شناسایی امیکرون پنهان کار در 80 کشور و هشدار متخصصان

به گزارش مجله اندیشه، زیرسویه امیکرون پنهان کار که زیرمجموعه جهش امیکرون است، در 80 کشور و تمام ایالات آمریکا یافت شده و باتوجه به شدت سرایت آن که از خود امیکرون بیشتر است، به زودی موج های شیو,ع آن جهان را با بحران تازه ای از همه گیری روبرو می کند.

شناسایی امیکرون پنهان کار در 80 کشور و هشدار متخصصان

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، پیدا شدن گونه نوی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری های عفونی گفته که این سویه نو خطرناک ترین و بدترین موردی که تا به امروز دیده ایم بوده است؛ جدا از سویه امیکرون، شیوع گونه ای از آن که به امیکرون پنهانکار معروف شده، نگرانی هایی را در میان پزشکان و متخصصان همزمان با کاهش محدودیت های وضع شده در برخی از کشورهای اروپایی پدید آورده است.

1. چرا امیکرون اینقدر نگران کننده است؟

نوع نو حاوی تعداد زیادی جهش است که ممکن است اثربخشی واکسن را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد. سویه نو دارای 30 جهش است که تقریبا 2 برابر نوع دلتاست؛ این جهش ها باعث می شود که این نوع به طور قابل توجهی با ویروس کرونا اصلی متفاوت باشد، در شرایطی که واکسن های فعلی کووید 19 براساس ویروس کرونایی که در ووهان شیوع پیدا کرد ساخته شده اند. با این حال، توانایی واقعی این سویه از نظر قابلیت انتقال، شدت و مقاومت به واکسن هنوز تعیین نیست. پروفسور فرانسویس بالوکس (Francois Balloux) استاد سیستم های محاسباتی زیستی و مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن می گوید: تعداد جهش های زیاد B.1.1.529 این نگرانی را به وجود می آورد که این سویه نسبت به سویه اصلی ویروس و سویه های نگران کننده قبلی، قابلیت سرایت بیشتری دارد و احتمال وخیم تر شدن حال افراد در صورت ابتلا به آن وجود دارد. از مجموعه جهش های این سویه، می توان انتظار داشت که B.1.1.529 کمتر از طریق آنتی بادی های خنثی کننده(یعنی آنتی بادی هایی که به پروتئین میخ مانند متصل می شوند و در نتیجه از اتصال آن به سلول های میزبان و در نتیجه عفونت جلوگیری می کنند) شناسایی شود. به این ترتیب پیش بینی ما این است افرادی که از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به سویه های قبلی یک ایمنی به دست آورده اند احتمال دارد مجددا به این سویه مبتلا شوند.

2. زیرسویه امیکرون پنهانکار؛ نگرانی تازه جهان

زیرسویه امیکرون پنهان کار با نام BA.2 در نوامبر سال گذشته شناسایی شد، در هفته های اخیر بسیار پیشرفته و باعث نگرانی هایی در سطح جهان شده است. مقامات بهداشتی انگلیس این زیر شاخه نو را به عنوان گونه تحت بررسی تعیین کرده اند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه امیکرون ویروس کرونا دارای سه زیر سویه BA.2، BA.1 و BA.3 است، حدود 99 درصد از موارد توالی یابی شده حاوی زیر سویه BA.1 هستند. زیرسویه BA.2 در کشورهای انگلیس، دانمارک، نروژ و سوئد تشخیص داده شده است، محققان در فرانسه و هند نیز در مورد شیوع سریع این زیرسویه هشدار داده اند و اعلام کرده اند که این زیرسویه به زودی از دیگر سویه های امیکرون پیشی می گیرد.

3.چرا این زیرسویه پنهان کار نامیده می شود؟

زمانی که محققان گونه امیکرون را شناسایی کردند، دریافتند که سویه اصلی آن یعنی BA.1، دارای یک جهش به شکل حذف S یا ژن اسپایک است که با آزمایش PCR شناسایی می شود؛ زیر سویه BA.2 دارای چنین جهشی نیست و به همین دلیل پنهان کار نامیده می شود.

4. امیکرون پنهان کار مانند جهش دلتا نگران کننده است

نتایج یک بررسی که در ژاپن اجرا شده نشان می دهد، سویه امیکرون پنهان کار ممکن است باعث بیماری شدیدتر شود و از درمان آنتی بادی مونوکلونال فرار کند.در حال حاضر پژوهشگران تاکید می کنند، امیکرون پنهان کار ممکن است باعث عفونت شدیدتری نسبت به نسخه BA.1 شود؛ تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو در ژاپن دریافتند که در همسترها، زیرسویه BA.2 می تواند آسیب بیشتری به ریه فرد مبتلا وارد کند. این سویه دارای خواصی شبیه به نوع دلتا در نحوه تأثیرگذاری بر ریه های فرد است و این موضوع آن را نسبت به نوع شناخته شده امیکرون که در حال حاضر در جهان فراگیر شده، خطرناک می کند.

5. تبدیل امیکرون به نوع غالب جهان و سردرگمی دانشمندان

براساس آمار موجود، این گونه اکنون باعث بیش از یک سوم موارد نو امیکرون در سراسر جهان می شود، اما دانشمندان هنوز نمی دانند که چگونه می تواند بر آینده این همه گیری تاثیر بگذارد. وسلی لانگ، پاتولوژیست در هیوستون متدیست در تگزاس گفت: همه ما مراقب گونه BA.2 ویروس کرونا هستیم، فقط به این دلیل که در برخی از نقاط جهان منجر به شیو بیشتر کووید-19 و افزایش آمار مبتلایان شده است.

6. علائم زیرسویه امیکرون پنهان کار چیست؟

گزارش های ارائه شده نشان می دهد که سرگیجه، یکی از علائم اولیه عفونت ناشی از زیرسویه امیکرون بوده؛ البته ممکن است به دلایل دیگر نیز بروز پیدا کند. در صورتی که این شرایط ادامه دار بود افراد باید به پزشک مراجعه کنند. متخصصان معتقدند که افراد مبتلا به زیرسویه امیکرون بیشتر از دیگران خستگی را تجربه می کنند.

7. آیا زیرسویه امیکرون پنهان کار باعث بروز علائم خفیف می شود؟

متخصصان معتقدند که زیرسویه امیکرون همانند امیکرون اصلی باعث بروز علائم خفیف می شود. علائم رایج مرتبط با عفونت ناشی از زیرسویه امیکرون پنهان کار شامل آبریزش بینی، خارش گلو، سردرد، خستگی، عطسه، بدن درد، تعریق شبانه، از دست دادن اشتها و استفراغ می شود. ممکن است افراد مبتلا به این زیرسویه علائمی مانند ضعف، احتقان گلو، مه مغزی، بثورات پوستی و ورم ملتحمه را تجربه کنند.

8. مسری تر است و حتی اگر امیکرون گرفتید از نوع پنهان کار در امان نیستید

تحقیقات اولیه نشان می دهد امیکرون پنهان کار سریع تر از سویه امیکرون اصلی پخش می شود و افراد حتی اگر به امیکرون مبتلا شده باشند از نوع پنهان کار آن در امان نیستند. تحقیقات متفاوتی در مورد اینکه آیا این بیماری باعث بیماری شدیدتر می شود وجود دارد، اما واکسن ها به همان مقدار در برابر آن مؤثر هستند. تایرا گرو کراوس از موسسه بهداشت دانمارک در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: محاسبات اولیه نشان می دهد که BA.2 یک و نیم برابر بیشتر از BA.1 مسری تر است. اگر مسری تر باشد، ممکن است به این معنا باشد که موج عفونت ها بیشتر خواهد بود و در مقایسه با پیش بینی های قبلی تا فوریه ادامه خواهد داشت.

9. شیوع امیکرون پنهان کار در 80 کشور و تمام آمریکا

براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، زیرمجموعه سویه امیکرون در 80 کشور و تمام ایالات آمریکا یافت شده است؛ همچنین BA.2 در 18 کشور و منطقه غالب است و حدود 36 درصد از موارد توالی امیکرون را نشان می دهد که در هفته اخیر به یک پایگاه داده بین المللی در دسترس عموم، که در آن دانشمندان داده های ویروس کرونا را به اشتراک می گذارند، ارائه شده است. این در حالی است که دو هفته قبل 19 درصد بود. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در ایالات متحده، BA.2 باعث حدود 4 درصد از موارد کووید-19 در هفته منتهی به 19 فوریه شد. این درصد در برخی منطقه ها کمتر و در منطقه ها دیگر بیشتر بود. با توجه به شدت سرایت زیرمجموعه سویه امیکرون دانشمندان پیشنهاد کرده اند، سازمان جهانی بهداشت زیرمجموعه امیکرون را در دسته نگران کننده طبقه بندی کند و برای آن مانند دیگر جهش های مهم ویروس کرونا، حرف یونانی اختصاص یابد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2072

به "شناسایی امیکرون پنهان کار در 80 کشور و هشدار متخصصان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی امیکرون پنهان کار در 80 کشور و هشدار متخصصان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید