شهر زیبای پراگ- جمهوری چک Prague

به گزارش مجله اندیشه، پراگ پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری چک میباشد ،میتوان گفت تمام جاذبه های تاریخی و گردشگری چک در پراگ خلاصه میشود.

شهر زیبای پراگ- جمهوری چک Prague

جمهوری چک یکی از کشور های اروپای مرکزی است که در سال 1993 پس از تقسیم از کشور چکسلواکی پدید آمد.چک کشوری قاره ای در نیم کره شاقتصادی و منطقه ای معتدل میباشد.آب و هوای آن در طول سال بسیار متغیر است، این متغیر بودن دستخوش زاویه تابش خورشید در طول سال است. سال با زمستانی سرد آغاز و به دنبال آن بهاری دلچسب ، تابستانی گرم و پاییز خنک را به همراه دارد. زبان رسمی این کشور چکی است و اکثر مردم شهر درک کم و گاهی بیشتری از زبان انگلیسی و آلمانی دارند.

پراگ پایتخت و بزرگترین شهر چک میباشد ، میتوان گفت تمامی جاذبه های تاریخی و گردشگری چک در پراگ خلاصه می شود. پراگ با وجود نقش گنبد های طلایی کلیساها بر روی رودخانه ولتاوا یکی از زیباترین پایتخت های دنیاست.پراگ دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی است.روند پیشرفت پراگ اخیرا استوارتر و محکم تر شده ، رشد صنعت توریسم در کنار اقتصاد پویا سبب شده ساکنین آن نسبت به شهرهای دیگر چک وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشند.

دیدنی ترین قسمت پراگ قدیمی ترین بخش آن ، شهر قدیم نام دارد که بقایای بناهاو آثار تاریخی آن از قرون وسطی به جا مانده است. در سال 1992 مرکز تاریخی این شهر به مساحت 866 هکتار در لیست میراث فرهنگی و طبیعی یونسکو ثبت شد.

پراگ کلکسیون منحصر به فردی از مقبره های تاریخی دارد که به همراه مابقی شهر زیر سلطه شکوه و عظمت قلعه پراگ قرار گرفته اند . این قلعه نمایشگر تمام سبک ها و نهضت های هنری زمان خود میباشد. بی شک اولین مقصد هر گردشگری قلعه پراگ میباشد. قلعه پراگ در قرن نهم میلادی ساخته شد ، و همیشه محل اقامت شاهان و امپراطوران این مرز و بوم بوده است. در قرن های 12 تا 18 میلادی 4 بار مورد بازسازی قرار گرفته است. آخرین آسیب های وارد شده به آن طی جنگ های 30 ساله بود که در قرن 18 میلادی به دستور رییس جمهور چکسلواکی بازسازی شد.این قلعه که در حال حاضر کاخ ریاست جمهوری چک میباشد بزرگترین قلعه دنیا است. علاوه برکلیسای جامع سنت ویتوس سه کلیسای دیگر نیز در آن قرار گرفته است. چیزی که در بازدید از قلعه قابل توجه است دیدن انواع مختلف سبک های معماری در هزار سالی است که قلعه در طول آن ساخته شده است. یکی دیگر از محل های دیدنی قلعه خیابان طلایی است که در زمان رودولف دوم محله طلاساز ها بوده است.

کلیسای Vitus Cathedral با نامهای دیگر نیسیلاس مقدس و ادالبیرت مقدس با3 صحن و سبک گوتیکی در قلعه پراگ قرار گرفته است که مقر اسقف چک میباشد و دارای 21 نمازخانه و 3 برج است. ارتفاع دو برج جلو 82 متر و برج جنوبی به 96.5 متر میرسد. برای رسیدن به بالای این برج ها باید 254 پله را طی کرد. برج جنوبی 7 ناقوس دارد که بزرگترین آنها زیکموند در سال 1549 میلادی ساخته شده و 13.5 تن وزن دارد و بزرگترین ناقوس چک به حساب میاید.

پل چارلز معروفترین پل شهر پراگ میباشد و ساخت آن در سال 1357میلادی به دستور امپراطور چارلز چهارم آغاز شد و ساخت آن تا اوایل قرن 15 به طول انجامید.این پل در زمان ساخت پل سنگی یا پل پراگ نام گرفت اما در سال 1841 نامش به پل چارلز تغییر یافت.طول این پل بیش از 620 متر و عرض آن 10 متر میباشد بر کناره های پل 30 مجسمه سبک باروک قرار گرفته است. این پل طی 450 سال تنها راه ارتباطی دو ساحل رود ولتاوا بوده است.

کاخ شهرداری یکی از بهترین نمونه های هنر نوین در شهر پراگ است که در سال 1912ساخته شد. هدف از احداث این ساختمان مقابله با سبک مسلط معماری آلمانی در آن دوره و احیای ملی گرایی در معماری چک بوده است. قوس بالای این ساختمان به شکل تخم مرغ نمای مجللی با نقاشی دیواری بزرگ دارد.در طبقه بالای این عمارت سالن های مختلف تاتر و کنسرت وجود دارد که ازجمله مهمترین و بزرگترین آنها میتوان سالن کنسرت سامنتا را نام برد.جشن موسیقی بهار نیز در این ساختمان برگزار میشود.

شهر پراگ علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان دارای باریک ترین خیابان دنیا است که تنها پهنای آن نیم متر میباشد و افراد چاق نمیتوانند ازآن عبور کنند. این خیابان دارای پله های سنگی است .در گذشته از این خیابان ها در شهر تعداد زیادی وجود داشت ولی در حال حاضر تنها یک نمونه در منطقه مالااسترنا باقی مانده است.

کلمنتینوم یکی از بزگترین مجموعه ها و ساختمان کتابخانه ملی چک میباشد که نمونه ای زیبا از معماری سبک باروک است.نقاشی های سقف توسط جان هیبل اجرا شده است. این کتابخانه برای اولین بار در سال 1722 به عنوان بخشی از دانشگاه Jesuit افتتاح شد و بعد ها در سال 1782 به کتابخانه عمومی تبدیل شد . این مجموعه به عنوان زیباترین کتابخانه دنیا بیش از 6 میلیون کتاب در خود جای داده است.

خانه رقصان یا خانه مست و یا گینگر و فرد نام یک ساختمان معروف در شهر پراگ است که به پیشنهاد واکلاو هاول آخرین رئیس جمهور چکسلواکی و اولین رئیس جمهور چک توسط دو معمار به نام های فرانک گری (امریکایی) و ولادو میلونیک (کرواتی) به عنوان شگفتی معماری نوین ساخته شد. این خانه بر روی ویرانه های ساختمانی که در جریان بمب گذاری سال 1945 پراگ ویران شده بود احداث شده.

یکی از مهمترین میدان های شهر پراگ که تاریخ جالب و پر حادثه ای را با خود به همراه دارد میدان Wenceslus میباشد اکثر جنبش ها و اعتراضات در شهر پراگ از این میدان آغاز میشود.در واقع شکل آن به صورت میدان نیست بلکه دو خیابان پهن که در عرض خیابان های مشجر ،فرعی های ماشین رو را از هم جدا میکند.

یکی دیگر از جاذبه های شهر پراگ ساعت نجومی است که علاوه بر زمان اطلاعات نجومی مانند اندازه و موقعیت ماه ،موقعیت دایره البروج خورشید و... را نشان میدهد.این ساعت در بالای برج عمارت شهرداری در شهر قدیم نصب شده و از پرطرفدارترین جاذبه های شهر پراگ میباشد.ساعت مکانیکی و صفحه نجومی آن در سال 1410 نصب شده و تقریبا در سال 1490 صفحه سال نما به آن اضافه شده و بالای آن با مجسمه های سبک گوتیک مزیین شده است.این ساعت را از نظرقدمت سومین ساعت در دنیا و البته قدیمی ترین ساعتی است که هنوز کار میکند.در کنار ساعت 4 مجسمه که نماد چهار ویژگی ناپسند میباشند به ترتیب از چپ به راست ،غرور ، حسادت ،مرگ و خوشگذرانی قرار گرفته است. در پائین این چهار تندیس ،4 شمایل دیگر مربوط به یک تاریخ نگار ، فرشته ، ستاره شناس و فیلسوف قرار گرفته است.

باغ وحش پراگ در سال 1931 تاسیس شد و هدف از راه اندازی آن حفاظت از حیات وحش و مطالعه آن بود. این باغ وحش در منطقه Troja در شمال شهر پراگ قرار گرفته است و بیش از 4200 حیوان از 650 گونه جانوری در آن نگهداری میشود.

از دیگر جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر پراگ میتوان به موزه هنرهای تزئینی ، گالری شهر پراگ ، تپه و پارک پترین ، موزه کونیسم ، موزه ملی چک و پل های دیگر اشاره کرد.

منبع: سفرگو
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 273

به "شهر زیبای پراگ- جمهوری چک Prague" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیبای پراگ- جمهوری چک Prague"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید