کاهش وزن 90 دقیقه ای!

آخرین مطالعه پژوهشگران دانشگاه ساری(Surrey) نشان می دهد که تنها 90 دقیقه دیرتر صبحانه خوردن به همراه 90 دقیقه صرف زودتر شام می تواند به کاهش وزن منجر گردد.

کاهش وزن 90 دقیقه ای!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک تایمز، تماشای آنچه که می خورید، بخش مهمی از اکثر رژیم های غذایی است، اما آیا زمان صرف غذا نیز یک عامل موثر است؟ محققان یک مطالعه جدید دریافتند که تنظیم وقت خوردن وعده های صبحانه و شام می تواند باعث کاهش وزن گردد.

صبحانه وعده مورد علاقه بسیاری از مردم است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که تاخیر 90 دقیقه ای در صرف صبحانه و 90 دقیقه زودتر خوردن شام می تواند باعث کاهش وزن گردد.

چه وقت، نه فقط چه؟

با توجه به برنامه های رژیم غذایی بسیاری که برای هر کس تجویز می گردد، افراد امروزه می توانند انتخاب نمایند که از کدام یک برای کاهش وزن مطلوب استفاده نمایند. با این حال، اکثر رژیم ها بر روی آنچه که فرد در طول روز می خورد یا نمی خورد و یا بر روی انواع مواد غذایی که شخص باید برای مصرف آنها کوشش کند، تمرکز می نماید.

به گفته محققان یک مطالعه جدید، زمانی از روز که یک فرد غذا می خورد، ممکن است همان قدر اهمیت داشته باشد که نوع غذای فرد در هنگام کاهش وزن مهم است.

شرکت نمایندگان در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه ساری(Surrey) طی 10 هفته انجام شد، به دو گروه تقسیم شدند. گروه کنترل به شکل معمولی غذا می خوردند، در حالی که از گروه دیگر خواسته شد صرف صبحانه را به مدت 90 دقیقه به تاخیر بیاندازند و همچنین 90 دقیقه زودتر شام بخورند. به این گروه، گروه تغذیه زمان محدود(TRF) گفته می گردد.

شرکت نمایندگان موظف بودند نمونه خون بدهند و یک گزارش رژیم غذایی را قبل و در طول 10 هفته تکمیل نمایند و پس از مطالعه به یک پرسشنامه پاسخ دهند.

در سرانجام دوره مطالعه، محققان دریافتند که چربی بدن افراد گروه TRF در مقایسه با گروه کنترل، به طور متوسط دو برابر بیشتر کاهش یافته است.

جالب توجه است محققان متوجه شدند 57 درصد شرکت نمایندگان گروه TRF به دلیل مصرف غذای کمتر، کاهش اشتها، فرصت کم برای غذا خوردن و کاهش مصرف میان وعده و تنقلات مخصوصا در طول شب، نسبت به گروه کنترل، غذای کمتری مصرف می کردند.

معین نیست این راه چاره دقیقا به چه علت میزان سوختن چربی بدن را افزایش می دهد، اما احتمالا کاهش مصرف میان وعده ها باعث کاهش چربی بدن گردیده است.

یکی دیگر از احتمالات می تواند این باشد که زمانی از روز که این غذاها مصرف می گردیده است، زمانی بوده که بدن با نرخ متابولیک سریع تری غذاها را می سوزاند.

آیا این رژیم غذایی برای زندگی روزمره قابل اجرا است؟ جالب توجه است که با این که 57 درصد از شرکت نمایندگان در گروه TRF با کاهش چربی روبرو شدند، اما گفتند که نمی توانند از برنامه TRF فراتر از این دوره 10 هفته ای پیروی نمایند؛ زیرا این امر با زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها ناسازگار است. در حالی که 43 درصد دیگر گفتند که اگر زمان تاخیر و تعجیل کمی انعطاف پذیرتر باشد، می توانند از آن پیروی نمایند.

دکتر جاناتان جانستون از دانشگاه ساری، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: اگرچه این مطالعه کوچک است اما به ما امکان می دهد بینش های ارزشمندی در مورد اینکه تغییرات جزئی در زمان صرف غذا ممکن است برای بدن ما مفید باشد، به ما می دهد. با این حال، همانطور که در این شرکت نمایندگان دیدیم، رژیم های شبیه به روزه، سخت است و قطعا همیشه با زندگی خانوادگی و اجتماعی سازگار نیست. بنابراین ما باید اطمینان حاصل کنیم که رژیم غذایی انعطاف پذیر و قابل اجرا در اکثر مقاطع زندگی روزمره باشد.

این مطالعه در مجله Nutritional Science منتشر گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش وزن 90 دقیقه ای!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با کاهش وزن 90 دقیقه ای!

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید