مشاجره لفظی شدید بین آلمان، روسیه و چین در جلسه شورای امنیت

به گزارش مجله اندیشه، خبرنگاران : جلسه روز چهارشنبه شورای امنیت درباره سوریه شاهد درگیری لفظی شدیدی میان آلمان از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر بود تا جایی که مسکو و پکن درباره حق برلین برای درخواست کرسی دائمی در این نهاد بین المللی ابراز تردید کردند.

مشاجره لفظی شدید بین آلمان، روسیه و چین در جلسه شورای امنیت

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، در جلسه ای که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید، کریستوف هوسگن، نماینده آلمان گفت: بسیار مسخره است که بابت نرسیدن یاری های بشردوستانه به سوریه متاسف باشیم در حالی که ژوئیه در همین منطقه شاهد بودیم که چگونه روسیه و چین مانع از رسیدن یاری های بشردوستانه به این کشور شدند.

مسکو و پکن اوایل ژوئیه از حق وتوی خود برای جلوگیری از انتشار پیش نویسی آلمانی-بلژیکی درباره تمدید یک ساله ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه به وسیله دو گذرگاه مرزی با ترکیه که دولت بشار اسد کنترل آنها را ندارد، استفاده نموده بودند.

نماینده آلمان در شورای امنیت اضافه کرد: روسیه و چین به جای اینکه هر بار از موانع شکایت نمایند، باید از طرح خود عقب نشینی نموده و اجازه دهند نقاط عبور بیشتر باز شوند تا مردم بتوانند غذا و داروی مورد نیازشان را به دست آورند.

او در ادامه گفت: در خاتمه دو سالی که در شورای امنیت بودیم، باید راستگو باشیم: این شورا مردم سوریه را رها کرد، روسیه نه فقط از اسد حمایت نکرد بلکه در رنج و مرگ مردم سوریه نقش داشت.

عضویت غیر دائم آلمان در شورای امنیت پس از دو سال در تاریخ 31 دسامبر خاتمه می یابد و این آخرین نشست شورای امنیت درباره سوریه در امسال میلادی و نیز آخرین نشستی بود که آلمان می توانست درباره پرونده سوریه تغییری ایجاد کند.

بیشتر نشست های دو سال اخیر شورای امنیت درباره پرونده سوریه شاهد درگیری هایی میان برلین و مسکو بوده اند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در شورای امنیت در پاسخ به اظهارات نماینده آلمان گفت: اگر شورای امنیت واقعا سوریه را رها نموده دلیل آن رفتار ریاکارانه آلمان و سایر غربی ها است.

پولیانسکی خطاب به نماینده آلمان گفت: شما این ملاقات را به یک خداحافظی فوق العاده تبدیل کردید اما آشکارا بگویم ما هرگز دلتنگ شما نخواهیم شد. به لطف شما تعدادی از اعضای سازمان ملل که در گذشته بحث می کردند که آلمان باید عضو دائم شورای امنیت باشد، اکنون از خود سوال می نمایند آیا شایسته است این حجم از استهزاء و تمسخر در این سالن وجود داشته باشد؟

یاو شاوجون، نماینده چین در شورای امنیت نیز سخنرانی نماینده آلمان را به سخره گرفته و تاکید نمود: تحریم هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا بر دولت سوریه اعمال کردند، مانع از اجرای پروژه ها و طرح های انسانی در سوریه شدند زیرا آنها اجازه انتقال بودجه لازم برای اجرای این طرح ها را نمی دادند.

این دیپلمات چینی اضافه کرد: اگر آلمان می خواهد به شورای امنیت ملحق گردد، راستا پیش رویش سخت خواهد بود، عملکرد آلمان در شورای امنیت نه در سطح انتظارات جامعه جهانی و نه در سطح انتظار شورا بوده است.

شورای امنیت پنج عضو دائم دارد که از حق وتو برخوردار هستند این کشورها شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند، همچنین این شورا 10 عضو غیر دائم دارد که برای عضویت به مدت دو سال انتخاب می شوند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1414

به "مشاجره لفظی شدید بین آلمان، روسیه و چین در جلسه شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاجره لفظی شدید بین آلمان، روسیه و چین در جلسه شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید