فواید مصرف آب گرم و لیموترش در ساعات اول صبح

به گزارش مجله اندیشه، مجله دیجی کالا/ لیموترش مزایای بسیاری بر سلامت بدن دارد و این فواید بر انسان پوشیده نیست. دو مزیت مهم این میوه به عنوان خاصیت قوی ضد باکتری و ضد ویروسی و همچنین توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته می گردد. علاوه بر آن آب لیموترش هم کاهش وزن و لاغری یاری می نماید و موجب تصفیه کبد می گردد. نوشیدن آب گرم و لیمو در ساعات صبح روش مناسبی است که می توانید این ماده غذایی را به رژیم غذایی شما وارد کند و سلامتی تان را بهبود ببخشد.

فواید مصرف آب گرم و لیموترش در ساعات اول صبح

لیموترش حاوی مواد زیادی از جمله اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین ث، بیوفلاونوئید، پکتین و لیمونن است. این مواد ایمنی بدن را تقویت و در مقابل عفونت مبارزه می نمایند. در ادامه با 10 مزیت نوشیدن آب گرم و لیموترش به صورت ناشتا آشنا می شوید.

چگونه آب گرم و لیمو را آماده کنید؟

برای این منظور بهتر است از آب تصفیه شده ای بهره ببرید که گرم باشد، احتیاجی نیست آب را به دمای جوش برسانید. در این مورد هم نباید از آب سرد استفاده کرد چرا که بدن برای متابولیسم آن به زمان بیشتری احتیاج دارد و برای تبدیل آب سرد به آب گرم انرژی بیشتری مصرف می نماید. همواره از لیموی تازه و در صورت ممکن از نوع ارگانیک آن بهره ببرید و هرگز به سراغ آب لیموی آماده نروید. نصف یک لیموترش را درون یک لیوان آب گرم بچکانید و آن را به صورت ناشتا در ساعات صبح بنوشید.

1- به گوارش و هضم یاری می نماید

آب لیمو به دفع مواد و سموم نامطلوب از بدن یاری می نماید. به دلیل آنکه لیمو حاوی ترکیبات اتمی شبیه به سالیوا و اسید کرونیک به کار برده شده در شربت های گوارشی است، موجب ترشح صفرا در کبد می گردد، در واقع بدن برای گوارش به این اسید احتیاج دارد. لیموترش غنی از مواد معدنی و انواع ویتامین است و به کاهش مواد سمی موجود در سیستم گوارشی یاری می نماید.

خواص مفید گوارشی آب لیموترش موجب از بین رفتن علائم سو هاضمه مانند ریفلاکس، باد گلو و نفخ شکمی می گردد. جامعه سرطان آمریکا مصرف آب گرم و لیمو را به بیماران سرطانی توصیه می نماید تا موجب تحریک حرکت روده گردد.

2- به عنوان ماده ادرارآور، سیستم دفع را تصفیه می نماید

آب لیمو به این دلیل به حذف مواد نامطلوب بدن یاری می نماید که میزان ادرار را در بدن افزایش می دهد. به همین دلیل زمانی که صبح ناشتا آب گرم و لیمو بنوشید، مواد سمی با سرعت بیشتری از بدن دفع می شوند و به همین دلیل دستگاه دفع ادرار سلامت می ماند. علاوه بر آن اسید سیتریک موجود در لیموترش عملکرد آنزیم ها را نیز افزایش می دهد، در نتیجه کبد تحریک می گردد و سم زدایی افزایش می یابد.

3- سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

لیموترش سرشار از ویتامین ث است و به جنگ با سرماخوردگی می رود. همچنین پتاسیم فراوان موجود در آن مغز و سیستم عصبی را تحریک می نماید. پتاسیم برای کنترل فشار خون نیز مفید است. اسید آسکوربیک (ویتامین ث) موجود در لیموترش تاثیرات ضد التهابی دارد و برای آسم و دیگر علائم تنفسی نیز مفید است.

لیموترش جذب آهن را نیز در بدن افزایش می دهد، این ماده نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. از طرفی دیگر لیمو حاوی ساپونین است که خواص ضد میکروبی از خود نشان می دهد و می تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را از بدن دور کند. همچنین این میوه به کاهش میزان خلط فراوری شده در بدن نیز یاری می نماید.

4- آب گرم و لیموترش سطح اسیدیته بدن را متعادل می نماید

لیمو یکی از مواد غذایی قلیایی برای بدن به شمار می رود. واضح است که این میوه به خودی خود حالت اسیدی دارد ولی درون بدن، قلیایی می گردد چرا که اسید سیتریک در زمان سوخت و ساز درون بدن حالت اسیدی به وجود نمی آورد. مقدار اسید سیتریک موجود در لیموترش به اندازه اسید آسکوربیک است. اسید آسکوربیک اسید ضعیفی است که به راحتی در بدن متابولیسم می گردد و اجازه می دهد مواد معدنی موجود در لیموترش، خون را به حالت قلیایی درآورند. نوشیدن آب گرم و لیمو در ساعات صبح به از بین بردن اسیدهای بدن از جمله اسید اوریک مفاصل یاری می نماید. این اسید یکی از دلایل اصلی درد و ورم محسوب می گردد.

5- موجب پاک سازی پوست می گردد

ترکیب ویتامین ث مانند باقی آنتی اکسیدان ها به کاهش چین و چروک و لکه های تیره پوست یاری می نماید و با رادیکال های آزاد می جنگد. ویتامین ث برای داشتن پوست سالم و درخشان لازم است چرا که طبیعت قلیایی آن انواع خاصی از باکتری هایی که موجب به وجود آمدن جوش و آکنه می شوند را از بین می برد.

لیموترش را می توانید به طور مستقیم هم روی لکه های حاصل از افزایش سن به پوست بمالید تا مقدار آنها کاهش پیدا نمایند. از آنجایی که آب گرم و لیمو مواد سمی بدن را از درون خون تصفیه می نماید، می توانید با مصرف آن علاوه بر تمیزی و کاهش لکه های ظاهری و خارجی، پوست را از منشا و از لایه های درونی نیز تمیز و سالم نگه دارید. ویتامین ث موجود در لیمو موجب جوان سازی پوست از درون بدن نیز می گردد.

6- آب گرم و لیموترش به شما انرژی می دهد و حس و حالتان را بهبود می بخشد

نوعی از انرژی که انسان از مواد غذایی دریافت می نماید، از اتم و مولکول های آن ماده غذایی حاصل می گردد. یون های مثبت مواد غذایی وارد دستگاه گوارش می شوند و با یون های منفی واکنش نشان می دهند. لیمو یکی از معدود مواد خوراکی به شمار می رود که یون های منفی بیشتری دارد، در نتیجه با ورود به دستگاه گوارش انرژی بیشتری برای بدن تامین می نماید.

عطر لیموترش نیز خواص انرژی زایی دارد و حال و هوای فرد را بهتر می نماید. رایحه آب لیمو حال خوبی به شما می دهد و ذهن را پاکیزه می نماید. در نتیجه می تواند نگرانی و افسردگی را نیز در فرد کاهش دهد.

7- درمان آسیب های بدن را افزایش می دهد

اسید آسکوربیک (ویتامین ث) موجود در لیموترش فرآیند درمان را افزایش می دهد. به همین دلیل یک ماده غذایی ضروری برای سلامت استخوان ها، بافت های پیوندی یا همبند و غضروف ها محسوب می گردد. همان طور که پیش تر گفته شد، ویتامین ث خواص ضد التهابی دارد. به طور کلی ویتامین ث یک ماده ضروری در حفظ سلامت بدن و درمان آسیب ها و فشارهاست.

8- آب گرم و لیموترش تنفس را تازه می نماید

لیموترش علاوه بر تازه کردن تنفس، به کاهش دندان درد و ورم لثه نیز یاری می نماید. به یاد داشته باشید که اسید سیتریک ممکن است باعث ساییدگی مینای دندان گردد، به همین دلیل بهتر است قبل از نوشیدن آب گرم و لیمو، دندان های خود را مسواک بزنید یا اگر می خواهید بعد از مصرف مسواک بزنید، کمی منتظر بمانید و سپس اقدام کنید. البته می توانید آب تصفیه شده را نیز بعد از نوشیدن آب لیمو درون دهان غرغره کنید.

9- موجب آب رسانی سیستم لنفاوی می گردد

نوشیدن ناشتای آب گرم و لیموترش موجب آب رسانی سیستم ایمنی و جایگزینی مایعات از دست رفته درون بدن می گردد. کم آبی بدن عواقب منفی بسیاری بر بدن می گذارد از جمله: احساس خستگی و کسالت، سیستم خود ایمنی ضعیف، یبوست، کمبود انرژی، فشار خون بالا/پایین، کم خوبی، کمبود وضوح ذهنی و غیره.

10- آب گرم و لیمو ترش به کاهش وزن یاری می نماید

لیموترش غنی از فیبر پکتین است و با هوس خوردن مواد غذایی مبارزه می نماید. مطالعات نشان می دهند افرادی که رژیم غذایی قلیایی را دنبال می نمایند، سریع تر لاغر می شوند.

با اطلاع از فواید آب لیمو در صبح، می توانید آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. البته برای نتیجه بهتر پیشنهاد می گردد با پزشک خود مشورت کنید تا مصرف منظم و روزانه آن برای سلامتی بدن و دستگاه گوارشتان مسئله ای به وجود نیاورد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 874

به "فواید مصرف آب گرم و لیموترش در ساعات اول صبح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید مصرف آب گرم و لیموترش در ساعات اول صبح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید