تور هلند: کشف گونه نو و خطرناک ویروس ایدز در هلند

به گزارش مجله اندیشه، محققان از شناسایی سویه نو اچ آی وی در هلند که بسیار خطرناک تر است خبر دادند که این امر می تواند با تحول در تحقیقات ویروس شناسی هشدار دهد تغییر یک ویروس همواره به تضعیف آن منجر نمی گردد.

تور هلند: کشف گونه نو و خطرناک ویروس ایدز در هلند

با تور هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، محققان یافته علمی و نادر خود را که شناسایی سویه ای نو و خطرناک از اچ آی وی است را عامل نگرانی نمی دانند؛ چون هم به درمان معمول جواب می دهد و هم از سال 2010 میلادی موارد ابتلای آن کاهش یافته است.

کریس وایمنت محقق اپیدمولوژی دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی این مقاله علمی که دیروز (پنجشنبه) در نشریه ساینس (علوم) منتشر شد، گفت: دلیلی برای نگرانی در خصوص این ویروس وجود ندارد، اما این یافته از آن جهت حائز اهمیت است که به دانشمندان در درک بهتر ویروس اچ آی وی که عامل بیماری ایدز است و سلول ها را هدف قرار می دهد، یاری می نماید.

این تحقیقات بعلاوه نشان می دهد که یک ویروس واقعاً می تواند تکامل یابد و خطرناک تر گردد. این فرضیه علمی که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است تا به امروز تنها چند نمونه محدود داشته است. سویه دلتا در ویروس کرونا یکی دیگر از نمونه های موید این فرضیه بود.

وایمنت معتقد است که شناسایی گونه های نو یک ویروس طبیعی است و آنچه این مورد را متفاوت می نماید، ویژگی های غیرمعمول آن است که آن را خطرناک تر هم نموده است.

وی یکی دیگر از مهم ترین دستاورد های این تحقیق را با توجه به همه گیری ویروس کرونا، چنین مطرح نمود: نباید مطمئن باشیم که جهش و تغییر یک ویروس همواره آن را ضعیف تر و کم خطرتر می نماید.

این پژوهشگر اضافه کرد: دانشمندان 109 مورد از ابتلا به ویروس نو اچ آی وی را شناسایی کردند که تنها 4 مورد آن در بیرون از هلند (بلژیک و سوئیس) بود.

این پژوهش حاکی است: این سویه در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی ظاهر شده و تا سال 2000 به شدت دچار تغییر شده و در پی کوشش های انجام شده در مقابله با ایدز از سال 2010 افراد کمتری را مبتلا نموده است.

به گفته وایمنت، این سویه VB نام دارد و زیرمجموعه گونه موسوم به B ویروس ایدز است که بیشتر اروپا را درگیر کرد.

ویروس اچ آی وی به طور مداوم در حال تغییر و تحول است به گونه ای که گفته می گردد هر فرد مبتلا دچار نوعی متفاوت از ویروس می گردد. سویه تازه شناسایی شده خود به تنهایی 500 جهش را تجربه نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 1982

به "تور هلند: کشف گونه نو و خطرناک ویروس ایدز در هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هلند: کشف گونه نو و خطرناک ویروس ایدز در هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید