چگونه قیمت مسکن در طول 17 سال، 52 برابر شد؟، پورحاجت: با شعار و اعلام آمار های میلیونی، مردم صاحب خانه نمی شوند

به گزارش مجله اندیشه، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن می گوید: عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن در ادامه می گوید: با شوآف و شعار و اعلام آمار های میلیونی، نه مردم صاحب مسکن می شوند و نه تولیدی به نام مسکن خواهیم داشت.

چگونه قیمت مسکن در طول 17 سال، 52 برابر شد؟، پورحاجت: با شعار و اعلام آمار های میلیونی، مردم صاحب خانه نمی شوند

به گزارش خبرآنلاین، آشفتگی قیمت ها در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و به اعتقاد فعالان حوزه مسکن، تا به امروز از سوی دولت هیچ عزم جدی ای برای برطرف اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم فرماست، دیده نمی گردد. این در شرایطی است که به نظر می رسد شیب تند رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر باعث شده که دولت طی 5 ماه گذشته انتشار آمار رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران را متوقف کند که همین موضوع، خود را در شکل آشفتگی در نحوه قیمت گذاری و بعلاوه سلب امکان کشف قیمت واقعی در معاملات مسکن منعکس کند.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که در حال حاضر تورم و گرانی، بازار مسکن را به گونه ای مخرب تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که به همان میزان که دیگر ساخت وساز برای انبوه سازان سودی ندارد، برای مردم نیز دیگر توانی برای خرید مسکن نمانده است.

بر همین اساس، با آغاز فصل معاملات، بعضی معتقدند خرید و فروش ها تحت تاثیر تقاضای سرمایه ای در بازار جریان پیدا نموده است و بعضی دیگر نیز به رکود در این بازار مولد اعتقاد دارند.

بعضی کارشناسان، از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن را رشد محدود مالی و کاهش قدرت خرید مردم می دانند. به باور آن ها، این شرایط خطرناک شده است؛ خطر کاهش قدرت خرید مردم از این جهت است که اگر مقداری قدرت خرید افزایش یابد و شرایط بهبود پیدا کند، تقاضا را بالا می برد، ولی عرضه افزایش پیدا نمی نماید و رشد قیمت های انفجاری را ایجاد خواهد.

بنا به اعلام بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش های مجلس، قیمت مسکن در طی 17 سال گذشته در تهران 52 برابر شده است.

اثر تکانه های مالی روی مسکن

در همین رابطه، فرشید پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن می گوید: ما در همین دو ماهه ابتدای سال نیز افزایش قیمت در حوزه مسکن داشتیم.

وی می افزاید: باید بپذیریم حوزه مسکن، یک حوزه کاملا مالی و نشات گرفته از اقتصاد کلان در کشور است. وقتی که سیاست گذاری درست در حوزه اقتصاد کلان صورت نگیرد، به طور قطع تمام بازار هایی که در حوزه اقتصاد کشور در حال فعالیت هستند، دچار نوسانات مختلفی می شوند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن تصریح می نماید: تکانه هایی که از سال گذشته آغاز شد و تقریبا می توان گفت در همین دو ماهه ابتدای سال جاری هم دوام داشته، نشات گرفته از این بوده که ما هیچ برنامه معینی در حوزه اقتصاد و به طور معین اقتصاد مسکن نداشتیم.

پورحاجت متذکر می گردد: بیماری ای که تقریبا می توان گفت طی 11. 12 سال گذشته در حوزه اقتصاد مسکن کشور اتفاق افتاده، امروز کماکان پابرجاست و هیچ عزم جدی ای هم برای برطرف اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم فرماست، وجود ندارد و برنامه ریزی ای نشده است. این در حالی است که تدابیر درستی هم در این بازار دیده نمی گردد.

وی عنوان می نماید: درست است که گفتیم بازار مسکن از اقتصاد کلان تبعیت می نماید، اما اگر آمار ها را نگاه کنیم، شاید در 10، 12 سال گذشته اگر تورمی هم در کشور اتفاق افتاده، این تورم در حوزه مسکن و ساختمان نمود بیشتری داشته است. شاید بی راهه نگفته باشیم که عرضه و تقاضا به عنوان بازیگر اصلی در تمام حوزه های مالی، امروز در حوزه مسکن و ساختمان نقش آفرینی می نماید و شرایط خوبی به لحاظ فراوری نداریم.

با شعار و شوآف مردم صاحب خانه نمی شوند

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن در ادامه می گوید: با شوآف و شعار و اعلام آمار های میلیونی، نه مردم صاحب مسکن می شوند و نه فراوریی به نام مسکن خواهیم داشت.

پورحاجت می افزاید: ما به عنوان فعال بخش مسکن اعتقاد داریم که هیچ اتفاق مثبتی در حوزه مسکن رخ نداده و هیچ برنامه ریزی ای هم برای این حوزه صورت نگرفته است. این که دولت هر روز مدل برنامه ریزی اش را عوض می نماید؛ یک روز می گوید فراوری انبوه خواهم داشت و یک روز هم اعلام می نماید که می خواهیم توزیع انبوه داشته باشیم و زمین بدهیم، با این صحبت ها نه مسکنی فراوری می گردد و نه مردم صاحب مسکن می شوند و نه شرایط حاکم بر بازار مسکن اصلاح می گردد.

وی عنوان می نماید: به نظر می رسد که باید یک برنامه ریزی معین با اولویت برطرف موانع فراوری در حوزه مسکن و ساختمان صورت بگیرد و به صورت کاملا عملیاتی و برنامه 5 ساله، شاید بتوانیم آب رفته را به جوی بازگردانیم. در غیر این صورت، این که فکر کنیم معجزه می گردد و یک ساله یک میلیون واحد مسکونی ساخته می گردد، هیچ خبری نیست.

وی تصریح می نماید: با این شوآف هایی که بگویند ما رفتیم با فلان اداره تفاهم نموده ایم و فلان اداره با فلان سازمان تفاهم نموده و داخل دولت پاسکاری داشته باشیم، به نظر من فقط کار رسانه ای شده تا اجرایی.

منبع: فرارو
انتشار: 7 خرداد 1402 بروزرسانی: 7 خرداد 1402 گردآورنده: andishemag.ir شناسه مطلب: 2279

به "چگونه قیمت مسکن در طول 17 سال، 52 برابر شد؟، پورحاجت: با شعار و اعلام آمار های میلیونی، مردم صاحب خانه نمی شوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "چگونه قیمت مسکن در طول 17 سال، 52 برابر شد؟، پورحاجت: با شعار و اعلام آمار های میلیونی، مردم صاحب خانه نمی شوند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه قیمت مسکن در طول 17 سال، 52 برابر شد؟، پورحاجت: با شعار و اعلام آمار های میلیونی، مردم صاحب خانه نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید