آنالیز تخصصی انواع HDR های موجود ، از دالبی ویژن چه می دانید؟

به گزارش مجله اندیشه، HDR به اختلاف روشن ترین و تاریک ترین عناصر در تصویر گفته می گردد که این موضوع بین تصاویر تلویزیون های جدید با قابلیت HDR و دوربین ها متفاوت است.

آنالیز تخصصی انواع HDR های موجود ، از دالبی ویژن چه می دانید؟

به گزارش خبرنگار ، High Dynamic Range یا همان HDR به فرایندی گفته می گردد که محدوده دینامیکی ثبت شده توسط لنز دوربین را از آنچه هست بیشتر می نماید و در دنیای نور و تصویر برای آن فرمت های مختلفی ذکر شده است. در اصطلاحات عکاسی به اختلاف روشن ترین و تاریک ترین عناصر یک تصویر Dynamic Range می گویند. High Dynamic Range یا HDR فرایندی است که محدوده دینامیکی ثبت شده توسط لنز دوربین را از آنچه هست فراتر می برد و بیشتر می نماید.

درست در زمانی که در حالت HDR عکاسی می کنید، دوربین سه عکس متوالی با درجات روشنایی متفاوتی از صحنه می گیرد. سپس نرم افزار دوربین این عکس ها را با هم ادغام می نماید و با حفظ تاریک ترین و روشن ترین نواحی تصویر آن ها را به یک عکس تبدیل می نماید. HDR یا گستره دینامیکی بالا شامل فرمت های متنوعی از جمله HDR10، دالبی ویژن، HLG و غیره می گردد.

تفاوت میان HDR در عکاسی با HDR تلویزیون

یکی از مهم ترین نکاتی که باید بدانید اینه که ویژگی HDR در تلویزیون های جدید با قابلیت HDR که در عکاسی و تصاویر گرفته شده با استفاده از دوربین ها از آن یاد می گردد فرق می نماید. متاسفانه با وجود تفاوت های گسترده این ویژگی در هر دو مورد از یک نام استفاده می نمایند؛ و همین مسئله ممکن است باعث گردد در نگاه اول و با شنیدن عنوان HDR در تلویزیون های جدید، کاربر را از جستجوی بیشتر به منظور آشنایی با ویژگی های آن منصرف کند.

HDR در تلویزیون

با استفاده از این قابلیت در تلویزیون نرخ کنتراست و رنگ های مشاهده شده بالا می رود و باعث نمایش تصاویری واقعی تر و طبیعی تری نسبت به آن چه که در تلویزیون ها مشاهده می کنیم خواهند شد.

HDR در عکاسی

چند عکس با نوردهی متفاوت را با هم ترکیب می نماید و یک عکس با بیشترین محدوده دینامیکی را بازسازی می نماید. HDR در تلویزیون یاری میکنه تا تصاویر واقعی تر با کنتراست و روشنایی بیشتری نسب به قبل به شما نمایش دهد. اما یک عکس در عکاسی دارای ویژگی HDR محدوده دینامیکی بالا به همان معنا نیست. تصاویری که در عکاسی با این قابلیت گرفته می شوند در واقع HDR در شکل واقعی آن نیستند؛ و دوربین تنها چند ترکیب را به آن اضافه می نماید.

HDR10 چیست؟

هر تلویزیونی که از HDR پشتیبانی کند با HDR10 سازگار است و به عبارتی باید گفت که HDR10 حداقل استاندارد HDR است. فرمت HDR10 امکان ارائه روشنایی 1000 نیت و عمق رنگ 10 بیتی را دارد. برای این که درک این اعداد راحت تر گردد باید گفت؛ تفاوت HDR10 در مقایسه با SDR (گستره دینامیکی استاندارد) یا محتوای معمول در موارد زیر است:

  • امکان نمایش تصاویر دو برابر روشن تر و به تناسب آن افزایش کنتراست (تفاوت بین سفید ترین سفیدی با سیاه ترین سیاهی در تصویر)
  • نمایش یک میلیارد رنگ در مقابل 16 میلیون در SDR

اما اینکه کیفیت محتوای HDR10 مشاهده شده تا چه میزان مناسب باشد بستگی به کیفیت پیاده سازی آن در تلویزیون شما دارد. در صورتی که HDR10 در تلویزیون به خوبی پیاده سازی شده باشد می تواند ویدیو هایی با کیفتی خوب را به نمایش بگذارد. اما در میان فرمت های مختلف HDR این نسخه دیگر در بین بالاترین رده ها به حساب نمی آید.

+HDR10 چیست؟

همان طور که از نام این فرمت بر می آید ویژگی های مثبت HDR10 را بهبود داده است. روشنایی در +HDR10 به 4000 نیت می رسد و متناسب با آن کنتراست هم افزایش یافته است. اما مهمترین بهبود مربوط به نحوه قرار دادن اطلاعات در محتوا است. در HDR10 ابَر داده مرتبط با داده های HDR که از منبع پخش نماینده محتوا منتقل می گردد ثابت است؛ به این معنی که یک مجموعه از داده ها برای تمامی محتوا (مثلاً تمامی یک فیلم) ایجاد شده است. اما در +HDR10 ابر داده ها پویا هستند و می توانند برای هر فریم ویدیو متفاوت باشند.

به عبارت دیگر در +HDR10 هر فریم می تواند پارامتر های رنگ، روشنایی و کنتراست مربوط به خود را داشته باشد. نتیجه نهایی این روش موجب می گردد تصاویر طبیعی تر به نظر برسند. به عنوان مثال مناطقی از تصاویر که در HDR10 از نظر رنگ بیش از حد اشباع شده نمایش داده می شوند با +HDR10 با جزئیات کامل به نظر می رسند. +HDR10 با اینکه یک فرمت بدون احتیاج به پرداخت حق نشر به شمار می رود، اما توسط کنسرسیومی شامل 3 شرکت توسعه داده شده: فاکس قرن بیستم، پاناسونیک و سامسونگ. به همین دلیل تاکنون سازگاری با این فرمت تنها به تلویزیون های سامسونگ و پاناسونیک محدود شده است. از نظر محتوای فراوریی هم باید گفت که هنوز پشتیبانی چندانی از +HDR10 وجود ندارد و به نظر می رسد که اکنون در شروع راه تغییر به سوی این فرمت هستیم.

نتفلیکس بر خلاف آمازون پرایم ویدیو هنوز از این فرمت پشتیبانی نمی نماید. یونیورسال و فاکس قرن بیستم، اما متعهد به پشتیبانی از این استاندارد شده اند.

دالبی ویژن چیست؟

+HDR10 تنها فرمتی نیست که فکر تصاحب تاج و تخت قصر HDR را در سر می پروراند. دالبی ویژن فرمت HDR پیشرفته دیگری است که توسط آزمایشگاه دالبی توسعه داده شده است؛ همان آزمایشگاهی که به فناوری های پیشرفته صوتی از جمله دالبی دیجیتال و دالبی اتموس مشهور است. دالبی ویژن شباهت های فراوانی با +HDR10 دارد؛ از ابرداده های پویا بهره می برد، اما روشنایی بالاتر 10 هزار نیت را ارائه می نماید. علاوه بر این عمق رنگ ها 12 بیت است و از 68 میلیارد رنگ پشتیبانی می نماید.

در حال حاضر، اما این مشخصات کمی بیش از حد پیشرفته هستند. هنوز هیچ تلویزیونی از عمق رنگ 12 بیتی پشتیبانی نمی نماید و این حد از روشنایی هم تنها به برخی نمونه های آزمایشی از تلویزیون ها محدود است. اما قطعا در سال های آینده شاهد عرضه تلویزیون هایی با پشتیبانی از هر دو این موارد خواهیم بود و آن زمان است که دالبی ویژن آماده پذیرش آینده خواهد بود. بر خلاف +HDR10 که تاکنون در زمینه محتوا و دستگاه های پشتیبانی نماینده محدود ظاهر شده، دالبی ویژن سال ها است که ارائه شده و توسط فراورینمایندگان متعددی پشتیبانی می گردد. اما دلیل اینکه دالبی ویژن کمتر از HDR10 فراگیر شده این است که شرکت هایی که قصد فراوری محتوا یا سخت افزار مبتنی بر آن را دارند باید هزینه استفاده از مجوز آن را بپردازند.

از سوی دیگر +HDR10 مشابه با فرمت قدیمی تر HDR10 منبع باز و بدون احتیاج به پرداخت هزینه حق نشر است و به همین دلیل انتظار می رود در سال های آینده، به ویژه در میان تلویزیون های مالی به شدت فراگیر گردد.

آیا جنگ فرمت دیگری در راه است؟

نبرد میان VHS و بتامکس یا بلوری و HD-DVD را به یاد دارید؟ در خصوص دالبی ویژن و HDR، اما چنین موضوعی اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که همین حالا هم استودیو های فیلم سازی متعددی هستند که محتوای خود را روی یک دیسک بلو رِی، ولی حاوی ابر داده های دالبی ویژن، HDR10 و +HDR10 عرضه می نمایند.

در خصوص تلویزیون ها هم شرایط به همین شکل است. بیشتر مدل های امروزی از دالبی ویژن در کنار HDR10 پشتیبانی می نمایند و کم کم شاهد پشتیبانی برخی از مدل های جدید از هر 3 استاندارد هستیم. برخی از مدل ها از استانداراد HLG هم پشتیبانی می نمایند. HLG نسخه ای از HDR است که پخش نماینده های تلویزیونی علاقه فراوانی به آن دارند. احتمال می رود برخی از تلویزیون هایی که تنها از HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می نمایند با یک به روز رسانی فرم ور قادر به نمایش محتوای +HDR10 شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 492

به "آنالیز تخصصی انواع HDR های موجود ، از دالبی ویژن چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تخصصی انواع HDR های موجود ، از دالبی ویژن چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید