روزنامه نگاری پس از کرونا

به گزارش مجله اندیشه، یافتن صنعت یا حرفه ای که به طریقی تحت تاثیر پیامدهای توسعه کووید 19 قرار نگرفته باشد، سخت است. عالمگیری کووید 19 بر روزنامه نگاری و شغل روزنامه نگارها هم اثرات منفی داشته است.

روزنامه نگاری پس از کرونا

بسیاری از روزنامه های محلی از آنجا که به تبلیغات کسب وکارها وابسته بودند، متضرر و حتی تعطیل شدند. نشریه ها بیشتر کار خود را روی اخبار مربوط به کووید 19 متمرکز کردند و خبرهای مربوط به این عالمگیری را پوشش دادند.

آنها مجبور شدند در کنار این پوشش خبری با شایعات و اطلاعات غلط درباره کووید 19 و سلامت عموم مردم هم مبارزه نمایند.

بعلاوه نشریات مختلف، مطالب و موضوعات سرگرم نماینده ای برای مردم تهیه کردند تا بتوانند از پیامدهای ناگوار ویروس کرونا برآیند و روحیه خود را نبازند. اما در این مدت این سوال مطرح بوده که آیا عالمگیری کووید 19 برای صنعت روزنامه نگاری کاملا مضر بوده یا فوایدی هم داشته است؟

بسیاری از مردم، هفته ها و حتی ماه ها پس از آغاز عالمگیری، برای شناخت ویروس کووید 19 سراغ نشریه های الکترونیکی، روزنامه های محلی و اخبار تلویزیونی رفتند. اما نشریه های محلی که بیشتر با تبلیغات کسب وکارها سرپا هستند، با خطر تعطیلی روبه رو شدند و جای آنها را وبسایت های اینترنتی و بعلاوه شبکه های اجتماعی پر کرد.

نشریه های محلی به علت محدودیت های ناشی از کرونا، به میزان کافی نتوانستند گزارش در زمینه های مختلف آماده نمایند و پایین آمدن سفارش تبلیغات از درآمدهای آنها بسیار کاست تا جایی که بعضی نشریات به ناچار تعطیل شدند.

با این حال وبسایت های فراوری محتوا و خبرگزاری های اینترنتی رونق گرفتند و افراد مختلف برای خواندن مطالبی درباره کووید 19 به آنها مراجعه کردند. می توان گفت تمام این رونق کاری ناشی از فناوری های مدرنی مانند هوش مصنوعی است که این روزها شاهد آن هستیم.

اکنون روزنامه نگاران و کسانی که در این حوزه مشغول کارند، بیش از هر زمانی مشتاق استفاده از هوش مصنوعی شده اند زیرا به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از این فناوری می توانند هنگام مقابله با هر چالشی مانند کووید 19 از عهده مسائل ناشی از آن برآیند و میدان را خالی نگذارند.

لزوم همکاری روزنامه نگاران با فناوران

عالمگیری کووید 19، ماجرایی در خصوص شرایط انسان، سلامتی، اقتصاد و عدالت اجتماعی است و البته دربرگیرنده اطلاعات و داده های وسیعی است.

در این میان هوش مصنوعی در جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات مربوط به کووید 19 بسیار موثر عمل نموده و در عین حال مخاطبان توانسته اند آسان تر به این اطلاعات دسترسی یابند.

بعلاوه هوش مصنوعی باعث شده روزنامه نگاران و اتاق های خبر راحت تر بتوانند تحقیقات شان را انجام داده و محتوای خبری خود را تهیه نمایند.

البته مسائلی هم در این زمینه وجود دارد. هوش مصنوعی معمولا پیچیده است و برای آموزش روش به کارگیری داده ها یا استفاده صحیح از الگوریتم ها به مهارت های تخصصی احتیاج دارد.

به همین علت بیشتر آژانس های خبری و روزنامه نگاران به همکاری با متخصصان فناوری و هوش مصنوعی متمایل شده اند و قصد دارند برای به کارگیری این فناوری ها در بهینه کردن سامانه های خبری خود به برترین شکل ممکن استفاده نمایند تا حتی در شرایط بحرانی مانند عالمگیری کووید 19 کارایی خود را از دست ندهند.

دنیای رسانه پس از کووید 19 مانند بقیه بخش های هر جامعه بیشتر به سمت ویژگی های داده محور و الگوریتم پیش می رود و روزنامه نگاران استفاده از این فناوری ها را ضروری می دانند. به همین علت مشتاق یادگیری بیشتر این فناوری ها هستند.

تغییر اکوسیستم اطلاعات

روزنامه نگاری در حال حاضر دستخوش تغییرات چشمگیر و چندوجهی شده است. در واقع از نظر فناوری و اخبار، سه تغییر عظیم در این اکوسیستم اتفاق افتاده است:

اول این که بیشتر رسانه ها بیش از 20 سال است که علاوه بر چاپ کاغذی، آنلاین هم هستند. تمام سازمان ها و موسسات خبری وبگاه دارند و مخاطبان خود را در اینترنت کنار خود حفظ نموده اند.

دوم این که شبکه ها و رسانه های اجتماعی به طور گسترده ای فعال شده و فراوری خبر و روزنامه نگاری و بعلاوه ارتباط با مخاطب را بسیار پیچیده نموده اند.

سوم این که جوامع اکنون وارد مرحله ای شده اند که در هر شهر و روستایی نوعی موسسه روزنامه نگاری و یک رسانه خبری وجود دارد. این مؤسسات بیش از هر زمان دیگر گسترده و پراکنده شده و در چگونه رساندن اطلاعات به مردم پیشرفت نموده اند و می توان گفت فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در قلب این پیشرفت جای دارد.

ضمناً خود روزنامه نگاری هم در جهت تغییرات ساختاری پیش می رود. بنابراین با وجود این تغییرات، روزنامه نگاران باید شناخت شان از قابلیت های فناوری را بهبود بخشیده و مهارت های بیشتری در این زمینه بیاموزند و با دانشگاه ها، شرکت های نوپا و مؤسسات فناوری در ارتباط باشند.

نابرابری در استفاده از هوش مصنوعی

یکی از مسائلی که در استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد، نابرابری در بهره گیری از آن است. بعضی شرکت های عظیم در این زمینه بسیار پیشرفته تر هستند و ظرفیت تحقیق و توسعه بیشتری دارند. اما حرفه روزنامه نگاری در مقایسه با سایر صنایع و بخش هایی که از هوش مصنوعی استفاده می نمایند، مانند داروسازی، خرده فروشی ها و بخش بهداشت و سلامت، سهم کمی از قابلیت های هوش مصنوعی دارد. رسانه های خبری برای جلب توجه متخصصان حوزه فناوری باید احتیاجهای خود به فناوری و ارزش و فرصت های خوبی را که روزنامه نگاری می تواند در اختیار آنها قرار دهد به خوبی شرح دهند. رسانه ها باید روی این موضوع کار نمایند که چگونه می توانند از فواید انواع سیستم های عامل و شبکه های اینترنتی بهره برده و کیفیت تحلیل داده ها و روزنامه نگاری را بالا ببرند.

نقش عامل انسانی در روزنامه نگاری

روزنامه نگاری به استعدادهای اصلی انسان، از جمله کنجکاوی، خلاقیت و تعهد احتیاج دارد. روزنامه نگار امروز نمی تواند صرفا بر کلیشه های موجود صنعت روزنامه نگاری تکیه کند بلکه باید بتواند در دنیای مدرن و با استفاده از فناوری های مدرن امروزی، روزنامه نگاری را به صندلی برتر برساند. در عین حال باید به ارزش های انسانی توجه داشته و سواد عاطفی خود را بهبود ببخشد.

عالمگیری کووید 19 و تغییرات اجتماعی مرتبط با آن، اثرات زودهنگام و بعلاوه طولانی مدتی بر تمام جنبه های زندگی ما داشته است و رسانه های خبری باید با یاری فناوری های مدرن خود را با هر شرایطی وفق دهند و در برابر هر ناملایماتی مقاوم باقی بمانند تا بتوانند به جامعه یاری نمایند.

این نتیجه ای است که اکنون دنیای روزنامه نگاری پس از عالمگیری کووید-19 به آن رسیده است و میخواهد گام های خود را در ادامه این راه محکم کند.

اهمیت توسعه روزنامه نگاری کارآفرین

یکی از عظیم ترین مهارت هایی که روزنامه نگاران به آن احتیاج دارند، کارآفرینی است و در مفهوم وسیع آن، درک تنوع روزنامه نگاری است. در روزنامه نگاری کارآفرین، تمرکز اساسی بر محتوا و خدمات است و روزنامه نگاران ضمن فراوری محتوا می توانند شرایط اقتصادی و کسب و کار خود را بهبود بخشند. اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد که البته بیشتر آنها ارزشی شبیه هم دارند یا بی کیفیت هستند.

روزنامه نگاران باید به ارزش کار خود روزبه روز بیفزایند که البته بخشی از آن به استفاده از فناوری مرتبط است. مثلا بعضی روزنامه نگاران برای ارتقای کار خبری خود از شبکه های اجتماعی و فناوری های موجود در این زمینه استفاده می نمایند.

دنیای روزنامه نگاری به افرادی احتیاج دارد که جوامع، هویت ها و طبقات مختلف آنها را به خوبی بشناسند. این صنعت به افرادی باتجربه و دیدگاه ها و دانش متنوع احتیاج دارد. در بحران کووید 19 تعیین شد روزنامه نگاران چه نقاط ضعفی دارند. مثلا بسیاری از آنها واقعا در خصوص آمار، علوم بهداشتی و همه گیری شناسی به میزان کافی آگاهی ندارند.

بعضی متخصصان و روزنامه نگاران باتجربه معتقدند اگر کسی می خواهد روزنامه نگار موفقی باشد باید از علوم مختلف، قانون یا زبانی غیر از زبان مادری آگاهی داشته باشد.

مترجم: نادیا زکالوند - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: LSE

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1788

به "روزنامه نگاری پس از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه نگاری پس از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید