گردهمایی دانشمندان در حاشیه جایزه مصطفی (ص) ، هدف استپ بسترسازی و هدایت تعاملات فناورانه جهان اسلام است

به گزارش مجله اندیشه، دبیر اجرایی ششمین نشست استپ مهمترین هدف این نشست را بسترسازی و شکل گیری و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام دانست.

گردهمایی دانشمندان در حاشیه جایزه مصطفی (ص) ، هدف استپ بسترسازی و هدایت تعاملات فناورانه جهان اسلام است

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی (ص)، اولین نشست کمیته علمی ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشور های اسلامی در حوزه آب و انرژی با حضور سعید سهراب پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، محمدحسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، حسین آفریده رئیس دانشکده انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر و جمعی از صاحبنظران و اساتید دانشگاه در حوزه آب، انرژی و محیط زیست در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف برگزار گشت.

در این نشست مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ گفت: یکی از برنامه های بنیاد مصطفی (ص) پیش از برگزاری دوره نخست جایزه مصطفی (ص)، به منظور تحقق این مهم در ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشور های اسلامی طراحی و در سال های پیشین به اجرا در آمده، با نام نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشور های اسلامی مشهور است که دو دوره در ایران و سه دوره در مالزی، عمان و پاکستان برگزار گشته است.

وی با بیان اینکه، دوره ششم رویداد استپ، آبانماه سال جاری در ایران برگزار می شود، بر نهاییشدن هرچه سریعتر اجرای برنامه ها و پنل ها در دانشگاه به منظور استفاده حداکثری از دانشمندان حاضر در این رویداد تاکید کرد.

سهراب پور در ادامه با بیان اینکه، ارتباط دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر، برخلاف دانشمندان تراز اول جهان، ضعیف تر است، گفت: نشست استپ تلاش میکند به منظور شبکه سازی و ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام یک بستر مناسب طراحی و ایجاد کند.

وی در ادامه بیان نمود: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در راستای اثربخشی در زیستبوم علم و فناوری و ارتقاء سطح علمی کشور های اسلامی، با اعطای جایزه مصطفی (ص) به آثاری برجسته از دانشمندان جهان اسلام در سال های 1394 و 1396، برنامه ریزی دقیق و موثری را برای شبکه سازی و بهره مندی جامعه اسلامی از این ظرفیت عظیم جهانی اسلام در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه محمدمهدی جعفری دبیر اجرایی نشست استپ گفت: مهمترین هدف نشست استپ، بسترسازی و شکل گیری و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام است و به دنبال آن هستیم که دانشمندان جهان اسلام حول مسائل و چالشهای کشور های اسلامی گردهم آیند.

وی در ادامه اظهار کرد: حوزه های مورد بحث در نشست استپ شامل سلامت و هم بست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی، ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری و تامین مالی علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه بیش از 100 نفر از دانشمندان جهان اسلام متناسب با پنج حوزه در زمینه علم و فناوری از 34 کشور در این دوره از نشست استپ حضور دارند، بیان نمود: این مهمانان از کشور های مالزی، ترکیه، انگلستان، هند، عراق و... هستند.

دبیر اجرایی ششمین نشست استپ عنوان کرد: با توجه به اینکه نشست استپ محلی برای شبکه سازی بین دانشمندان جهان اسلام است، سعی داشته ایم که مهمانان از سازمان های بین المللی، رسانه های علمی و شخصیت های حقیقی و حقوقی دانشگاه ها باشند.

جعفری با اشاره به دستاورد های نشست های قبلی استپ در حوزه علم و فناوری شرح داد: حضور بیش از 150 دانشمند برجسته و مراکز آموزش عالی، عقد تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه ها، اجرای برنامه های همکاری مشترک میان دانشمندان و دانشگاه ها، تصویب شکل گیری 9 کارگروه تخصصی در حوزه های مختلف و شکل گیری شبکه آزمایشگاهی، ارائه گرنت های تحقیقاتی در قالب برنامه آزمایشگاه نوآوری، شکل گیری بستر های تبادل دانشجو در جهان اسلام از دستاورد های آن است و در این دوره نیز تلاش شده تا از حضور مهمانان، بیشترین بهره برداری ها صورت گیرد و در کنار برنامه های اصلی نیز برنامه های فرعی برای مهمانان تدارک دیده شده است.

جعفری گفت: رویداد آشنایی صنایع با دستاورد های دانشمندان جهان اسلام (EISA)، نیز با هدف فناوری و تجاری سازی برگزار می شود که مخاطبان آن، شرکت های دانش بنیان هستند و این رویداد نیز برنامه مستقلی است که در کارخانه نوآوری آزادی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: شبکه سازی دانشمندان جهان اسلام، زمانی شکل می گیرد که فرآیند عرضه و تقاضا وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی از کشورها، متقاضی این نشست هستند و استپ فقط یک کنفرانس علمی برای آنان نیست و برخی از افراد برای شبکه سازی در آن حضور دارند.

محققان برجسته غیرایرانی حوزه انرژی به ایران می آیند

در ادامه این نشست محمد حسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، در تشریح دیگر برنامه ها گفت: این نشست، اولین کمیته هم بست انرژی آب و انرژی است و روز یکشنبه، 19 آبان ماه، میزبان حدود 25 محقق و پژوهشگر برجسته غیرایرانی و تعداد قابل توجهی از متخصصین و پژوهشگران ایرانی در آن هستیم.

وی در ادامه گفت: این نشست فرصت بی بدیلی برای کشورمان و پژوهشکده و دانشگاه صنعتی شریف است. هدف بنیاد مصطفی (ص) و رویداد استپ هم افزایی و ایجاد شبکه متخصصین و پژوهشگران است؛ همچنین افرادی که برای 19 آبان دعوت شده اند، از افراد متخصص و صاحب نظر در حوزه انرژی، آب و محیط زیست هستند.

جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، بیان نمود: این فرصت ایجاد شده، برای ما بسیار خوب است و باید بهترین استفاده را از آن داشته باشیم؛ موضوع آب در حاشیه قرار گرفته است، اینکه ما صرفا به بهینه سازی مصرف انرژی بپردازیم، موضوع آب مورد بحث قرار نمی گیرد و همچنین نقش دانشمندان ایرانی در این نشست نیز کمرنگ است.

وی در ادامه شرح داد: در رزومه های افراد دعوت شده برخی از آنان قوی و برخی از آنان ضعیف هستند و ممکن است برخی از آنان به جهت داشتن مسئولیت هایشان دعوت شده اند، اما باید دقت بیشتری صورت گیرد.

سید اسماعیل ربانی نماینده ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرح داد: در ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری، سندی مصوب شده که متشکل از 25 راهبرد است که طی 5 تا 6 سال تلاش گستردهای توسط متخصصین برای آن اجرا شده است که به نوعی چکیده ای از وضعیت کشور، اولویت ها، چالش ها و گلوگاه ها است.

ربانی گفت: ستاد به طور مستقیم با حوزه آب و محیط زیست در ارتباط است و هر تلاشی که طی این رویداد و بعد از رویداد صورت گیرد، ستاد از آنها حمایت خواهد کرد؛ زیرا این موضوعات، دغدغه ما نیز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 452

به "گردهمایی دانشمندان در حاشیه جایزه مصطفی (ص) ، هدف استپ بسترسازی و هدایت تعاملات فناورانه جهان اسلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردهمایی دانشمندان در حاشیه جایزه مصطفی (ص) ، هدف استپ بسترسازی و هدایت تعاملات فناورانه جهان اسلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید