خوردن چه غذاهایی از سرطان روده پیشگیری می نماید؟

به گزارش مجله اندیشه، روز به روز آمار افراد مبتلا به سرطان بیشتر می گردد اما با تغییری در سبک زندگی خود و تغذیه خود می توانید تا حدودی از آن پیشگیری کنید. نکته تکان دهنده این است که سرطان کولون و رکتوم (راست روده) بیش از گذشته در حال آسیب رساندن به بزرگسالان جوان است. برای مثال افراد متولد سال 1991 نسبت به افراد متولد سال 1950، بیش از دو برابر در معرض خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال هستند. امروزه، این بیماری، یکی از سرطان های شایع است. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش بزرگی در سرطان کولورکتال دارند.

خوردن چه غذاهایی از سرطان روده پیشگیری می نماید؟

به طور ویژه، این گزارش نشان می دهد که خوردن روزانه غلات کامل، ممکن است خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال را حدود 17 درصد کاهش دهد. غلات کامل، هم شامل سبوس و هم شامل جوانه هستند. سبوس، پوست خارجی چند لایه دانه خوراکی است. سبوس شامل آنتی اکسیدان های مهم، ویتامین های گروه B و فیبر است و جوانه، بخشی از غله است که توانایی تبدیل شدن به یک گیاه نو را دارد. جوانه شامل بسیاری از ویتامین های گروه B، بعضی از پروتئین ها، مواد معدنی و چربی های سالم است. غلات کامل، منبعی غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان هایی است که خاصیت ضد سرطانی دارند. تصور می گردد که غلات کامل با کاهش سطح انسولین ناشتا، اثرات مفیدی بر جلوگیری از سرطان کولورکتال می گذارد.

طبق مطالعه قبلی، سه وعده غلات کامل در روز (مجموعاً 90 گرم) با کاهش 17 درصدی احتمال ابتلاء به سرطان کولورکتال همراه بود. یک وعده غلات کامل برابر است با یک دوم فنجان برنج قهوه ای پخته شده، بلغور جو دوسر یا سایر غلات کامل، یا یک فنجان غلات کامل صبحانه. بعضی متخصصین، غلات جوانه زده را پیشنهاد می نمایند، اما گزینه های بیشتر دیگری وجود دارد. باید اندازه بیشتری از غذاهایی که تنها شامل غلات کامل نمی شوند و عناصر دیگری هم دارند (مانند کراکر غلات کامل، گرانولابار، نان و مافین) بخورید تا مقدار مطلوب غلات کامل را جذب کنید.

این گزارش خاطرنشان می نماید که بعضی از عادات سبک زندگی مانند مصرف زیاد گوشت قرمز پخته شده مانند گوشت گاو یا گوشت خوک (بیش از 500 گرم یا کمی بیش از یک پوند در هفته)، خوردن منظم هات داگ، بی کن، و یا سایر گوشت های فرآوری شده، داشتن اضافه وزن یا چاقی و مصرف نوشیدنی های الکلی با خطر بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است. جایگزین کردن غلات تصفیه شده با غلات کامل، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند، میوه ها، سبزیجات و حبوبات به شما یک بسته رژیم غذایی حاوی ترکیبات محافظت نماینده در برابر سرطان، ارائه می دهد و به کنترل وزن، که در کاهش خطر بسیار حائز اهمیت است، یاری می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1958

به "خوردن چه غذاهایی از سرطان روده پیشگیری می نماید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "خوردن چه غذاهایی از سرطان روده پیشگیری می نماید؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن چه غذاهایی از سرطان روده پیشگیری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید