استقبال گردشگران خارجی از نمایشگاه صنایع دستی ایران در دوحه

به گزارش مجله اندیشه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، استقبال گردشگران خارجی از نمایشگاه صنایع دستی ایران در دوحه مشاهده می گردد.

استقبال گردشگران خارجی از نمایشگاه صنایع دستی ایران در دوحه

جام دنیای دیگر فقط مسابقات و رقابت های فوتبال نیست، وقتی چهار سال ملت های دنیا انتظار می کشند تا دوباره دور هم جمع شوند، دیگر فقط فوتبال را جشن نمی گیرند، بلکه هر آنچه از فرهنگ، هنر، اندیشه و تاریخ را چه از دوران باستان و چه از دوران معاصر به ارث دارند، گرد هم می آورند تا این میهمانی ورزشی را به یک جشنواره پرنشاط فرهنگی تبدیل تا دوستی و صلح را تمدید نمایند.

کشورهای حاضر در جام دنیای آثار بدیع و فاخر هنری از تجسمی تا صنایع دستی را در قالب یک نمایشگاه کم نظیر کنار هم می چینند تا خارج از مستطیل سبز، فراتر از 90 دقیقه فوتبالی بهانه ای برای تحسین شکوه تمدن و هنر ملت های هم باشند؛ با آغاز این گردهمایی همه تقابل هایی که در صحنه سیاست و اقتصاد اغلب سیاستمداران و بازیگران عرصه مالی را رودرروی هم قرار میداد، برای یک ماه به کنار گذاشته می گردد و همه محو جذابیت های فوتبال و آشنایی بیشتر با فرهنگی ملت های می شوند.

جام دنیای 2022 دوحه که برای نخستین بار در یک کشور مسلمان آن هم در منطقه غرب آسیا و در همسایگی ایران اتفاق می افتاد، برترین فرصت برای معرفی ایران بزرگ است، از همان روزهای نخست مسابقات- 29 آبان- غرفه ایران در در نمایشگاه صنایع دستی در دهکده گردشگری کاتارای دوحه برپا شده و تا آخرین روزهای آذر هم ادامه دارد.

اکنون جام دنیای قطر محدود به جادوی مستطیل سبز نمانده و جنبه های فرهنگی هنری هم دارد. کشور میزبان جام دنیای فرصتی را فراهم نموده تا کشورهای مختلف بتوانند دستاوردهای فرهنگی هنری خودشان را در نمایشگاهی به نمایش بگذارند.

اعزام راهنمایان گردشگری به دوحه

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بهره برداری از فرصت جام دنیای قطر 2022 و با هدف ارائه تصویری افتخارآمیز و معرفی ظرفیت های یکی از کهن ترین تمدن های دنیا که گنجی پنهان از هنر، زیبایی و فرهنگ را در خود نهفته دارد، همزمان با نمایشگاه صنایع دستی، راهنمایان گردشگری را در قالب گروهی 12 نفره هم زمان با بازی ایران انگلیس به عنوان عضوی از خانواده گردشگری راهی قطر کرد تا هنر ایرانی را هر چه بهتر به گردشگران خارجی معرفی نمایند.

این راهنمایان گردشگری طی حضور 10 روزه در غرفه ایران در نمایشگاه صنایع دستی در دهکده فرهنگی گردشگری کاتارا در دوحه هنرمندان ایرانی، آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی را برای گردشگران و علاقمندان به فرهنگ و هنر تمدن ایران توصیف کردند.

این راهنماها با لباس هایی واحد و طرح قلم زنی اصفهان حضور پیدا نموده و قرار است تا آخر برگزاری مسابقات جام دنیای راهنماهای دیگری اعزام شوند.

نمایشگاه ایران از خاتم تا زعفران

غرفه ایران به صنایع دستی هنرمندان مشهور ایرانی مزین شده است و تعدادی هنرمند نیز کارگاه های معرق و تذهیب را برگزار نموده اند. در غرفه فرش نیز انواع و اقسام گلیم و فرش از تبریز و اصفهان به نمایش گذاشته شده است بعلاوه در نمایشگر غرفه نیز تصاویری از جاذبه های ایران نمایش داده می گردد. هدیه های تبلیغاتی جام دنیای نیز در این غرفه به بازدید نمایندگان ارائه می گردد.

فرش، خاتم، معرق، تذهیب، میناکاری، سفره های قلم کاری، پسته و زعفران از جمله اقلام ارائه شده در این نمایشگاه است که البته اجازه فروش رسمی آنها وجود ندارد و فقط برای معرفی و ثبت سفارش در معرض دید بازدیدنمایندگان گذاشته شده اند، آثار دیگری از منطقه ها مختلف ایران در روزهای به جامانده تا جام دنیای به غرفه ایران اضافه خواهد شد. فراوری آثار هنری به صورت زنده به وسیله استادکاران برجسته، برنامه های اجرامحور (Performance art) به وسیله گروه هنری هم بخش دیگری از این نمایشگاه است.

حیرت گردشگران خارجی از هنر ایرانیان

یکی از راهنمایان گردشگری اعزامی به این نمایشگاه حاضر بود، از حیرت تماشاگران جام دنیای و استقبال خوب گردشگران خارجی حاضر در دوحه از غرفه ایران میگوید؛ آنها وقتی فرشی ابریشم ریز بافت ایرانی که ضخامت بسیار اندک دارد و با ظرافتی خیره نماینده بافته شده است را می دیدند، حس تحسینشان برانگیخته میشد، اما زمانی که فرش را بر می گرداندند و پشت آن را می دیدند، متوجه می شدند که این یک قالی ابریشم دو رو است. حیرت و اعجاب را در سیمایشان کاملا به وضوح می توانستیم ببینیم.

این راهنمای گردشگری میگوید: در گوشه دیگر غرفه مبلمان تمام خاتم شیراز با ظرافتی بی مثال، شکوه خاصی به غرفه ایران داده و توجه همه گردشگران را جلب میکرد. اجرای زنده استاد کاوه که دارای نشان درجه یک هنری در رشته معرق است نیز تحسین گردشگران خارجی را برانگیخته بود. تماشچیان فوتبال و گردشگران خارجی که به دهکده گردشگری کاتارا در ساحل شرقی خلیج غربی و مروارید قطر در دوحه می آمدند، وقتی به غرفه ایران می رسیدند هم از فوتبال ناب ایرانی سخن می گفتند هم از آثار فاخر هنری ایرانیان؛ هنر ناب ایرانی در دوحه 2022 خوش درخشید.

منبع: همگردی
انتشار: 14 آذر 1401 بروزرسانی: 14 آذر 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2201

به "استقبال گردشگران خارجی از نمایشگاه صنایع دستی ایران در دوحه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال گردشگران خارجی از نمایشگاه صنایع دستی ایران در دوحه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید