالیکه تسلیحات هسته ای در حال حاضر به حد کافی برای ویران کردن کل دنیا حین این جنگ سرد کفایت می نمایند، پیشرفتها در فناوری هسته ای و هوش مصنوعی که در آن چین و ایالات متحده هر دو پیشتاز هستند، تهدید روز قیامت را چندین برابر نموده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا تاکید نمود: برای اولین بار در تاریخ بشر، بشریت این ظرفیت را دارد که در یک بازه زمانی محدود خود را منقرض کند. ما فناوری قدرتی را توسعه داده ایم که 70 سال پیش حتی تصور آن هم وجود نداشت. و اکنون مساله هسته ای به مساله فناوری برتر اضافه کرده شده است و در بحث هوش مصنوعی، پایه آن براساس این حقیقت است که بشر شریک ماشین ها می گردد و ماشین ها می توانند خودشان قضاوت نمایند. بنابراین در یک درگیری نظامی میان قدرت های فناوری برتر، این از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

کیسینجر که یکی از متفکران برجسته استراتژیک در شش دهه گذشته به شمار میرود، گفت: جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در دهه های پس از جنگ دنیای دوم یک بعدی تر و بر رقابت با سلاح های هسته ای متمرکز بود. شوروی ظرفیت مالی نداشت. آنها ظرفیت فناوری نظامی داشتند. آنها مانند چین ظرفیت فناوری توسعه ای ندارند. چین علاوه بر اینکه یک قدرت نظامی قابل توجه است، یک قدرت مالی بزرگ به شمار می رود.

وزیر خارجه پیشین آمریکا اضافه کرد: سیاست آمریکا در قبال چین باید یک رویکرد دوجانبه باشد؛ ایستادگی قاطع بر سر اصول آمریکا برای درخواست احترام از چین و همزمان حفظ یک گفت وگوی مداوم و یافتن حوزه های همکاری. من نمی گویم که دموکراسی همیشه به نتایج سودمند ختم خواهد شد. ما وظیفه پیچیده ای داریم... هیچکس کاملا پیروز به انجام آن نشده است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1685

به "کسینجر از تهدید روز قیامت چین و آمریکا پرده برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسینجر از تهدید روز قیامت چین و آمریکا پرده برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید