کاخ نشیمن پاسارگاد یکی از جاذبه های تاریخی استان فارس است

به گزارش مجله اندیشه، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کاخ نشیمن پاسارگاد یکی از جاذبه های تاریخی استان فارس است.

کاخ نشیمن پاسارگاد یکی از جاذبه های تاریخی استان فارس است

کاخ نشیمن پاسارگاد یا کاخ اختصاصی کوروش در شمال غربی کاخ بار کوروش قرار گرفته است. این کاخ با مساحت 3427 مترمربع از وسیع ترین کاخ های پاسارگاد بشمار می رود. تالار مرکزی این کاخ سی ستون از سنگ سفید دارد. ته ستون های چهارگوش زیبای آن با کف سازی عالی تالار، سلیقه و استادی فراوان بنیان گذاران کاخ را نشان می دهند. قدمت کاخ اختصاصی یا کاخ نشیمن از تخت جمشید بیشتر است و برای ساخت آن از کاخ های یونانی ایده گرفته اند.

کف بندی در این کاخ قابل توجه است. می توانیم بازسازی های دوره هخامنشی را ببینیم بطوریکه هرجا رگه ای در سنگ بوده، تعمیر نموده اند و وصله های هخامنشی تا به امروز به جای مانده اند. زیر ستون ها همه مکعبی دوپله ای هستند. هریک از درگاه های اصلی را از یک تخته سنگ سیاه خوب تراشیده درآورده و به نقوش برجسته مزین شده اند. در این بنا انبوهی از سنگهای سیاه و سفید بکار رفته است. درگاهی های تالار کاخ از سنگ سیاه مجهز به نقش های برجسته و خطوط میخی مزین به نام کوروش است و قطعاتی از آن کشف شد.

استفاده از ماده ای قرمز رنگ برای درزگیر سنگ ها و قطعات گل با سفیدکاری نازک گچ و آجرهای قرمز رنگ به ابعاد 5/5×32×45 سانتیمتر از مشخصات دیگر این بنا است. یکی از ویژگی های کاخ پاسارگاد، نهرهای سنگی و سفیدی هستند که در محوطه کاخ احداث شد ه اند. در امتداد هر نهر حوضچه های سنگی سفید به ارتفاع 35 سانتیمتر قرار گرفته است که در خاکبرداری های سال 1329 قسمت هایی از آن در محوطه وسیع شرق کاخ اختصاصی کوروش کشف شد که برای حفظ آنها مجددا با خاک پوشانیده شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2102

به "کاخ نشیمن پاسارگاد یکی از جاذبه های تاریخی استان فارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ نشیمن پاسارگاد یکی از جاذبه های تاریخی استان فارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید