میراث جهانی یونسکو چیست؟

به گزارش مجله اندیشه، حتما در مقاله ها و خبرهای فرهنگی درباره لیست میراث جهانی یونسکو خوانده یا شنیده اید اما شاید این سوال برای تان به وجود آمده باشد که اهمیت قرار گرفتن مکان ها در این لیست چیست.

میراث جهانی یونسکو چیست؟

ایسنا: نشنال، تا به امروز در مجموع بیش از 1100 مکان از 160 کشور دنیا که ساختمان ها، کوهستان ها، صحراها، جزایر و شهرها را شامل می شوند به اسم میراث دنیای یونسکو به رسمیت شناخته شده اند.

روز آدینه کمیته میراث دنیای یونسکو جلسه سالانه ای را برای ارزیابی شرایط مکان های موجود در لیست میراث دنیای و بعلاوه آنالیز امکان اضافه شدن موارد جدیدتر به این لیست برگزار می نماید.

اما تعریف میراث دنیای یونسکو چیست؟ چه عواملی در انتخاب آن ها دخیل هستند و وارد شدن یک مکان به لیست میراث دنیای یونسکو برای یک کشور چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

ابتکار معرفی لیست میراث دنیای به وسیله یونسکو یا به عبارتی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد صورت گرفت.

در سال 1972 در جریان کنفرانس عمومی یونسکو دستورکاری با اسم کنوانسیون حفاظت از میراث دنیای فرهنگی و طبیعی به تصویب رسید که به موجب آن مسئله در خطر نهاده شدن میراث فرهنگی و طبیعی سراسر دنیا بر اثر تغییر شرایط اجتماعی و مالی علاوه بر عوامل همیشگی تخریب این اماکن مورد توجه نهاده شد.

در نتیجه با تصویب این کنوانسیون، یونسکو بیان کرد با ایجاد لیستی از اماکن معین، در پی حفاظت از میراث دنیای خواهد بود و آگاهی در خصوص این مکان ها را افزایش خواهد داد.

چگونه مکان های مختلف به اسم میراث دنیای یونسکو انتخاب می شوند؟

این مکان ها به وسیله کمیته میراث دنیای یونسکو که متشکل از نمایندگان اعضای سازمان ملل متحد است برگزیده می شوند.

اضافه شدن یک مکان به لیست میرث دنیای یونسکو فرایندی طولانی را در پی دارد. این فرایند با معرفی لیست متشکل از مکان های مورد نظر به وسیله کشورهای مختلف و مورد آنالیز نهاده شدن این اماکن به وسیله دو نهاد دیگر یعنی شورای بین المللی بناها و محوطه ها و اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت شروع می گردد. این دو نهاد صلاح دید خود را به کمیته میراث دنیای ارجاع می دهند.

تعریف یونسکو از یک میراث دنیای چیست؟

یونسکو این دسته از اماکن را به اسم مکان هایی در کره زمین توصیف نموده است که ارزش دنیای برای بشریت دارند و با نهاده شدن در لیست میراث دنیای برای آیندگان حفظ می شوند.

آیا انواع مختلفی از میراث دنیای وجود دارد؟

مکان هایی که در لیست میراث دنیای یونسکو قرار می گیرند به دو بخش فرهنگی و طبیعی تقسیم می شوند. از جمله مکان های فرهنگی که در حقیقت مکان های ساخته بشر هستند به مکان های یادبود، ساختمان ها و آثار معماری که نمایانگر نبوغ خلاقانه بشر هستند می توان اشاره نمود.

مکان های طبیعی هم بیشتر از جهت زیبایی طبیعی و اهمیت بوم شناسی و زیستی مورد توجه قرار می گیرند.

بعضی از مشهورترین میراث های دنیای یونسکو کدام اند؟

در دنیا عرب، مراکش و تونس با 9 و 8 مورد بیشترین تعداد مکان را در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسانده اند. اهرام جیزه هم یکی از هفت مورد میراث دنیای یونسکو در کشور مصر به تعداد می رود.

عربستان هم پنج مکان را به لیست میراث دنیای یونسکو اضافه نموده است که از جمله آن ها به محوطه باستان شناسی الحجر می توان اشاره نمود. در این مکان 111 مقبره و چندین سنگ نما وجود دارد که قدمت آن ها بین قرن اول پیش از میلاد تا قرن اول میلادی معین شده است.

از دیگر مکان های مشهوری که به اسم میراث دنیای یونسکو شناخته می شوند به تاج محل در هند، ماچوپیچو در پرو، کرملین در روسیه، پارک ملی یلواستون در ایالات متحده آمریکا و شهرهای آتن، رم، وهم، وین، پراگ و استانبول می توان اشاره نمود.

به نوشته سایت کمیسیون ملی یونسکو - ایران، ایران هم در لیست میراث دنیای یونسکو (میراث فرهنگی ملموس) 22 مورد ثبت شده دارد از جمله: چغازنبیل (شوش)، میدان امام اصفهان، تخت جمشید (فارس)، بیستون (کرمانشاه)، شهر تاریخی یزد، بازار تبریز، کاخ گلستان (تهران) و شهر سوخته (سیستان و بلوچستان). بعلاوه آثار ایران در لیست میراث طبیعی یونسکو دشت لوت و جنگل های هیرکانی هستند.

در ادامه گزارش نشنال اسم شده است: در حال حاضر چین و ایتالیا هر کدام با 55 مکان رکورد بیشترین مکان هایی را که در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند در اختیار دارند.

پس از آن که یک مکان در لیست میراث دنیای قرار می گیرد چه اتفاقی می افتد؟

یونسکو امیدوار است با افزایش دادن آگاهی دولت ها و شهفرایندان در خصوص اهمیت مکان های این لیست، کشورها کیفیت حفاظت از این مکان ها را افزایش دهند. علاوه بر این کنوانسیون میراث دنیای به دولت ها این اجازه را می دهد تا برای حفاظت از این مکان ها بودجه کمکی درخواست نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1756

به "میراث جهانی یونسکو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث جهانی یونسکو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید