حتی درباره آن فکر نکن، زمین غیرقابل سکونت است

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران سایت earthday مجموعه ای از جدیدترین کتاب ها در زمینه تغییرات اقلیمی را که حتمن باید در سال 2020 خوانده شوند را معرفی کرد.

حتی درباره آن فکر نکن، زمین غیرقابل سکونت است

بالا آمدن

الیزابت راش در کتاب بالا آمدن خوانندگان را به حاشیه های فیزیکی و فرهنگی ایالات متحده آمریکا می برد. از شهروندان فراموش شده و حاشیه نشین و مکان هایی مانند لوئیزیانا تا قلعه های شیشه ای فیسبوک، گوگل و سیلیکون ولی.

این نویسنده در کتابش به این موضوع اشاره می نماید که با رخداد طوفان های حجیم در نهایت همه چیز به حالت عادی خود برمی گردد. وی معتقد است، اما کسانی که با درآمد کمتر کنار سواحل زندگی می نمایند بیشتر در معرض سیل هستند. در واقع تنها خطوط ساحلی در معرض خطر نیستند؛ تمام جوامع منتظرند که خانه ها و شیوه زندگی خود را در برابر تغییرات آب وهوا از دست بدهند و به اولین پناهندگان آب و هوا تبدیل شوند.

در این اثر این سوال مطرح نیست که ما چه زمانی خانه های خود را از دست می دهیم؟ در حقیقت نویسنده به آنالیز کنار آمدن با این شرایط می پردازد.

چگونه از پلاستیک ها رها شویم؟

کتاب چگونه از پلاستیک ها رها شویم؟ نوشته ویل، مک کلوم هدایت برای تغییر دنیا است. در واقع پلاستیک ها یک معضل همگانی هستند. مگر اینکه ما به عنوان افراد، دولت ها و شرکت ها برای خود مسئولیت مشترک ببینیم؛ اما ما نمی خواهیم این معضل را حل کنیم.

نویسنده که خود یک اقیانوس شناس بریتانیایی است، در کتابش شرایط فعلی پلاستیک های دنیا و عواقب زیست محیطی آن را نشان می دهد. در واقع این کتاب به ما یاری می نماید تا اعتیاد به پلاستیک را بفهمیم.

طوفانی چون دیوار

طوفانی چون دیوار نوشته تاد میلر موضوعاتی درباره تغییرات اقلیمی، مهاجرت و امنیت سرزمین مادری را بیان می نماید. وقت آن است که چشم خود را به پیامدهای مالی و سیاسی تغییرات آب و هوا باز کنیم.

نویسنده در این کتاب به ماجرای پناهجویان در اثر تغییر شرایط محیطی می پردازد. وی معتقد است افراد مجبور شده اند از خانه های خود به صورت اجباری خارج شوند. همچینن وی در کتابش تصویری بزرگتر از چگونگی برخورد کشورهای ثروتمند مانند آمریکا که در حال دیوار کشیدن هستند سخن می گوید، نظامی کردن مرزها و امر به مراکز بازداشت برای محدود کردن مهاجرت نمونه ای از این موارد است.

زمین غیرقابل سکونت

کتاب زمین غیرقابل سکونت نوشته دیوید والاس به زندگی بعد از جنگ یا همان گرمایش دنیای در زمین می پردازد. به طور شگفت آور، کتاب والاس قادر است نه تنها اظطراب بحران محیط زیست را به ما منتقل کند، بلکه فرصتی است که ما هنوز هم باید راه چاره ها را به دقت در پیش روی خود بگذاریم و اوضاع را مدیریت کنیم. با خواندن این اثر ابتدا می ترسید، اما بعد به راه چاره های ارزشمندی می رسید.

حتی درباره آن هم فکر نکن

جورج مارشال در کتاب حتی درباره آن هم فکر نکن به این سوال می پردازد که چرا واکنش ما به تغییرات اقلیمی بسیار دردناک است؟ وی در کتابش آنالیز می نماید که ما در مقابل تغییرات اقلیمی چگونه عمل می کنیم یا چرا نادیده می گیریم. مارشال می نویسند تغییرات اقلیمی یک مشکل شرور است. در واقع دشمنی پیچیده که نه گلوله نقره ای رنگ دارد و نه راه چاره قطعی برای آن وجود دارد.

در واقع نویسنده در این کتاب استدلال می نماید که ما به علم احتیاج داریم، اما به همان اندازه ما به دلایل احساسی و قانع نماینده هم احتیاجمندیم.

آب می آید

کتاب آب می آید نوشته دیوید اوون زندگی و مرگ در طول رودخانه کلرادو را روایت می نماید. رودخانه کلرادو آب نزدیک به چهل میلیون انسان را تامین می نماید؛ اما با تغییر آب و هوا این رودخانه در معرض خشک شدن است.

دیوید اوون ما را با یک سفر به پایین این آبراه با ارزش می برد. از ذوب برف در بالای کوه های راکی تا بیابان های خشک مکزیک. نویسنده اینگونه استدلال می نماید که ما این آشفتگی را در کلرادو ایجاد نموده ایم اما می توانیم این بحران را حل کنیم پیش از اینکه آب این روخانه به طور کامل خشک گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1053

به "حتی درباره آن فکر نکن، زمین غیرقابل سکونت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حتی درباره آن فکر نکن، زمین غیرقابل سکونت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید