حرکت نخستین قطار کانتینری از تهران به ترکیه

به گزارش مجله اندیشه، قطار کانتینری آزمایشی اعزامی قزاقستان به مقصد ترکیه و اروپا با ورود به کریدور شبکه سراسری ریلی ایران، طی مراسم رسمی امروز (29 خرداد) از ایستگاه راه آهن تهران راهی ترکیه شد.

حرکت نخستین قطار کانتینری از تهران به ترکیه

به گزارش ایسنا، اعزام این قطار بر اساس مذاکرات و هماهنگی های قبلی اجرا شده بین سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با مدیرعامل راه آهن قزاقستان و با هدف فعال کردن کریدور ترانزیتی KTI (قزاقستان - ترکمنستان - ایران) و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا در چارچوب نشست روسای جمهور دو کشور ایران و قزاقستان صورت پذیرفته است.

این قطار کانتینری روز سه شنبه مورخ 24 خرداد از مبدا اکتائو قزاقستان بارگیری و به مقصد در نظر گرفته شده، مطابق برنامه تنظیمی اعزام شده است. همچنین در راستای تفاهمات اجرا شده، امروز (یکشنبه 29 خرداد) موافقتنامه ای بین روسای جمهوری دو کشور و با حضور قاسم ژورمارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در تهران، به امضا رسید.

گفتنی است؛ طول این راستا ریلی شش هزار و 336 کیلومتر است که از این میزان، حدود سه هزار و 185 کیلومتر در قلمرو قزاقستان، 700 کیلومتر در قلمرو ترکمنستان، یک هزار و 517 کیلومتر در قلمرو ایران و 934 کیلومتر آن در قلمرو ترکیه واقع شده است.

سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن نیز در توئیتی درباره راه اندازی کریدور ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه، نوشت: به لطف خدا و با هم افزایی میدان و دیپلماسی، پس از مذاکرات و توافقات چندماهه، امروز کریدور ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه با هدف گذاری اولیه جابه جایی سالانه 5 میلیون تن بار به منظور بهره مندی از مزیت ژئوپلیتیک کشور راه اندازی شد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2126

به "حرکت نخستین قطار کانتینری از تهران به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت نخستین قطار کانتینری از تهران به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید