نان هم صفی شد!، مسئولان تدبیری در روزهای کرونایی دارند؟

به گزارش مجله اندیشه، در حالی که کرونا همچنان تاخت و تاز می نماید این بار باز هم معضل تکراری صف نان در خراسان شمالی بیداد می نماید.

نان هم صفی شد!، مسئولان تدبیری در روزهای کرونایی دارند؟

به گزارش از ، موضوع صف نان در خراسان شمالی موضوع تازه ای نیست، اما این روز ها و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از سویی و قرار دریافت در پیک چهارم کرونا از سوی دیگر٬ معطلی و خطر مردم در صفوف نان در همه شهر های استان بیش از گذشته آزار دهنده شده است.

هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با انتقاد از صف های نان و مرغ در استان گفت: متاسفانه این صفوف به محل شیوع کرونا تبدیل شده و باید هر چه سریع تر فکری به حال این موضوع کرد.

آنچه درباره صف های نان در خراسان شمالی بیش از سایر استان ها به چشم می آید فروش خارج از ضابطه سهمیه آرد نانوایی ها و تعطیلی وقت و بی وقت ان هاست که باعث شده مردم برای خرید برخی وقت ها تمام خیابان های شهر را دور بزنند. حال سوال اینجاست که چه کسی باید برای این موضوع سخت و آزار دهنده فکری بکند؟

محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی چندی پیش با انتقاد از ایجاد صف برای نانوایی ها٬ گفت: باید توزیع آرد درست و صحیح را از مدیران این حوزه بخواهیم و متولیان امر بدانند مدیران کم کار در حوزه توزیع آرد از چرخه مدیریت حذف خواهند شد.

استاندار خراسان شمالی علت ایجاد این صف ها در آن موقع بی تدبیری مدیران وقت صمت و غله می دانست و گفت: به دنبال انجام وظایف خود نیستید و مردم باید تاوان این بی مدیریتی ها را بدهند این در حالی است که قانون کشور یکی است، ولی این مسائل در دیگر استان ها وجود ندارد.

شجاعی توضیح داد: اگر می دانید در فصلی به دلایلی مختلف با مشکل کمبود نان مواجهه می شوید چرا پیش بینی های لازم را در دستور کار خود قرار نمی دهید؟ چقدر ناتوان هستیم که نمی توانیم آرد را به مردم بدهیم؟ آیا صف های طولانی برای تهیه نان به خودتان بر نمی خورد که چرا شرایط نان و آرد مردم اینگونه است؟ چرا مسئولیت قبول می کنید؟

وی اضافه نمود: مدیران مربوط در چرخه توزیع آرد و نان استان باید برای حل مشکل این حوزه ورود جدی داشته باشند و هریک مباحث خود را جمع بندی و حل کنند و تنها به ابراز اطلاعات نپردازند.

این سخنان استان در سال گذشته مطرح شده بود و سال جاری باز هم موضوع صف نان هم چنان باقی است و هیچ تدبیر برای حل این مشکل دیده نشده است.

حسین حاجی بگلو رییس سازمان صمت خراسان شمالی اخیرا با ورود به ماجرای صف های نان گفت: 10 درصد کشیک برای شیفت شبانه در کلیه شهرستان های استان و 5 درصد هم برای روستا ها لحاظ شده که باید تا ساعت 22 هرشب پخت داشته باشند.

وی ادامه اضافه نمود: برای اینکه نانوایی ها نان مورد احتیاج مردم را به سوپر مارکت ها و فروشگاه ها نفروشند با دو مجتمع نان در خراسان رضوی قرارداد بستیم و من بعد نان بسته بندی با آرم و برند معین وارد بازار استان می گردد و مشاهده هر گونه نان بسته بندی دستی از نانوایی های داخل استان ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

حاجی بگلو همچنین گفت: دو مجتمع نان که یکی در شهرستان اسفراین و دیگری در شیروان مدتی راکد بودند٬ راه اندازی می گردد تا کار خود را شروع کنند و با این تمهیدات صفوف نانوایی ها شکسته و شاهد صف های طولانی نباشیم. با متخلفینی که تخلف آن ها محرز گردد مماشات نخواهیم کرد و ضمن تشکیل پرونده و معرفی به تعزیرات حتما سهمیه او کاسته و در مراتب بعدی در صورت عدم اصلاح لغو پروانه خواهند شد.

وی اضافه نمود: از آنجاییکه نانوایی ها در صف اول تهیه قوت اولیه مردم کم برخوردار می باشند باید به موقع و نان سالم و با کیفیت را به مردم ارائه کنند. از هم استانی ها عزیز تقاضا داریم که هر گونه تخلف را به شماره 124 سازمان اطلاع تا در اسرع وقت رسیدگی گردد.

حاجی بگلو همچنین اضافه نمود: افزایش یا کاهش سهمیه آرد بر عهده کارگروه آرد و نان استان می باشد و سازمان صمت و غله نمی توانند بدون طرح در کارگروه٬ به کم یا زیاد کردن سهمیه کند. همچنین جهت جلو گیری از ایجاد صف در نانوائی ها تصمیم گرفتیم نسبت به رعایت عدالت در سرانه مصرف و افزایش سهمیه در کارگروه مربوطه تجدید نظر کنیم.

در همین جا اعلام میدارم که با نانوایی ها متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد و در صورت کار ساز نبودن با نظر اتحادیه سهمیه آن کم و در نهایت قطع خواهد شد.

علی وفا خواه معاون سازمان صمت خراسان شمالی نیز در حاشیه بازدید از نانوایی های استان گفت: تعدادی از نانوایی ها با یک نیرو کمتر کار می کنند که با توجه به جمع شد نان، هیچ کسی نیست که مشتری ها راه بیاندازد و این موضوع باعث ایجاد صف می گردد.

وی اضافه نمود:دلیل دوم ایجاد صف، تعطیلی نانوایی ها در یک منطقه بیش از حد معمول است. به عنوان مثال٬ اگر در یک منطقه 4 نانوایی فعالیت می کنند٬ در برخی از روز ها 3 نانوایی با هم تعطیل هستند که این هم باعث فشار به یک نانوایی و تشکیل صف می گردد.

معاون نظارت سازمان صمت استان توضیح داد: در برخی موارد نیز تعطیلی خودسرانه نانوایی ها٬ خصوصا نانوایی های آزاد پز گزارش شده که برنامه اتحادیه را رعایت نمی کنند و باعث این اخلال شده است و در برخی موارد هم با توجه به تناسب جمعیت محل٬ کم بودن سهمیه آرد و به تبع آن کاهش ساعت پخت باعث ایجاد بی نظمی و تشکیل صفوف شده است.

وی در ادامه گفت: این مسائل را بلا فاصله با ریاست سازمان مطرح و با اتحادیه مربوطه جلسه ای برگزار و موارد را ابلاغ می کنیم تا بتوانیم صفوف نانوایی ها را جمع کنیم.

با آنچه دیدید و گفته شد٬ به نظر می رسد همه مسئولان و متولیان امر به موضوع صف های طولانی نان در خراسان شمالی واقف هستند، اما گویا تا به امروز اراده جدی برای حل این مشکل وجود نداشته و همین عامل٬ خط بطلانی بر امید مردم برای حل مشکل کشیده است. نانوایی ها هم چنان نان را به سوپر مارکت ها می فروشند و سهمیه آرد را نیز به صورت آزاد در اختیار خریداران قرار می دهند و صف های طولانی نان هم وجود دارد.

منبع:تسنیم

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1641

به "نان هم صفی شد!، مسئولان تدبیری در روزهای کرونایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان هم صفی شد!، مسئولان تدبیری در روزهای کرونایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید