سلاجقه: سد چمشیر هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد

به گزارش مجله اندیشه، رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه عمق سد چمشیر تا به امروز به 90 متر رسیده است، گفت: مسئله ای در زمینه کیفیت آب پیش نیامده است.

سلاجقه: سد چمشیر هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد

به گزارش تسنیم، علی سلاجقه در حاشیه افتتاح سد چمشیر در جمع خبرنگاران گفت: سد چمشیر 26 اردیبشهت سال 86 یا 88 مجوز زیست محیطی اخذ کرد و جزو ابر طرح های کشور بوده که سازه احداثی آن 2.3 دهم میلیارد متر مکعب آب را انبار می نماید.

وی طول دریاچه سد چمشیر را 24 کیلومتر عنوان نمود و اضافه نمود: بعد از تشکیل دولت سیزدهم مسائل مختلفی به وسیله سمن ها، مراکز دانشگاهی و پژوهشی و افراد مختلف در زمینه مسائل احتمالی کیفیت آب پشت سازه این سد مطرح شد.

سلاجقه اظهار داشت: سازنده های زمین شناسی مثل میشان، گچساران و آقاجاری از جمله سازنده هایی هستند که بیشتر منابع هیدروکربنی از لحاظ چینه بندی و لایه بندی را باید مد نظر داشت و بیشتر منابع نفت و گاز در این منطقه ها مطرح می گردد.

وی بیان نمود: این دیدگاه مطرح بود که محل احداث سد چمشیر احتمال اینکه بخشی از سنگ های مختلف در دریاچه قرار بگیرند و سبب کاهش کیفیت آب شوند، وجود دارد و از طرفی بحث رانش های احتمالی و یا بحث منابع هیدروکربنی و چاه های نفتی منطقه مطرح بود و روی تک تک این مسائل دستگاه های مختلف کار کارشناسی انجام دادند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش های ارزیابی زیست محیطی منطقه محل احداث سد چمشیر را آنالیز کردیم و با دانشگاه های مختلف نیز نشست های مختلفی در این زمینه داشتیم و بحث کردیم، ادامه داد: وزارت نیرو بعد از آبگیری سد در بهمن 1401 در قالب یک کار آزمایشی دریچه تحتانی را بست و بنده نیز از منطقه بازدید سرزده داشتم و پیمایشی روی دریاچه سد انجام دادیم و اداره کل محیط زیست استان را ملزم کردیم داده برداری انجام دهد و نمونه های از آب پشت سد به صورت طولی و عرضی بگیرد و در 8 نقطه انجام شد، که در نهایت نتیجه گیری این بود که سد مسئله ای ندارد.

سلاجقه گفت: 90 متر عمق دریاچه تا به امروز شکل گرفته و مسئله ای پیش نیامده است در حالی به علت گرمی هوا تبخیر بالاست و با همین شرایط روند تغییرات بسیار ناچیز است

وی در پاسخ به این سئوال که برای حفاظت از منطقه ها حفاظت شده در هنگام مقابله با آتش سوزی چه کاری انجام داده اید؟، اذعان کرد: در دو سال اخیر از لحاظ تجهیزات انفرادی شرایط مناسب بوده و سال جاری اعتبارات در این بخش دوبرابر شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور کهگیلویه و بویراحمد را از لحاظ تنوع زیستی، پوشش گیاهی، جانوری و حیات وحش نگین ایران دانست و تاکید نمود: باید پاسگاه های متعدد در منطقه ها حفات شده داشته باشیم.

سلاجقه در زمینه رعایت مسائل زیست محیطی به وسیله شهرداری ها هنگام جانمایی محل دفن پسماندها بیان نمود: آخرین هشدار را به شهرداری ها می دهیم که اگر اصلاح نکنند از ظرفیت های قانونی استفاده خواهیم کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1402 بروزرسانی: 26 تیر 1402 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2300

به "سلاجقه: سد چمشیر هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سلاجقه: سد چمشیر هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلاجقه: سد چمشیر هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید