تهیه داروی درمان سالک از درخت توس با فناوری نانو

به گزارش مجله اندیشه، محققان پیروز به ساخت داروی درمان سالک با فناوری نانو شدند که مواد اولیه آن را از درخت توستهیه کردند.

تهیه داروی درمان سالک از درخت توس با فناوری نانو

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، حسن ابراهیمی در مصاحبه با مهر با بیان اینکه لیشمااحتیاجیس از جمله بیماری های انگلی شایعی است که در کشورهایی مانند ایران همیشه وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس گزارشات بدست آمده، وجود کانون های جدید برای این بیماری و روند مقاومت به داروهای کنونی باعث شده که سازمان بهداشت جهانی نسبت به معرفی درمان های جدید اقدام کند.

وی با بیان اینکه یکی از موانع درمان بیماری سالک مقاومت دارویی بالا نسبت به داروهای رایج است، اضافه نمود: بعضی داروها نیز گران قیمت و دارای عوارض جانبی زیادی هستند که احتیاج به دوزهای تکرار شونده و مدت زمان درمان طولانی دارند که این هزینه زیادی برای بیمار خواهد داشت؛ لذا باعث خروج مقادیر زیادی ارز از کشور شده و از سوی دیگر اثرات درمانی خوبی بر روی سویه های ایران نشان نمی دهد؛ همین امر لزوم یافتن درمان جایگزین را ضروری ساخته است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل درصدد برآمدیم تا با فناوری نانو دارویی برای درمان سالک تهیه کنیم، اعلام کرد: یکی از ترکیب های گیاهی موثر در درمان این بیماری، بتولینیک اسید بوده که دارای اثرات ثابت شده ضد لیشمانیا است. نامحلول بودن این ترکیب جهت ایجاد فرمولاسیون و سمیت آن که مانع از ایجاد دوز موثر درمانی شده است، از موانع استفاده از این ترکیب برای درمان روش مقاوم به لیشمانیا به شمار می رود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: آمفوتریسین بی یک داروی مورد تأیید FDA بوده که به دلیل نامحلول بودن و سمیت بالا، با محدودیت مصرف بالینی روبرو شده است.

این محقق بیان کرد: در این طرح، دو دارو در نانوسامانه کیتوزان بارگذاری و مسائل نامحلول بودن آن مرتفع شد؛ به همین دلیل توانستیم فرمولاسیون داروی درمان سالک را بدست آوریم.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح دو نانوداروی درمان بیماری سالک بتولینیک اسید-کیتوزان و آمفوتریسین بی- کیتوزان به عنوان داروهای درمانی جدید برای لیشمانیا فراوری شد و مطالعات بالینی مدل حیوانی در مقیاس آزمایشگاهی تکمیل شدند.

وی با بیان اینکه داروی بتولینیک اسید از پوست درخت توس به عنوان منبع سرشار از بتولینیک اسید به دست می آید، گفت: این درخت جزء منابع طبیعی استان های شمالی کشور بوده و از طرف دیگر فناوری مورد احتیاج برای استحصال دارو از پوست این درخت را در اختیار داریم.

ابراهیمی با اشاره به روش تهیه داروی درمان سالک گفت: نانو ذرات کیتوزان نیز با استفاده از روش جداسازی فازی تهیه شد و دو داروی بتولینیک اسید و آمفوتریسین بی با روش جداسازی فازی در آنها بارگذاری شدند. نانوداروهای حاصل ابتدا با روش داکینگ مورد آنالیز نهاده شدند و بارگذاری مناسب داروها در نانوذرات اثبات شدند.

این محقق ادامه داد: سپس از نظر میزان بارگذاری دارو و قابلیت حفظ دارو با روش های مختلف توصیف نانوذرات مورد آنالیز نهاده شدند و نتایج نشان داد که داروها در نانوذرات به خوبی بارگذاری شده اند. نتایج نشان داد میزان جذب سلولی نانوذرات بالا بوده و رهایش دارو از سامانه به صورت آهسته است.

وی بیان کرد: در آنالیز های برون تنی و آنالیز سمیت و ایجاد مدل ماکروفاژ آلوده به انگل لیشمانیا ماژور از ماکروفاژهای صفاتی موش استفاده شد تا بتوان در مطالعه پیش بالینی به طور دقیق اثرات دارو را به اثبات رساند. همچنین برای مطالعه درون تنی از مدل موش آلوده به آماستیگوت انگل لیشمانیا ماژور سویه ایرانی استفاده شد تا اثرات این دارو در مهار انگل مقاوم به درمان سویه ایرانی آنالیز گردد.

وی اضافه نمود: به منظور انجام مطالعات درون تنی، حلال جدیدی طراحی شد که به طور چشمگیری حلالیت بتولینیک اسید و آمفوتریسین بی را افزایش داد.

ابراهیمی اضافه نمود: نتایج این مطالعات نشان داد که نانو فرمولاسیون های بتولینیک اسید-کیتوزان و آمفوتریسین بی- کیتوزان باعث افزایش کارآیی و همچنین کاهش سمیت قابل ملاحظه دارو جهت درمان لیشمانیا ماژور شدند. همچنین فرمولاسیون بتولینیک اسید- کیتوزان و آمفوتریسین بی- کیتوزان در بهبود زخم و مهار انگل با افزایش دوز درمانی موثر به طور موفقی کارآمد بود.

وی ادامه داد: سمیت داروها با استفاده از سنجش آنزیم های کبدی و کلیوی و آنالیز پاتولوژی بافت های کبد، کلیه و طحال انجام شد و عدم سمیت دارو مورد تأیید نهاده شد. از طرفی جهت آنالیز اثرات درمانی نانوداروها ارزیابی هایی از جمله آنالیز اندازه گیری زخم، پاتولوژی بهبود زخم، میزان بار انگلی و تست تأییدی Real-time انجام شد و در مجموع نتایج این مطالعات نشان داد که نانوداروی آمفوتریسین بی- کیتوزان و بتولینیک اسید- کیتوزان به میزان 95 درصد در درمان انگل موثر بودند و این در حالی است که داروی خط اول درمان این بیماری (گلوکانتیم) فقط 65 درصد در پاکسازی انگل موثر است.

ابراهیمی با بیان اینکه بتولینیک اسید،یک ماده بومی کشورمان است از این رو فراوری آن صرفه مالی بالایی در کنار عملکرد مناسب دارو خواهد داشت، اعلام کرد: دارویی که فراوری کردیم می تواند در درمان سالک نسبت به نمونه های تجاری موثر باشد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های این طرح گفت: صرفه مالی فراوری دارو و جلوگیری از خروج ارز از کشور، داروی استراتژیک در مواقع طغیان، استفاده از دوز پایین داروی آمفوتریسین بی و بتولینیک اسید و حذف عوارض جانبی شدید داروها، کاهش هزینه درمان و... از دیگر ویژگیهای این محصول به شمار می رود.

ابراهیمی در مورد فرق این نانو دارو با نانوداروهای دیگر گفت: منبع نانوموادی که تهیه کردیم با نانومواد شرکتهای دیگر متفاوت است.

وی اضافه نمود: درصدد هستیم پماد این دارو را نیز به فراوری برسانیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 504

به "تهیه داروی درمان سالک از درخت توس با فناوری نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه داروی درمان سالک از درخت توس با فناوری نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید