چین: طرف های مربوط بازطراحی راکتور اراک را تسریع بخشند

به گزارش مجله اندیشه، چین از همه طرف های مربوطه خواسته است کار واقعی برای طراحی مجدد و بازسازی راکتور آب سنگین اراک در ایران را سرعت بخشند.

چین: طرف های مربوط بازطراحی راکتور اراک را تسریع بخشند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هانگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت این کشور از همه طرف های مربوطه خواسته است کار واقعی برای طراحی مجدد و بازسازی رئاکتور آب سنگین اراک در ایران را سرعت بخشند.

بر اساس اعلام فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز یکشنبه، وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و سه کشور آمریکا و روسیه و چین، موگرینی و ایران سندی که نقش هایی را به هر یک از طرفین مربوطه محول می نماید، امضا نموده اند.

این سند و طراحی مجدد این راکتور بخشی از مذاکرات هسته ای است که ماه ژوئیه به نتیجه رسید و پایانی بر بیش از یک دهه مناقشه بین ایران و غرب بود.

کشورهای غربی خواهان آن بودند که ایران رااکتور اراک را به یک راکتور آب سبک تغییر دهد، این در حالی است که ایران نمی توانست آن درخواست را بپذیرد.

برای حل و فصل این مسئله، چین پیشنهاد کرد در حالی که ایران این راکتور آب سنگین را حفظ می نماید، فراوری پلوتونیوم را با روش های فنی کاهش دهد. این پیشنهاد از سوی دو طرف پذیرفته شد.

هانگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت چین از مشاهده این که همه طرف ها این سند را امضا نموده اند، خوشحال است. این سند راه را برای اجرای طرح مدرن سازی رئاکتور اراک هموار می نماید.

هانگ لی خاطر نشان کرد این سند رسمی پیش نیازی برای شروع کار واقعی برای بازسازی رئاکتور اراک است. اکنون که همه طرف ها آن را امضا نموده اند، کار می تواند شروع گردد.

بر اساس این سند، چین در طراحی و ساخت این راکتور مشارکت خواهد نمود.

هانگ لی گفت همه طرف ها باید به برنامه جامع اقدام مشترک و توافق در مورد پیشبرد کار واقعی در مورد این طرح متعهد باشند. چین نقشی سازنده را در یاری به انعقاد زودهنگام این سند ایفا نموده است.

وی تاکید نمود چین به کوشش های مشترک با دیگر طرف های مربوطه ادامه خواهد داد.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 660

به "چین: طرف های مربوط بازطراحی راکتور اراک را تسریع بخشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: طرف های مربوط بازطراحی راکتور اراک را تسریع بخشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید