ناقل عاقل یا قاتل نامرئی

به گزارش مجله اندیشه، این روزها گوشهایمان ناخواسته با واژه ای بسیار ناخوشایند همراه شده است. کرونا ویروس، همان مهمان ناخوانده و دست ساخته ای که یکی یا شاید هم جمعی از دانشمندان ناجوانمرد در گوشه ای از آزمایشگاهشان از گورستان ویروس های ماورایی متولد نموده اند.

ناقل عاقل یا قاتل نامرئی

گروه دانشگاه خبرنگاران، اسما شیخی؛ این روز ها گوشهایمان ناخواسته و احتمالا از سر اجبار با واژه ای بسیار ناخوشایند عجین شده است کرونا ویروس، همان مهمان ناخوانده و دست ساخته ای که یکی یا شاید هم جمعی از دانشمندان ناجوانمرد و نابخرد در گوشه ای از آزمایشگاهشان که نه در گوشه ای از قصاب خانه یا قصال خانه شان از گورستان ویروس های ماورایی متولد نموده اند و همان آدم های به اصطلاح تحصیل نموده و پیشران های عرصه علم و تکنولوژی، اما دقیق تر اگر بنگریم به قاتلانی بی رحم که پشیزی برای جان انسان ها فارغ از جنس، مذهب، نژاد و. قائل نیستند وگرنه علم خود خود را بازیچه دست سیاستمداران به ظاهر هوادار حقوق بشر نمی کردند و آن را به چند سکه نا قابل یا دلار های کاغذی نمی فروختند. اگر با کمی اغراق بخواهیم حکم را برایشان صادر کنیم این ها قاتل دنیا بشریت هستند و تمام؛ اما پفراینده اینجا بسته نمی گردد و دنیا هنوز درگیر سنگی است که این نادان ها به چاه انداخته اند و هنوز عاقلان عصر نوین نتوانسته اند واکسنی برای آن واژه دلهره آور منحوس پیدا نمایند و ماه هاست که در جبهه مقابل پدید آورندگان آن با مرگ دست و پنجه نرم می نمایند و تلفات بسیاری هم داده اند.

سازمان دنیای بهداشت امروز مورخ 9 اکتبر 2020 آمار هایی نجومی را بیان کرد که متأسفانه با سیر صعودی در حال افزایش است. اخبارحاکی از ابتلا بیش از 36792 نفر در دنیا است و نتیجه آن فریاد قبرستان ها و بیمارستان ها است که با صدای بلند نجوا می نمایند جا نداریم، پر شده ایم از اجساد نیمه جان و بی جان که تعدادشان به 167469 تن رسیده است.

حال اگر مقیاس دنیای را کوچک کنیم اول نگران خانه و خانواده های خودمان هستیم، کشورمان دارد کنار هزار جنگ روزمره و نابرابر و انواع تحریم های گوناگون با چیزی می جنگد که قابل دیدن نیست. ناغافل شبیه شبیخونی مخوف گریبانت را می گیرد و باید خیلی خوش شانس باشی که راهی قبرستان نشوی و خانواده ات عزادار نگردند.

پنجشنبه 18 مهر ماه در ایران شمار جان باختگان این بیماری به مرز 28 هزار نفر نزدیک شد و تست کرونا 4392 نفر دیگر هم مثبت اعلام گشت و حالا بیش از 448 هزار نفر مبتلا داریم که 4335 نفر از آنان با حالی وخیم روی تخت های بیمارستان هایی که دیگر جایی برای سوزن انداختن ندارند بستری شده اند و برای بازیابی سلامتی با بیماری می جنگند.

تنها طی دو روز گذشته 230 خانوده ایرانی سوگوار شده اند. این فرایند صعودی ابتلا به کرونا ویروس و رسیدن به موج سوم را مدیون آن دسته از کسانی هستیم که جان شیرین آدمی و نعمت عظیم سلامتی را نادیده گرفته و خدمات مخلصانه تمام خدمتگزاران و مبارزین جبهه سلامت را به سخره می گیرند.

برگزاری مهمانی های فامیلی و دور همی های پی در پی به بهانه کثرت بی حوصلگی و دلتنگی با فرض رعایت فاصله گذاری اجتماعی که سوری است و تا گرم صحبت می شوند یادشان می رود، برگزاری مراسمات تولد وغیره بخصوص مراسم های عزاداری به صورت حضوری صرفا جهت حفظ آبرو جلوی فامیل و دوستان و ترس از حرف مردم، اما به قیمت گزاف انتقال ویروس در سطحی گسترده تر از قبل و تبع آن شاهد از دست دادن عزیزان بیشتر و برگزاری مراسمات بیشتر و این چرخه ناگوار ادامه پیدا می نماید.

باور کنید هیچکس جز خودمان نمی تواند این زنجیر قطور را قطع کند و سر دسته این جنایت دنیای را که نانومتری بیش نیست و ما با بی توجهی به دستورات پیشگیرانه اورا بر سِمت قدرت نشانده ایم به زانو دربیاورد و این چنین است که، چون همه ناقل هستیم پس هرکس به شیوع بیشتر این بیماری یاری کند ناخواسته قاتل می گردد؛ قاتلی نامرئی و بدون علامت از نوع زنجیری که خدا می داند جان چند نفر را به خطر خواهد انداخت و خود نیز ممکن است سرباری بر دوش پزشکان گردد.

غافل از اینکه پرستاران و پزشکان یک کشور سرمایه هایی هستند بی بدیل، آن ها دانش آموختگانی هستند که طی سالیان عمرشان را صرف تجربه و یادگیری برای نجات جان انسان ها نموده اند، اما تعداد، توان و ظرفیت خدمت رسانی آنان محدود است و هرچه بر آمار بیماران افزوده گردد تعداد آن ها کمتر و توانشان ناچیز تر میگردد. واگر این بیماری همچنان سیر صعودی داشته باشد با کمبود کادر درمان روبرو می شویم که البته الان هم روی مرز آن قدم میزنیم و بسیاری از آنان به مقام رفیع شهادت رسیده اند.

آیا فکر نموده اید چه کسی قادر است جای خالی آن ها با کوله باری از دانش و تجربه را پر کند؟ آیا فکر میکنید نیروی جایگزین داریم؟

شاید به خیال خام خودتان با کمتر شدن کادر درمان جا برای کنکوری های رشته های مرتبط باز و جاده برایشان هموارتر گردد، اما باید به عرضتان برسانیم زهی خیال باطل. زیرا اگر چه ممکن است تعداد دانشجو های ما بسیار باشند، اما قطعا تجربه و کارایی پزشکان حرفه ای را ندارند؛ و نباید فراموش کرد که این عظیمواران همان اساتیدی هستند که فردا قرار است به فرزندانمان بیاموزند. اگر نباشند چه کسی از عهده این مسئولیت خطیر بر خواهد آمد؟

این بیماری می تواند با علائم مختلفی که هر روز هم دارد متنوع تر می گردد اعلام حضور کند و حتی می تواند بی علامت باشد به همین دلیل همه می توانند ناقل باشند و جان اطرافیان را به خطر بیندازند حتی خود من یا شما و ممکن است بدون هیچ علائمی مبتلا و سپس بهبودی یابیم، اما در این میان با عبور از کنار سایرین که چه بسا از عزیزانمان باشند باعث انتقال بیماری به آن ها شویم و اگر نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت نکنیم ما نیز به جمع قاتلانی که با بی توجهی و سهل انگاری افراد جامعه را یکی پس از دیگری مبتلا و شاید به کام مرگ می کشانند اضافه می شویم و اینطوری زنجیره ای از قاتلان زنجیره ای نامرئی در جامعه شکل می گیرد که متاسفانه قابل دستگیری ومحاکمه نیستند و از دولت در این زمینه کاری ساخته نیست؛ اگر چه جدیدا برای افرادی که نکات بهداشتی شامل استفاده از ماسک که تاثیر بسزایی در جلوگیری از انتقال کرونا ویروس دارد و اولین سپر دفاعی بوده و به عنوان یکی از راه های پیشگیری میباشد مجازات هایی نیز در نظر گرفته اند، اما بدیهیست در مقابله با اتهام قتل خاموش چیزی نیست.

حالا انتخاب با شماست دوست عزیز میتوانی ناقلی عاقل باشی و با رعایت نکات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، شیلد یا عینک محافظ، مواد ضد عفونی نماینده الکلی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی حدودا 2 متری و شستن مدادم دست ها از خودت، عزیزانت و سایر افراد جامعه محافظت کنی یا ناقل باشی که به جمع قاتلان زنجیره ای نامرئی می پیوندد که خدا می داند حکمش چیست و چگونه باید تسویه حساب کند با بندگان سهل انگارش که جرمشان به دوش کشیدن بار حق الناسی است به نام سلب سلامتی از جامعه. پس همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد. بیایید لطفا ناقل عاقل باشیم نه قاتل نامرئی چراکه پیشگیری بهتر از پشیمانی است.

اسما شیخی- فعال دانشجویی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1300

به "ناقل عاقل یا قاتل نامرئی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناقل عاقل یا قاتل نامرئی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید