کنترل آنفلوآنزا با واکسن آنفلوآنزای ایرانی

به گزارش مجله اندیشه، خوشبختانه اولین واکسن آنفلوآنزای تولید داخل وارد بازار شده است؛ واکسنی که در دسترس بودن آن برای همه افراد جامعه، خطر ابتلا به این بیماری را به طور جدی کاهش می دهد.

کنترل آنفلوآنزا با واکسن آنفلوآنزای ایرانی

در حالی که تا دیروز بیش از 90میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، آمارها نشان می دهد که تزریق واکسن در کاهش مرگ ومیر ناشی از این بیماری، تاثیر بسزایی داشته است. به دلیل همین تاثیرگذاری است که انجام واکسیناسیون ازجمله واکسن آنفلوآنزا هم به افراد جامعه توصیه می شود؛ مخصوصا گروه های آسیب پذیر و پرخطر جامعه مانند سالمندان، بیماران خاص و کادر درمان که با بیماران در ارتباط هستند . ضمن این که زنان باردار نیز یکی دیگر از گروه های هدف برای تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. درواقع این افراد بدون هیچ اجباری و به صورت اختیاری، می توانند اقدام به تزریق واکسیناسیون کنند ولی از نظر ما به عنوان پزشک و متخصص، باید این کار را انجام بدهند و لزوم جدی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد.

با وجود این، درحال حاضر، در شرایطی قرار داریم که عده ای از افراد معتقدند چون از پوشش ماسک استفاده می کنیم، دیگر لزومی به تزریق واکسن وجود ندارد اما نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه به انجام حتمی واکسیناسیون است چراکه ابتلای همزمان کووید - 19 و آنفلوآنزا، منجر به این می شود که فرد مبتلا، عوارض زیادی را متحمل شود و خدای نکرده احتمال مرگ ومیر بالا رود.

بنابراین در حال حاضر و با توجه به تولید انبوه واکسن ایرانی و امکان دسترسی همه افراد به واکسن، توصیه اکید می کنیم که هر نوعی از واکسن آنفلوآنزا که در دسترس است تزریق شود؛ مخصوصا در گروه های پرخطر که پیش از این از آنها نام بردیم.

طبیعی است که تزریق واکسن آنفلوآنزا، باعث رفع خطرات متعددی می شود. درواقع نحوه تاثیرگذاری اش به این صورت است که دو هفته بعد از تزریق واکسن، یک ایمنی کامل نسبت به آنفلوآنزای کشنده در بدن ایجاد می شود که این ایمنی به مرور به سمت تکامل پیش می رود؛ نوعی از ایمنی که شش تا 10 ماه به طول می انجامد و لازم است که سال بعد دوباره تکرار شود تا احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را کاهش دهد. فراموش نکنیم که ما واکسن نمی زنیم که آنفلوآنزا نگیریم، بلکه واکسن می زنیم که اگر به این بیماری مبتلا شدیم، نوع خفیف آن را تجربه کنیم.

اما در هنگام تزریق واکسن، لازم است که شرایطی را رعایت کنیم؛ مثلا این که بهتر است فردی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق می کند، علائم سرماخوردگی و شبه آنفلوآنزا مانند تب، آبریزش بینی و مسائل تنفسی نداشته باشد، ضمن این که تداخل زمانی تزریق واکسن کووید - 19 و آنفلوآنزا هم منعی ندارد و افراد می توانند به صورت همزمان، این دو واکسن را در دو بازوی متفاوت تزریق کنند. اما توصیه ما این است که برای ایجاد ایمنی بیشتر، این دو واکسن با فاصله دو هفته از همدیگر، تزریق شوند.

*متخصص بیماری های عفونی

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1911

به "کنترل آنفلوآنزا با واکسن آنفلوآنزای ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل آنفلوآنزا با واکسن آنفلوآنزای ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید