پیشنهادات 6 گانه برای حفظ خاک کشور، شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهور تشکیل گردد

به گزارش مجله اندیشه، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن ارائه 6 پیشنهاد برای حفظ خاک کشور به تشکیل شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهور تأکید کرد.

پیشنهادات 6 گانه برای حفظ خاک کشور، شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهور تشکیل گردد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، امروز به مناسبت روز جهانی خاک سمیناری با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه برگزاری نمایشگاه سامانه های نوین آبیاری در محل نمایشگاه های دائمی تهران برگزار گردید.

علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این همایش 6 پیشنهاد درباره حفظ خاک از تخریب و فرسایش ارائه کرد.

به گفته اکبری، سازمان برنامه و بودجه باید ردیف اعتباری برای حاصل خیزی و بهره وری خاک در بودجه تعریف کند. علاوه بر آن، وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات خاک کشور را در قالب بانک خاک جمع آوری کند.

وی اضافه کرد: آنچه می باید قانون محکمی است درباره ممنوعیت تغییر کاربری ها تصویب گردد. از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه همچون سایر کشور ها ارزش مالی برای آب و خاک مشخص کند.

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دانش حفظ آب و خاک باید در کشور ارتقا یابد و در نهایت پیشنهاد می گردد، شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهور تشکیل گردد.

در ادامه، اکبری ضمن تأکید به اهمیت خاک در تأمین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشور تأکید کرد: سازمان بین المللی فائو نیز با آگاهی از این موضوع مهم شعار کاهش شوری و تقویت بازدهی خاک را سال جاری برای روز جهانی خاک مشخص نموده است.

اکبری با تأکید بر اینکه عمل به اسناد بالادستی به حفظ خاک زراعی یاری می نماید، گفت: در کشور 18.5 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 8.7 میلیون هکتار آن آبیاری می گردد و 60 درصد اراضی کمتر از یک درصد مواد آلی را دارد، در حالی که این رقم در جهان 2 تا 4 درصد است.

وی اضافه کرد: 4 میلیون هکتار از اراضی کشور از فرسایش شدید رنج می برد و یک و نیم تا 2 میلیون هکتار از خاک های کشور مشکل زهدار دارند.

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به اقدامات انجام یافته در حوزه آب و خاک اشاره نمود و گفت: قانون حفاظت از خاک در مجلس تصویب شد و آئین نامه اجرایی آن آماده شده و خط مشی های آن نیز در انتظار تصویب است. بعلاوه دفتر خاک و شورای هماهنگی خاک در راستای این قانون تصویب شده است.

اکبری به ترجیح و نوسازی 1.6 میلیون هکتار از اراضی کشور اشاره نمود و گفت: 480 هزار هکتار عملیات زهکشی اجرا شده است و به زودی با فائو درباره مدیریت پایدار خاک تفاهم نامه امضاء خواهیم کرد.

وی در ادامه به مطالعات آبخیزداری 32 میلیون هکتار، طرح مرتع داری در سطح 40 میلیون هکتار، طرح مقابله با بیابان زایی در سطح 8 میلیون هکتار و طرح جنگل دست کاشت در سطح 8 میلیون هکتار اشاره نمود.

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خاتمه گفت: پیشنهاد ثبت 13 استاندارد درباره خاک ارائه شده که به زودی تصویب خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1950

به "پیشنهادات 6 گانه برای حفظ خاک کشور، شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهور تشکیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادات 6 گانه برای حفظ خاک کشور، شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهور تشکیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید