درمان خشکی چشم با یاری آنتی بادی ها

به گزارش مجله اندیشه، محققان دانشگاه ایلینوی واقع در شیکاگو نوعی آنتی بادی را در اشک انسان شناسایی کردند که هدف دریافت آن با استفاده از قطره های چشمی، امکان درمان بیماری خشکی چشم را فراهم می نماید.

درمان خشکی چشم با یاری آنتی بادی ها

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، بیماری خشکی چشم در اثر وجود عوامل غیرعادی در اشک چشم به وجود می آید و موجب خشک شدن قرنیه می گردد و می تواند به درد شدید و حساسیت نسبت به نور منجر گردد.

محققان ایلینوی در تحقیقات پیشین دریافتند که در بیماری خشکی چشم رشته های دی ان ای خارج شده از نوعی سلول سفید خون موسوم به نوتروفیل موجب تشکیل شبکه هایی روی چشم شده و آن را ملتهب می نمایند. اکنون در این تحقیقات تعیین شد آنتی بادی های موسوم به Anti-Citrullinated Protein Autoantibodie با نام اختصاری ACPA یکی دیگر از دلایل بروز تورم در چشم هستند و در شکل گیری شبکه های دی ان ای نقش دارند.

محققان قطره هایی را ساختند که سیستم ایمنی بدن را از این چرخه معیوب خارج می نمایند. این قطره ها با استفاده از مخزن آنتی بادی هایی ساخته شده اند که از گلبولین های ایمنی بدن هزاران اهداء نماینده خون به دست آمده و در برگیرنده انواع مختلفی از آنتی بادی ها است. این قطره ها به وسیله هدف گیری مکانیزم اثرگذاری سیستم ایمنی بر خشکی چشم، با آثار منفی ACPA مقابله می نمایند.

در آزمایشات اولیه این قطره ها که با یاری 27 داوطلب مبتلا به خشکی چشم انجام گرفت، تعیین شد مصرف این قطره ها در طول 8 هفته موجب کاهش معنادار آسیب قرنیه و عوارض خشکی چشم می گردد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Ocular Surface منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 470

به "درمان خشکی چشم با یاری آنتی بادی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خشکی چشم با یاری آنتی بادی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید