کاشت زعفران در گناباد سابقه 700 ساله دارد

به گزارش مجله اندیشه، مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: اگرچه گناباد در کشت زعفران سابقه 700 ساله دارد اما نبود نگاه علمی و صنعتی و تغییرات اقلیمی مانعی برای توسعه کیفی کشت زعفران در این شهرستان شده است.

کاشت زعفران در گناباد سابقه 700 ساله دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علیرضا حسین زاده اظهار کرد: در حال حاضر حدود 7 هزار خانوار و بهره بردار کشاورزی در بخش زعفران فعال هستند، همچنین اشتغال دائم ایجاد شده در طول سال یک هزار نفر است که درآمد نهفته بسیاری در بخش کشاورزی نصیب کشاورزان می گردد.

وی ادامه داد: اگرچه سال جاری قیمت زعفران کاهش بسیاری داشت و انتظار بود با شروع فصل برداشت باز هم قیمت کاهش یابد ولی با ورود به موقع دولت و شروع خرید حمایتی قیمت زعفران افزایش یافت و جلوی کاهش شدید قیمت گرفته شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد خراسان رضوی همچنین بیان کرد: اگرچه گناباد در کشت زعفران سابقه 700 ساله دارد اما این امکان نیست که سطح زیر کشت را افزایش دهیم به همین دلیل در همان 3500 هکتار باقی مانده است، ولی سعی می کنیم با کلاس های آموزشی که در زمینه تغذیه و مدیریت مزارع و ... برگزار می کنیم عملکرد را در واحد سطح بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون میزان عملکرد در واحد سطح 4 تا 4.5 کیلو است، گفت: در حال حاضر جمع آوری و پاک کردن زعفران در شهرستان گناباد به صورت سنتی انجام می گردد.

حسین زاده در ادامه گفت: اگرچه شرایط اقلیمی سال جاری نامساعد بود و باران و سرمای شدیدی داشتیم اما مردم به یاری کشاورزان آمدند و گل ها را جمع آوری کردند.

وی عنوان نمود: مردم گناباد حتی حجم بسیاری از گل های شهرستان های زاوه، تربت جام، تایباد و تربت حیدریه را پاک کردند، در واقع اگر مردم یاری نمی کردند، کشاورزان خسارت زیادی را متحمل می شدند.

در شهرستان گناباد 3500 هکتار مزارع زعفران است که پیش بینی می گردد 12 تن زعفران خشک که حاصل یک هزار تن گل خواهد بود، برداشت گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 608

به "کاشت زعفران در گناباد سابقه 700 ساله دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت زعفران در گناباد سابقه 700 ساله دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید