تخت جمشید را با عینک های VR در نمایشگاه گردشگری ببینید

به گزارش مجله اندیشه، عینک های VR در دوازدهمین نمایشگاه بین اللملی گردشگری این امکان را می دهد که در تهران، تخت جمشید را قبل از ویرانی ببینید.

تخت جمشید را با عینک های VR در نمایشگاه گردشگری ببینید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، در غرفه معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در سالن 35 نمایشگاه بین المللی گردشگری برپا شده در کنار دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه میراث فرهنگی، ثبت های جهانی، کاوش ها و ارائه نتایج بعضی مطالعات باستان شناسی در این دوران، استارتاپی که چند سال پیش تخت جمشید را شبه سازی نموده بود، این امکان را فراهم نموده تا واقعیت های این شهر باستانی ایران را به وسیله عینک های واقعیت مجازی مشاهده کرد.

صادقی که طراح این نرم افزار و مجری این پروژه بوده است شرح داد: برای شبیه سازی تخت جمشید طبق اسناد و نظریات کارشناسان، سه چهار سالی زمان صرف شد و به مدت یک سال هم در سایت تخت جمشید مستقر بودیم و بازدیدکنندگان به وسیله این عینک ها قدم زدن در کاخ های تخت جمشید را پیش از ویرانی تجربه می کردند.

وی از شبیه سازی مکان های دیگری همچون پاسارگاد و چغازنبیل، نقش رستم و نقش رجب اطلاع داد که هنوز تکمیل نشده است. در حال حاضر با عینک های VR تنها تخت جمشید را می توان دید، هرچند به گفته مجری طرح، نسخه شبیه سازی شده پاسارگاد نیز آماده شده است، اما هنوز برنامه آن روی دوربین ها نصب نشده که در سال جدید رونمایی خواهد شد.

طبق گفته مجری طرح، در تخت جمشید 100 عینک واقعیت مجازی وجود داشت، اما پروژه با مشکلاتی از جمله محدودیت منابع اقتصادی روبرو و در ادامه کار متوقف شد. با برگزاری مزایده و واگذاری این پروژه به شرکت دیگری، قرار است این دوربین ها دوباره به تخت جمشید باز شود. با این حال شرکت دانش بنیان مانا که این طرح را اجرا نموده، امیدوار است با تکمیل پروژه شبیه سازی سرزمین کهن، دوباره پروژه را در اماکن شبیه سازی شده، اجرا کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 366

به "تخت جمشید را با عینک های VR در نمایشگاه گردشگری ببینید" امتیاز دهید

2 کاربر به "تخت جمشید را با عینک های VR در نمایشگاه گردشگری ببینید" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت جمشید را با عینک های VR در نمایشگاه گردشگری ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید