مسکو: برای حذف احتمالی از سیستم سوئیفت تدابیری اندیشیده ایم

به گزارش مجله اندیشه، یک مقام وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تهدید آمریکا درباره حذف روسیه از سیستم بین بانکی سوئیفت، چنین اقدامی را کار آسانی ندانسته و یادآور شد که مسکو از هم اکنون تدابیری در این زمینه اندیشیده است.

مسکو: برای حذف احتمالی از سیستم سوئیفت تدابیری اندیشیده ایم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، دیمیتری بریچوفسکی مدیر اداره همکاری های مالی وزارت امور خارجه روسیه در گفت وگو با این خبرگزاری این مسئله را بعید ندانست که سیستم بین بانکی سوئیفت ( SWIFT ) هم می تواند در مارپیچ تحریم ها نقش داشته باشد، و برای کسی پنهان نیست که تهدیداتی، به خصوص از جانب ایالات متحده، مربوط به حذف روسیه از این سیستم شنیده می شود.

این دیپلمات روس تأکید کرد که بر اساس حقوق بین المللی تحریم ها علیه یک کشور، تنها می توانند از سوی تنها ارگان قانونی در این خصوص، یعنی شورای امنیت سازمان ملل اعمال شوند و اقدامات یکجانبه ای که برخی کشورها یا گروهی از کشورها اعمال می شود را نمی توان تحریم نامید.

وی ادامه داد: اقدامات محدودکننده یکجانبه ای که برخی شرکای غربی ما در نظر گرفته اند، در واقع بیشتر موانعی برای رقابت عادلانه هستند و با هدف دفاع از تولیدات داخلی یا محافظت از منافع خاص آنها در عرصه بین المللی در نظر گرفته می شوند. البته با توجه به تهدیدات طرف آمریکایی، این خطر وجود دارد که سیستم سوئیفت هم وارد این مارپیچ تحریم های کنونی علیه روسیه شود.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به اینکه حذف روسیه از این سیستم کار ساده ای نخواهد بود، یادآور شد: جوزف بورل مسئول اصلی سیاست خارجی و امنیتی اتجادیه اروپا هم به این واقعیت اذعان کرده که سوئیفت یک سازمان خصوصی بین المللی است و اتحادیه اروپا صلاحیت قانونی و امکان قطع ارتباط روسیه با این سیستم را ندارد. بدین ترتیب چنین خطری فعلاً برای بانک های روسیه دور از انتظار است.

بریچوفسکی همچنین تأکید کرد که البته دولت فدراسیون روسیه در پاسخ به تهدیدات مربوط به حذف بانک های روسی از سیستم سوئیفت، از هم اکنون خود سیستمی برای تبادل اطلاعات مالی ایجاد کرده که بر اساس آخرین اطلاعات وزارت خارجه، 23 بانک خارجی، از کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، آلمان و سوئیس در آن مشارکت دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1694

به "مسکو: برای حذف احتمالی از سیستم سوئیفت تدابیری اندیشیده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: برای حذف احتمالی از سیستم سوئیفت تدابیری اندیشیده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید