اقدام تازه آمریکا در عربستان یک دلیل مهم دارد

به گزارش مجله اندیشه، یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که خروج پاتریوت های آمریکا از عربستان یک دلیل بسیار مهم دارد و انهم این است که واشنگتن در پی کاهش هزینه های نظامی است.

اقدام تازه آمریکا در عربستان یک دلیل مهم دارد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، نصرت الله تاجیک سفیر اسبق کشورمان در اردن در مورد اقدامات اخیر آمریکا در عربستان به خبرنگاران گفت: پیش از هر چیز باید روابط میان آمریکا و عربستان را تجزیه و تحلیل کرد. در این رابطه موضوع استراتژیک مهمی وجود دارد و آن این است که عربستان یک ستون اصلی سیاست خارجی آمریکا در خلیج فارس است و همچنان این شرایط ادامه دارد و همپیمانی میان ریاض و واشنگتن پابرجاست. آمریکایی ها سعودی ها را همپیمان خود می بینند و دفاع از کیان خاندان سلطنتی را وظیفه خود می دانند. عربستان مانند یک ستون مهم سیاست منطقه ای آمریکاست و جایگاه ویژه ای دارد. با این وجود در بعضی از موارد دیده شده که تناقض های مقطعی، مانند آنچه اخیرا شاهد آن بوده ایم، میان دو کشور به وجود آمده که دو کشور بر سر نفت با یکدیگر درگیری و دلخوری پیدا کرده اند.چرا که اشباع بازار نفت از سوی عربستان باعث ضرر و زیان آمریکایی ها شد. اما همه این موارد مقطعی است و وجود آنها نمی تواند باعث قطع رابطه بین دو کشور یا تغییر استراتژی های آنها باشد.

این حرکت را رسانه های آمریکا از آن خبرداده اند و مقامات این کشور هم آن را تاحدودی تائید کرده اند، با این حال در موارد زیادی دیده شده که ترامپ تصمیمی را اتخاذ می کند و بعد از آن پشیمان می شود. به همین دلیل تا زمانی که رسما این اتفاق نیفتاده می شود منتظر هر نوع تغییری در تصمیمات کاخ سفید بود. قبلا هم این اتفاق افتاده. مثلا در سوریه ترامپ گفته بود که قصد خروج نیروهایش از این کشور را دارد اما بعد از مشورت با مشاورانش نظرش را تغییر داد و سیاستش را عوض کرد و نیروهائی که خارج کرده بود برگرداند!

پس تاکید می کنم، اگر این تصمیمات ترامپ اجرایی شود، به این معناست که آمریکایی ها دیگر ایران را تهدیدی برای عربستان نمی دانند و این می تواند به آرامش جو منطقه کمک کند. چرا که این پاتریوت ها سال گذشته بعد از حمله موشکی به آرامکو به عربستان منتقل شده بود و دو کشور اظهار می کردند که برای مقابله با تهدید ایران دست به چنین اقدامی زده اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه بیان نمود: باید توجه داشت که اولا این تنها بخشی از تاسیسات است و نه همه اش و دوم اینکه یک دلیل مهم برای این اقدام می تواند کاهش هزینه های نظامی آمریکا باشد. به ویژه در شرایط کرونا که هم ترامپ مشکل دارد و هم امریکا نیازمند منابع مالی است، چنین ضرورتی دیده می شود. سوما هم اینکه ترامپ به دنبال این است که هزینه های نظامی کشورها را بر دوش خودشان بگذارد. این یکی از وعده های ترامپ در انتخابات هم بود. از سوی دیگر فراموش نکنیم که این حرکات در ادامه اتفاقاتی که اخیرا در عراق در مورد نصب پاتریوت ها افتاد هم بود و ممکن است که ترامپ تصمیم بگیرد که این سیستم ها را به کشور دیگری ببرد تا کماکان نفوذ نظامی را در خاورمیانه حفظ کند. مجموع همه این ها می تواند دلیل ترامپ برای تصمیم تازه اش باشد. این را هم در نظر بگیرید که بعد از حمله به آرامکو انتقاد زیادی بر سیستم های دفاعی آمریکا شد و بسکمک از عربستان می پرسیدند که حاصل آن همه خرجی که برای خرید تسلیحات کرده، چه بوده است و چرا موشک ها ردیابی نشده اند؟

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1037

به "اقدام تازه آمریکا در عربستان یک دلیل مهم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام تازه آمریکا در عربستان یک دلیل مهم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید