خبرنگاران آیا کولرها باعث انتشار ویروس کرونا می شوند؟

به گزارش مجله اندیشه، تهران - خبرنگاران - رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد که بهتر است افراد در مکان های عمومی که از کولرهای آبی و گازی استفاده می گردد، ماسک بزنند.

خبرنگاران آیا کولرها باعث انتشار ویروس کرونا می شوند؟

عباس شاهسونی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرنگاران درباره احتمال انتشار ویروس کرونا به وسیله کولرها اعلام کرد: کولر آبی هوا را از بیرون مکش نموده و وارد فضای داخلی می نماید. اگر کولر آبی در منازل استفاده می گردد مسئله ای ندارد. بهتر است که پنجره کمی باز باشد تا هوا به سمت بیرون راهنمایی گردد. ولی اگر از کولر آبی در اداره ها و فضاهای عمومی استفاده می گردد، بحث دیگری است. کولر آبی هوا را به جریان می اندازد و اگر کسی در این فضاها مبتلا به ویروس کرونا باشد و قطرات تنفسی او در هوا منتشر شده باشد، بهتر است همه افراد در اداره ها و فضاهای عمومی که از کولر آبی استفاده می گردد، از ماسک استفاده نمایند. البته در منازلی که از کولر آبی استفاده می گردد، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

وی ادامه داد: کولر گازی هوای داخل را مکش نموده و خنک می نماید و دوباره در همان فضا پخش می گردد. بنابراین اگر ویروس در فضا وجود داشته باشد، ممکن است ویروس منتشر گردد. این مشکل همچنان در خصوص منازل مسئله ای ندارد. چون افراد در کنار هم در منزل زندگی می نمایند و تعامل وجود دارد.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در اداره ها و فضاهای عمومی که از کولر گازی استفاده می گردد هم باید افراد از ماسک استفاده نمایند. حتی اگر افراد در پاساژها در راهروها تردد می نمایند هم به دلیل استفاده از کولر گازی در مغازه ها، بهتر است افراد از ماسک استفاده نمایند.

شاهسونی اضافه نمود: البته یکی از مزیت های کولر گازی این است که مکش از بالا انجام می گردد. ویروس کرونا به وسیله قطرات تنفسی منتقل می گردد و این قطرات سنگین هستند و در سطح پایین وجود دارند. بنابراین احتمال وجود ویروس در فضای بالاتر کمتر است. به هر حال بهتر است افراد در معرض جریان مستقیم هوای کولر نباشند و دریچه ها به شکلی تنظیم گردد که هوا به سمت سقف برود.

وی درباره فیلترهای کولر گازی اعلام کرد: فیلترهای کولرهای گازی در اداره ها و فضاهای عمومی نیز بهتر است به صورت روزانه شسته شده و دوباره استفاده گردد.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره چیلرها نیز اظهار کرد: تا حد امکان بهتر است که چیلر هوای بیشتری را از بیرون دریافت کند. بعضی از چیلرها هوا را از داخل مکش نموده و خنک می نمایند، اما بهتر است که بخش اعظم هوا از بیرون مکش گردد.

شاهسونی درباره بخش های بستری یا بیمارستان ها که افراد مبتلا به ویروس کرونا حضور دارند نیز گفت: سیستم تهویه در بیمارستان ها از زمان شیوع کرونا به این صورت است که در بخش های بستری بیماران کرونایی هوا مستقیم به سمت بیرون راهنمایی می گردد و این طور نیست که هوای بخش بیماران کرونایی به سایر بخش ها وارد گردد. در این زمینه دستورالعملی هم تهیه و به بیمارستان ها ابلاغ شده است. سازمان جهانی بهداشت در این زمینه دستورالعملی ارائه داد که بر همان اساس، پروتکل ها تهیه شده و به بیمارستان ها ابلاغ شد.

وی درباره کولر اتومبیل ها نیز اعلام کرد: وقتی فرد به تنهایی در اتومبیل حضور دارد و کولر روشن است، نیازی به ماسک نیست. ولی اگر فرد دیگری در اتومبیل حضور دارد یا در تاکسی ها اگر کولر روشن باشد، بهتر است فرد از ماسک استفاده کند. همچنین بهتر است گردش هوای داخل اتومبیل در زمانی که فرد به تنهایی در اتومبیل حضور دارد و کولر روشن است، برقرار باشد.

شاهسونی گفت: جهت انتقال اصلی ویروس کرونا به وسیله قطرات تنفسی است و احتمال هوابرد بودن این ویروس زیاد نیست.

به گزارش خبرنگاران، حمید سوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز روز گذشته در همین رابطه گفت: ویروس کرونا وارد کولر گازی نمی گردد، اما کولر می تواند پخش و انتشار ویروس را بیشتر کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1046

به "خبرنگاران آیا کولرها باعث انتشار ویروس کرونا می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیا کولرها باعث انتشار ویروس کرونا می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید