بروز نشانه های اولیه بهبود در اقتصاد جهانی ، تاثیر شرایط دسترسی به واکسن در بهبود مالی کشورها

به گزارش مجله اندیشه، به گزارش خبرنگاران، در نشست گروه 24 که به ریاست عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با حضور رئیس صندوق بین المللی پول، رئیس بانک جهانی، روسای بانک های مرکزی و وزرای مالی کشورهای عضو این گروه، به صورت مجازی برگزار گردید، همتی به بروز نشانه های بهبود اقتصاد جهانی اشاره نمود و گفت: امروز نزدیک به یک سال پس از آغاز کووید-19 گرد هم آمده ایم و شاهد نشانه های اولیه بهبود اقتصاد جهانی هستیم. اگرچه نگران طولانی شدن فرایند بازیابی اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه و معکوس شدن فرایند چندین دهه گذشته در زمینه همگرایی بین کشورهای ثروتمند و فقیر هستیم.

بروز نشانه های اولیه بهبود در اقتصاد جهانی ، تاثیر شرایط دسترسی به واکسن در بهبود مالی کشورها

همتی ارتقا شرایط دسترسی به واکسن را در سرعت بهبود اقتصادی کشورها موثر دانست و مطرح کرد: در این مقطع زمانی، آنچه که بسیار حیاتی و حائز اهمیت است، همکاری دنیای و انتقال دانش فنی در فراوری و امکان تهیه و توزیع عادلانه واکسن ها با قیمت های معقولانه است. به دلایل اخلاقی هم، جای هیچ گونه محدودیتی برای صادرات واکسن و تجهیزات پزشکی مرتبط با آن وجود ندارد. ما در یک بحران بهداشتی دنیای قرار داریم و هیچ کشوری از این بحران در امان نیست.

وی اضافه نمود: در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته، آسیب پذیرترین افراد و فعالان بخش غیررسمی اقتصاد شدیدترین خسارات را متحمل شده اند. در طول چند ماه کوتاه، بسیاری از کشورهای کم درآمد، دستاوردهای اقتصادی که به سختی در طول چندین دهه گذشته به دست آورده بودند، از دست داده اند.

رئیس کل بانک مرکزی بر قرارگیری کشورهای در حال توسعه در جهت بهبود اقتصادی تاکید و توضیح داد: همکاری دنیای و به اشتراک گذاری تجربه، برای واکنش موثر به بحران ضروری است و باید با رویکردی منعطفانه، تمام ابزارهای سیاستی لازم را در راستای پرورش محیطی مناسب برای تجارت و انتقال فناوری و سرمایه به کار بست.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول و بانک دنیای نقش اساسی در حمایت از کشورهای عضو برای تعدیل آثار بهداشتی و اقتصادی همه گیری و مراحل گوناگون بهبودی پس از آن دارند. درستی و حسن رفتار این دو نهاد به رعایت اصل برخورد یکنواخت و فارغ از فشار های سیاسی با همه اعضا، بستگی دارد. از این رو از صندوق انتظار می رود بدون تبعیض و اثرگذاری لابی های سیاسی به تقاضاهای قانونی اعضا پاسخ دهد.

رئیس گروه 24 با بیان اینکه انعطاف پذیری در واکنش ها به بحران و متناسب سازی آنها با شرایط کشور، باعث هموار شدن راه بهبودی پایدار و بازگشت سریع به شرایط قبل از همه گیری می گردد، گفت: صندوق بین المللی پول باید به میزان کافی منابع داشته باشد تا بتواند نیازهای کلان اقتصادی اعضای خود را هنگام خروج از بحران برآورده کند.

وی با تاکید بر این مهم که تامین سرمایه و اعطای منابع برای توسعه کشورهای کم درآمد باید بخش مهمی از واکنش دنیای به بحران باشد، اضافه نمود: گروه 24 به شدت از نحوه پیشنهادی صندوق برای تخصیص منابع حق برداشت مخصوص (SDR) استقبال می نماید و کشورها را به اتخاذ رویکردهای موثر برای بازیافت SDR های بلااستفاده خود در راستای یاری به سایر کشورها تشویق می نماید.

در این جلسه کریستالینا جرجیوا رئیس صندوق بین المللی پول ضمن همدردی به خاطر افرادی که در همه گیری بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، بر این نکته تاکید نمود که اگر سیاست های پولی و اقتصادی کشورها نبود، رکود دنیای ناشی از کووید19 می توانست بسیار عمیق تر از این باشد.

وی گفت: نشانه های بهبود اقتصادی وجود دارد اما این بهبود در کشورهای دنیا متعادل و فراگیر نیست. واکسیناسیون در شرایط فعلی یک سیاست مهم است و تمرکز بر آن برای تسریع فرایند بهبود بسیار کلیدی است. این در حالی است که پیش بینی ما این است که بعضی از کشورها حتی تا نیمه دوم سال 2022 نتوانند واکسیناسیون را آغاز نمایند.

همچنین دیوید مالپاس، رئیس بانک دنیای، بر این نکته تاکید داشت که بانک دنیای صدای کشورهای در حال توسعه است و این سازمان در طول دوره همه گیری بیشترین وام دهی خود را به کشورهای در حال توسعه داشته است. با این وجود بسیاری از کشورهای با درآمد پایین نیازمند یاری های اقتصادی برای کنترل آثار ناشی از کووید19 برای مدت طولانی هستند.

وی گفت: با مشاهده بهبود اقتصادی ضروری است راهکار هایی دنبال گردد که رشد گسترده دنیای بدون آثار منفی بر محیط زیست پیگیری گردد.

در این جلسه وزرای اقتصاد و روسای بانک های مرکزی عضو، نظرات خود را در خصوص شرایط اقتصاد دنیای و فرایند بهبود پس از همه گیری، بیان کردند.

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1606

به "بروز نشانه های اولیه بهبود در اقتصاد جهانی ، تاثیر شرایط دسترسی به واکسن در بهبود مالی کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروز نشانه های اولیه بهبود در اقتصاد جهانی ، تاثیر شرایط دسترسی به واکسن در بهبود مالی کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید