با غذاهای سنتی اردبیل آشنا شوید

به گزارش مجله اندیشه، غذاهای اردبیل

استان اردبیل به غیر از جذابیت های طبیعی و تاریخی غذاهای متنوع و خوبی دارد که شامل انواع غذاهای محلی و سنتی می گردد. اردبیل استانی شگفت انگیز با مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ است که همواره برترین شرایط را برای استقبال از مهمانان فراهم می نمایند. در این استان غذاهای بینظیری درست می گردد که اعضای خانواده را به دور سفره ای از عشق و محبت جمع می نماید به طوری که آوازه غذاهای این استان در کل ایران پیچیده است؛ غذاهایی مثل آش دوغ، خورشت بادام اردبیلی و کوکو ماه که پشت هر کدام از آن ها داستان ها و پندهایی از گذشته پنهان شده است. می خواهیم تعدادی از غذاهای اردبیل را معرفی کنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

با غذاهای سنتی اردبیل آشنا شوید

آش میوه

یک آش بینظیر که با ترکیب انواعی از میوه های خشک درست می گردد و شما را مهمان طعم ها و رنگ ها می نماید. از آن جایی که میوه برای سلامتی خیلی مهم است و همواره خوردن آن سفارش شده مردم این استان دست به ابتکار جالبی زده اند و با میوه های خشکی مثل آلبالو خشک، آلوی خورشتی، قیسی زردآلو، برگه زردآلو و گوجه برقانی آش خوشمزه و لذیذی را تهیه می نمایند که به آش میوه معروف است. در کنار خشکبار برای تهیه این آش از مواد دیگری مثل حبوبات (نخود، لوبیا قرمز، عدس)، رشته آشی، برنج، گندم پوست کنده و پیاز هم استفاده می گردد. حتی اگر دوست داشته باشید می توانید سبزیجاتی مثل گشنیز، برگ چغندر، جعفری و تره را هم به این غذا اضافه کنید تا خوش عطرتر گردد. بدون شک از یک همچین آشی که با این مواد مفید و خوشمزه درست می گردد نمی توان به سادگی گذشت! در سفر به اردبیل یک کاسه از این آش بینظیر را امتحان کنید و انواع و اقسام ویتامین ها را به بدنتان برسانید.

آش دوغ

از آن جایی که اردبیل استان سردسیری به شمار می رود خوردن آش داغ در سرمای زمستان خیلی می چسبد و با سرد شدن هوا پای این آش های متنوع به سفره ها باز می گردد. درسته که آش دوغ در فهرست غذاهای تعدادی از استان های دیگر هم هست ولی نمی توان آن را در شمار غذاهای سنتی و بومی استان اردبیل نیاورد. مردم استان اردبیل به غذاهای آبکی مثل آش علاقه زیادی دارند و چند روز یک بار با پختن آش های متنوع اعضای خانواده را غافلگیر می نمایند. همانطور که از نام این آش معلومه ماده اصلی آن را دوغ ترش و تازه تشکیل می دهد که مسئولیت طعم اصلی غذا را هم بر عهده دارد. برای درست کردن این آش به غیر از دوغ تازه از موادی مثل نخود، برنج، سیر تازه، و سبزی (تره، جعفری و شوید) هم استفاده می گردد. این غذا دستور پخت های مختلفی دارد و گاهی در آن بلغور، آرد و کلم برگ هم به کار می رود.

آش یارما (آش بلغور)

همانطور که گفتیم اردبیل آش های لذیذ زیادی دارد یکی از آن ها آش بلغور است که به علت داشتن بلغور فراوان خواص زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از موادی مثل بلغور، گوجه فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، عصاره گوشت، پیاز، زعفران و آبغوره استفاده می گردد که طعم دلچسبی را برای این غذا رقم می زنند.

پیچاخ قیمه (خورشت بادام)

یک خورشت خوش عطر و لذیذ که نه فقط در اردبیل بلکه در کل ایران هواداران زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا گوشت، خلال بادام، پیاز، زعفران، تخم مرغ و ادویه خورشتی است که به شیوه ای کاملا هنرمندانه با هم ترکیب می شوند تا یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای استان آماده گردد. این غذا به همراه برنج، ماست و سبزی خورد می گردد و معمولا گردشگران در سفر به این استان آن را امتحان می نمایند.

کشمش پلو

کشمش با مواد مغذی فراوان در رژیم غذایی جایگاه مهمی دارد و معمولا در ترکیب با برنج درست می گردد. کشمش پلو از غذاهای سنتی اردبیل است که به غیر از خواص بی نظیر عطر و طعم و دلچسبی هم دارد و خیلی ها طرفدارش هستند. مواد لازم برای درست کردن این پلو برنج، شیر و کشمش است و بدون شک ترکیب شیر و کشمش طعم جذابی را به این غذا می دهد.

تره اسفناج

اسفناج از گیاهان بومی ست که خواص زیادی دارد برای همین سعی می گردد تا در غذاهای مختلف به نوعی آورده گردد. تره اسفناج غذایی کامل و مقوی است که با انواع مواد مختلف ترکیب شده و طعمی متفاوت دارد. مواد لازم برای درست کردن این خورشت لپه، سیر، اسفناج، پیاز، تخم مرغ و رب انار است، وجود سیر و رب انار طعم جالبی را به این غذا داده که احتمالا از آن خوشتان می آید.

شیر پلو (سوتی پلو)

شیر پلو معمولا در چهارشنبه سوری درست می گردد و همراه آن خوراکی های دیگری مثل خرما و کشمش هم خورده می گردد تا ارزش غذایی اش به بالاترین حد ممکن برسد. مواد لازم برای درست کردن این غذای خوش عطر و طعم برنج، شیر، روغن، گلاب و هل است که با داشتن چنین مواد متنوعی در ماه رمضان و در وعده های سحر و افطار هم زیاد درست می گردد. خیلی ها این پلو را به همراه خورشت های شیرینی مثل خورشت هویج، خورشت خلال بادام و یا فسنجان می خورند.

باسترما پلو

اصالت این غذا برای باکو است البته گاهی این غذا را اصالتا برای شهرستان آستارا می دانند. شاید نام عجیب این غذا ذهنتان را مشغول نموده باشد اما از آن جایی که در هنگام خوردن آن مواد اولیه غذا را نمی بینید برای همین است که به آن باسترما (مدفون شده) می گویند. نکته جالب درباره این غذا نحوه سرو آن است که معمولا در قابلمه های کوچک و تک نفره انجام می گردد. مواد لازم برای پختن این غذا برنج، سیب زمینی، رب ازگیل، گردو، پیاز، مرغ، زعفران، رب به، رب آلوچه است.

منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2026

به "با غذاهای سنتی اردبیل آشنا شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با غذاهای سنتی اردبیل آشنا شوید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با غذاهای سنتی اردبیل آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید