ادعای ژنرال آمریکایی: چین پتانسیل نظامی خود را برای حمله اول افزایش می دهد

به گزارش مجله اندیشه، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان این که چین در حال افزایش پتانسیل نظامی خود است، مدعی شد این مسئله به پکن اجازه می دهد حمله اول را در آینده انجام دهد.

ادعای ژنرال آمریکایی: چین پتانسیل نظامی خود را برای حمله اول افزایش می دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جان هایتن معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد افزایش پتانسیل نظامی چین، به آن اجازه می دهد حمله اول را در آینده انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، هایتن در گفت وگو با شبکه سی بی اس نیوز در مورد آزمایش تسلیحات مافوق صوت چین گفت: آن ها یک موشک دوربرد پرتاب کردند. دورتادور جهان را پیمود و به هدفی در چین برخورد کرد.

وقتی از این ژنرال آمریکایی پرسیده شد که آیا موشک مذکور به هدف اصابت کرد یا خیر، پاسخ داد: به میزان کافی نزدیک بود.

وی در مورد این پروژه و دیگر پروژه های نظامی چین ادعا کرد: آن ها شبیه سلاح ها برای وارد کردن ضربه اول هستند. این سلاح ها این طور به نظر من می رسند.

شانزدهم اکتبر، نشریه فایننشال تایمز گزارش داد که اوایل ماه اوت، چین یک گلایدر مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را به وسیله یک موشک حامل پرتاب کرد. به گفته منابعی در دولت آمریکا و بعضی کشورهای آسیایی، این گلایدر در مدار پایین به دور زمین سفر کرد، اما نتوانست به هدف خود برخورد کند و چندین ده کیلومتر از آن عبور کرد. طبق گزارش ها اما این آزمایش پنتاگون را تحت تأثیر قرار داد، زیرا به طور غیرمنتظره ای پیشرفت چشمگیر چین در توسعه سلاح های مافوق صوت را نشان داد.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین بعد چنین آزمایشی را رد کرد و گفت که چین یک فضاپیما را آزمایش کرد.

هایتن جانشین ستاد مشترک ارتش آمریکا که سابقاً فرماندهی نیروهای هسته ای آمریکا را به عهده داشت، پیش تر هم گفته بود سرعت پیشرفت چین خیره کننده است.

به گفته این مقام ارشد نظامی آمریکا، با این که روسیه در مقایسه با چین از نظر زرادخانه اتمی تهدید راهبردی بزرگ تری علیه آمریکا محسوب می گردد، چین به واسطه منابع مالی و مدرن سازی ارتش خود، تهدید بزرگ تری برای سلطه آمریکا است.

هایتن پیش بینی کرد، درصورتی که تغییری در اوضاع ایجاد نکنیم، چین ظرف چند سال آینده از نظر قدرت نظامی، روسیه و آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت.

آنچه نگرانی غرب را برانگیخته احتمال تغییر در موازنه جهانی قدرت است که از چند دهه پیش وزنه اش به سمت آمریکا سنگینی نموده است.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ائتلاف ناتو هم اخیراً در اظهارنظری گفت افزایش نفوذ چین در حال ایجاد تغییر در روابط میان کشورها در جهان است.

استولتنبرگ گفت: موازنه جهانی قدرت در حال تغییر است زیرا چین دارد به یک قدرت نظامی بزرگتر و قوی تر تبدیل می گردد.

وی افزود: چین دارد به ما نزدیک تر می گردد. آن ها را در فضای سایبری می بینیم، آن ها را در فضا می بینیم، آن ها را در آفریقا می بینیم. شاهد آن هستیم چین چطور کوشش می نماید زیرساخت های حیاتی را اینجا در اروپا کنترل کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی از نگرانی مقام های آمریکایی از پیشرفت های چین در عرصه های مختلف، شامل توسعه زرادخانه هسته ای این کشور، پیشرفت هایش در زمینه فناوری های سایبری، موشکی و فضایی خبر داده بود.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1925

به "ادعای ژنرال آمریکایی: چین پتانسیل نظامی خود را برای حمله اول افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای ژنرال آمریکایی: چین پتانسیل نظامی خود را برای حمله اول افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید