مدیرعامل شرکت راه آهن: تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند

به گزارش مجله اندیشه، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی شرح داد: در حال حاضر قطارها به سه دسته پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تقسیم بندی می شود که تنها پنج درصد قطارها پنج ستاره بوده و مابقی سه ستاره و چهار ستاره هستند.

مدیرعامل شرکت راه آهن: تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند

ایسنا: سعید رسولی پس از بازدید از جهت راه آهن ملایر-کرمانشاه در نشست با استاندار و جمعی از مدیران استان با بیان اینکه همواره اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار داشته، گفت: خوشبختانه در این دولت چهار مرکز استان از جمله کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شدند.

رسولی، اقتصادی شدن جهت ریلی را منوط به جابجایی بار دانست و افزود: به همین دلیل تیم بهره برداری به استان کرمانشاه اعزام شدند وچشمه های بار شناسایی شده و تلاش بر این است بتوانیم چشمه های بار استان را به جهت ریلی متصل کنیم تا استفاده از این جهت صرفه اقتصادی لازم را پیدا کند.

وی به جابجایی ریلی بار در بسیاری بنادر و دهکده های خشک دنیا اشاره کرد وافزود: ما به هیچ عنوان رقیب جاده نستیم اما قاعدتا جابجایی بارهای حجیم آن هم در مسافت های طولانی تنها بوسیله قطار توجیه پذیر خواهد بود.

وی به تلاش های شرکت راه آهن برای افزایش جابجایی ریلی بار اشاره کرد وافزود: در گذشته صاحبان بارهای عمده جهت استفاده از جهت ریلی باید سرمایه گذاری در ساخت این جهت می داشتند، اما امروزه با توجه به بحث نیاز اقتصادی که به جابجایی ریلی بار داریم، از دولت و مجلس خواسته ایم که اجازه دهند این سرمایه گذاری توسط خود دولت صورت گیرد تا مشوقی برای استفاده صاحبان بار از جهت ریلی شود.

سرعت حرکت قطارهای کرمانشاه 2 برابر می شود

وی در ادامه در خصوص سرعت پایین حرکت قطارها در جهت کرمانشاه-ملایر، گفت: برخی مسائل فنی این جهت باقی مانده که با توجه به بحث نزدیکی ایام اربعین ظرف یک ماه آینده عملیات جهادی در این جهت خواهیم داشت.

رسولی شرح داد: به نظر می رسد با این اقدامات ظرف مدت کوتاهی سرعت حرکت قطارها در بخش هایی از این جهت افزایش می یابد و با ادامه کارهای باقی مانده، ظرف مدت کوتاهی زمان حرکت قطارها در این جهت به بیش از نصف کاهش می یابد.

وی افزود: از هم اکنون این آمادگی را داریم که سرعت قطارها را افزایش دهیم، اما با توجه به اینکه بخشی از عملیات عمرانی در این جهت باقی مانده، ترجیح می دهیم کارهای خط تمام شود و بعد سرعت قطارها را افزایش دهیم.

قطار کرمانشاه 4 ستاره است

رسولی در خصوص فرسوده بودن واگن های قطارها در جهت کرمانشاه-ملایر هم گفت: تمام تلاشمان این است که قطارهای با کیفیت در این جهت تردد کنند.

وی با اشاره به واگذاری ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به بخش خصوصی، گفت: ما تنها ناظر بر وضعیت فعالیت آنها هستیم و امسال بسیاری واگن ها به دلیل فرسودگی و عدم توانایی شرکت های مسافربری در تعمیر آنها از گردونه استفاده خارج شدند.

وی افزود: از ابتدای امسال هم طرح رتبه بندی قطارهای مسافری به اجرا درآمده تا مسافرین متوجه کیفیت قطارها و امکانات آنها شوند.

رسولی شرح داد: در حال حاضر قطارها به سه دسته پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تقسیم بندی میشود که تنها پنج درصد قطارها پنج ستاره بوده و مابقی سه ستاره و چهار ستاره هستند.

وی افزود: قطاری که در جهت کرمانشاه تردد می کند از نوع چهارستاره است و تلاش ما این است که بتوانیم در تمام جهتهای کشور سبدی از قطارهای سه تا پنج ستاره را داشته باشیم تا مسافران امکان انتخاب داشته باشند.

معاون وزیر راه در خصوص راه اندازی اداره کل راه آهن در استان کرمانشاه هم گفت: شاخص هایی برای راه اندازی اداره کل راه آهن مشخص کرده ایم، از جمله بحث میزان بار و مسافر و طول خط و … و کرمانشاه باید تلاش کند ویژگی های تردد در جهت ریلی خود را به این شاخص ها نزدیک کند.

وی ادامه داد: با توجه به قطبیت استان در غرب کشور و ادامه جهت تا مرز خسروی و پتانسیل بالایی که از هم اکنون این جهت در جذب بار دارد، در حد اختیارات خود به زودی مدیری برای راه آهن کرمانشاه در استان منصوب می کنیم. این مدیر در استان اختیار تام داشته و میتواند تمام مسائل در حوزه راه آهن را برطرف کند.

رسولی یادآور شد: در خصوص راه اندازی اداره کل راه آهن اختیاری نداریم و مربوط به سازمان امور استخدامی است که باید مصوب کنند، اما مشخص مدیر از سوی شرکت راه آهن می تواند کارهای استان در حوزه راه آهن را تسریع کرده و مسائل را برطرف کند.

معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به تردد قطار گردشگری دربسیاری جهتهای ریلی کشور و استقبال از آن، گفت: این آمادگی را داریم که در استان کرمانشاه نیز این قطار به حرکت در بیاید و فعال شود و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه در استان پای کار بیاید.

رسولی شرح داد: همچنین آمادگی داریم بخش خصوصی در زمینه راه اندازی مراکز خرید و فرهنگی و … در محدوده ایستگاه راه آهن کرمانشاه ورود کند.

14 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم

مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه با بیان اینکه توسعه راه آهن همواره به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور ها مطرح است، گفت: توسعه راه آهن به دلیل برخی ویژگی های ذاتی و منحصر به فرد از جمله صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تلفات جاده ای و نیز کاهش آلاینده های زیست محیطی همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته است.

وی افزود: کلنگ راه آهن سراسری در ایران نیز در سال 1306 زده شده و اولین جهت راه آهن سراسری در سال 1317 به بهره برداری رسید، هرچند پیش از آن در برخی مناطق از جمله جلفا راه آهن منطقه ای فعالیت می کرد.

رسولی گفت: تا پیش از انقلاب حدود 4000 کیلومتر جهت راه آهن در کشور به بهره برداری رسیده و امروزه شاهد بهره بردازی از حدود 14 هزار کیلومتر جهت ریلی در کشور هستیم.

معاون وزیر راه در ادامه از ساخت واگن و لوکومتیو در کشور خبر داد و افزود: یک تفاهم نامه 2000 میلیارد تومانی در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه داریم و بر اساس آن امسال 974 دستگاه واگن و لوکومتیو در کشور در حال ساخت است.

وی افزود: آمادگی کامل را برای ورود بخش خصوصی به این حوزه داریم و از تمام فعالان بخش خصوصی استان کرمانشاه نیز در خصوص ساخت ناوگان ریلی دعوت به همکاری می کنیم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 355

به "مدیرعامل شرکت راه آهن: تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل شرکت راه آهن: تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید