ویتامین دی سه (D3)

به گزارش مجله اندیشه، ویتامین D3 در واقع یکی از حیاتی ترین ویتامینهای مورد احتیاج بدن ما است که به آن ویتامین آفتاب هم گویند. در این مقاله به سطوح مناسب این ویتامین پرداخته و به چند پرسش مطرح شده در این خصوص پاسخ داده شده

ویتامین دی سه (D3)

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ویتامین D3 در واقع یکی از حیاتی ترین ویتامینهای مورد احتیاج بدن ما است که به آن ویتامین آفتاب هم گویند. در این مقاله به سطوح مناسب این ویتامین پرداخته و به چند پرسش مطرح شده در این خصوص پاسخ داده شده است. و در مقاله ای تحت اسم کمبود ویتامین دی سه ( D3 ) به علل، علائم و درمان آن اشاره نموده ایم.

سطوح مناسب ویتامین D3

سن (به سال)

مردان

زنان

0 تا 12 ماهه

400 واحد (10 میکروگرم)

400 واحد (10 میکروگرم)

1 تا 13

600 واحد (15 میکروگرم)

600 واحد (15 میکروگرم)

14 تا 18

600 واحد (15 میکروگرم)

600 واحد (15 میکروگرم)

19 تا 50

600 واحد (15 میکروگرم)

600 واحد (15 میکروگرم)

51 تا 70

600 واحد (15 میکروگرم)

600 واحد (15 میکروگرم)

70 به بالا

800 واحد (20 میکروگرم)

800 واحد (20 میکروگرم)

سن

بارداری

شیردهی

14 تا 18

600 واحد (10 میکروگرم)

600 واحد (10 میکروگرم)

19 تا 50

600 واحد (15 میکروگرم)

600 واحد (15 میکروگرم)

پرسش های متداول

 چه مدت طول خواهد کشید سطح ویتامین D خود را افزایش دهم؟

پس از زمستان، حدود 2 ماه طول می کشد تا نور خورشید سطوح ویتامین D شما را مجدداً به سطح مطلوب برساند. در صورتی که تحت درمان قرار داشته باشید، ممکن است مدت زمان کمی طولانی تری جهت آنالیز و در نهایت نتیجه گیری لازم باشد. حدبیشتر زمانی که لازم است به حالت اولیه بازگردید سه ماه است. این در صورت پیروی از دستورات پزشکتان است. بعلاوه در صورتی که مشکلاتی با کلیه های خود داشته باشید، و یا دچار چاقی و یا بیماری باشید که مانع جذب این ویتامین می شوند، این زمان می تواند طولانی تر گردد.

 چه میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید بی خطر است؟

قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید همواره مضر است. مردم به حق در مورد سرطان پوست و بیماریهای چشم نگران می باشند. قرار دادن پوست خود در معرض نور خورشید به مدت سه ساعت در هر هفته کافی است. انجام این کار به مدت سه ساعت در روز توصیه نمی گردد به این علت که پوست پس از 30 دقیقه از قرار گرفتن در معرض خورشید فراوری ویتامین D را متوقف می سازد. در نتیجه، بایستی کمی از نور خورشید را هرروز دریافت کنید.

 آیا افراد تیره پوست احتیاج به آفتاب بیشتری دارند؟

بله. ملانین یعنی رنگدانه موجود در پوست ما، قدرت تشکیل ویتامین D پوست را کاهش می دهد. هرچه پوست تیره تر باشد، ملانین بیشتری در آن موجود می باشد. چنانچه شما از پوستی تیره برخوردارید، جهت اطمینان بایستی کمی بیشتر نور خورشید دریافت دارید. چنانچه از میزان آن دچار سردرگمی شده اید، با یک پزشک مشورت نمایید.

 آیا ویتامین D مسمومیت زا است؟

مرز دقیق سمیت این ویتامین هنوز معین نشده است. بله ویتامین D موجب بروز هیپرکلسمی می گردد، اما تنها زمانی که که غلظت آزاد 1,25(OH)2D به طور غیر طبیعی بالا باشد. به خاطر چنین دلایلی، همواره توصیه می گردد ویتامین ها را پس از مشورت با پزشک مصرف نمایید.

 عوارض جانبی ویتامین D3 چیست؟

عوارض جانبی هر ویتامینی، به میزان مصرف شما بستگی دارد و هم سایر عوارضی که مبتلا به آن می باشید. بیشتر اوقات، خود تشخیصی می تواند به پیش فرضهای مختلفی ختم گردد. عوارض جانبی طبیعی ناشی از آن معمولاً سردرد، تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال را شامل می گردد. چنانچه برحسب اتفاق پس از مصرف مکمل های ویتامین D3 متوجه این عوارض شدید، در اولین فرصت با پزشک خود مشورت نمایید.

سطوح مناسب و سالم ویتامین D3 به منظور برخورداری از یک بدن سالم بسیار اهمیت دارد. مشورت با پزشک در مورد معین میزان دریافت این ویتامین امری لازم است.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1865

به "ویتامین دی سه (D3)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین دی سه (D3)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید